2020-09-30, 21:36
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:

Hur länge levde SARS-1 på ytor?

Denna du menar?

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmc2004973

Du är ju en motvalls kärring,

står ju:
"SARS-CoV-2 was more stable on plastic and stainless steel than on copper and cardboard, and viable virus was detected up to 72 hours after application to these surfaces"

Finns smittbara virus efter 72 timmar på plast och metall.

Punkt.
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du tolkar som du vill se, du ser att en laddning av 10e5 virustiter på ytorna gav en runt 10e0 virustiter inom 72 timmar. 10e1 eller 10e0 virustiter är inget att komma med.

Sedan behöver virus för att smitta transfereras från näsa/ögon till hand - till handtag/yta (minst då 10e5 virustiter) och sedan från handtag till nästa hand till näsa/ögon på nästa person. Då har du ytterligare en reduktion som du måste beräkna med.

Det var du som hänvisade till studien.

Jag talade om det internationella viruspolisen WHO säger.

Det finns många studier, den jag postade nyss en genomgång från Journal of Hospital Infection som säger

"Conclusions
Human coronaviruses can remain infectious on inanimate surfaces for up to 9 days. Surface disinfection with 0.1% sodium hypochlorite or 62–71% ethanol significantly reduces coronavirus infectivity on surfaces within 1 min exposure time. We expect a similar effect against the SARS-CoV-2."
https://www.journalofhospitalinfection.com/article/S0195-6701(20)30046-3/fulltext

men det blir nog svårt att hitta en som säger att SARS-CoV-2 lever en minut på metall och plast.
Citera
2020-09-30, 21:45
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, det har jag trott hela tiden. Eftersom barn och unga ofta inte får symptom så upptäcks det inte lika lätt.

Coronasmittan ökar i Uppsala län, teori, barn smittar sina föräldrar. Artikel svt.se från idag.

3,5 procent av dem som testats den senaste veckan har haft covid-19, jämfört med 1,1 procent när andelen var som lägst i somras. Även antalet patienter som vårdas på sjukhus har ökat. På onsdagen vårdades 17 personer med coronasmitta på Akademiska, varav tre på IVA och åtta på infektionsavdelningen.

Ska inte handla om kluster

Smittskyddsenheten har inte kunnat se några gemensamma miljöer för de som blivit sjuka. I enstaka fall har det handlat om två eller tre personer på samma arbetsplats, men ingen koppling har gjorts till större evenemang.

– De största klustren vi har haft är att alla fyra i en familj har varit sjuka, säger Johan Hedlund på smittskyddsenheten.

Teorin: Barn smittar sina föräldrar
En teori som smittskyddet arbetar med men som inte bekräftats är att barn smittar varandra och sedan sina föräldrar.

– Vi ser att vi för ett par veckor hade en stor spridning bland studenter och i gruppen 20-30 år. Den har gått tillbaka och istället är det nu en bredare ökning i flera åldersgrupper, säger Johan Hedlund på Smittskyddsenheten i Uppsala.”

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/coronasmittan-okar-i-uppsala-lan-oroande-utveckling

Japp, i nästa steg kommer vi nu se att smittan spridas till föräldrarna.

Vi diskuterade detta för någon vecka sedan och nu är vi där.
Citera
2020-09-30, 21:50
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Det är tydligt att din förmåga att se helheter och sammanhang fortsatt är på en låg nivå, medan däremot din desperation ökar. Spännande att se var du landar, om nånsin...

Vilken helhet anser du att jag missar?

Citat:
Lite självmål att tjata på om ”flockimmunitet”, ett felaktigt hittepå, men det vet du ju egentligen också att det är vid det här laget. Om inte, så har du fler grundläggande förståelseproblem.

Jag vet att det har förekommit dementier beträffande flockimmunitet. Kan vi lita på dessa dementier?

Finns några andra rimliga förklaringar, än flockimmunitet, till att Folkhälsomyndigheten har agerat som dom har gjort? Vad, mer än flockimmunitet, fanns att vinna på att sitta ner och vänta, när snabba åtgärder var av avgörande betydelse?

Folkhälsomyndigheten har visat upp diagram över smittspridningen. Diagrammen föreställer en kurva, som liknar en puckel. Vad föreställer dessa diagram? Vad är det som gör att smittspridningen förväntas vända neråt av sig självt?

Vad har varit Folkhälsomyndighetens strategi, ifall strategin inte har varit flockimmunitet?

Citat:
Så, ditt resonemang ovan blir trams. Du påstår (medvetet, hoppas vi) felaktigt att strategin är flockimmunitet, och säger sedan att ”flockimmunitet blir svårt, om om det ens fungerar...”.

Ja? Vet vi att flockimmunitet kommer att fungera? Covid-19 sprids ju mycket ojämnt i befolkningen, vilket gör det svårt att uppnå flockimmunitet.

Citat:
Håll dig till fakta, ta ett steg tillbaka och andas.

Jag försöker att genomföra direktiv nummer 3, att andas. Pust pust aaah-puuh.

Det blev bättre, men jag är fortfarande upprörd.
Citera
2020-09-30, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har följt varenda pk så du kan lägga ner. Sen att de ändrar den i efterhand, det är sådant du inte kan urskilja, men jag kan.

Du vet väl att man kan spara allt digitalt numera. Det var svårare när man hade Estonia-krisen exempelvis. Någon har alltid en kopia, någonstans. Det känns mer och mer som vi är i "end game", ni faller på er egen retorik.
Alla presskonferenser finns ju på FHMs youtube kanal så du kan ju gärna länka till en där dom säger det du påstår.
Citera
2020-09-30, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan

Är det de berömda två veckorna som passerat nu? Är katastrofen här? Eller krävs det två till för att föräldrarna ska sprida till riskgrupp också?
Citera
2020-09-30, 22:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Alla presskonferenser finns ju på FHMs youtube kanal så du kan ju gärna länka till en där dom säger det du påstår.

Jag vet inte exakt när det var, har tyvärr inte tid att sitta och gå igenom allihopa.
Citera
2020-09-30, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, det är inte omöjligt. Barnen följer idag en standardiserad läroplan beslutad av Skolverket. Det spelar ingen roll om det är årskurs 4 eller årskurs 9. Eller om det är barn i Ystad eller Haparanda. Alla har samma läroplan att följa för vart läsår. Det skulle lätt gå att digitalisera undervisningen. Man låter skickliga föreläsare spela in filmer som sedan kan delas över hela Sverige. Skolverket kan ges det övergripande ansvaret. Böcker och läsanvisningar kan samordnas med kommunerna. Datorer/läsplattor är idag mycket billiga. Internetuppkoppling måste ju minst 99% av alla ha tillgång till idag. Det är nog minsta problemet.
Tack, jag vet hur skolan fungerar med läroplan etc.

Dina teorier är tyvärr bara en utopisk dröm. Men det är ingen mening att försöka för du är så blåögd att det smärtar.
Citera
2020-09-30, 22:08
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
En enda klusterhärd som tex den i Västrås höjer siffrornarejält.

Du snackar dynga.

Varför kör ni likt strutsen ner huvudet i sanden, när verkligheten blir obekväm??

I Stockholmsregionen har infekterade fall ökat med 215 procent under de två senaste veckorna. Det är ingen ”försiktig” ökning.
Citera
2020-09-30, 22:09
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:

Hur länge levde SARS-1 på ytor?

Denna du menar?

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmc2004973

Du är ju en motvalls kärring,

står ju:
"SARS-CoV-2 was more stable on plastic and stainless steel than on copper and cardboard, and viable virus was detected up to 72 hours after application to these surfaces"

Finns smittbara virus efter 72 timmar på plast och metall.

Punkt.
… [ Visa mindre ]

Det var du som hänvisade till studien.

Jag talade om det internationella viruspolisen WHO säger.

Det finns många studier, den jag postade nyss en genomgång från Journal of Hospital Infection som säger

"Conclusions
Human coronaviruses can remain infectious on inanimate surfaces for up to 9 days. Surface disinfection with 0.1% sodium hypochlorite or 62–71% ethanol significantly reduces coronavirus infectivity on surfaces within 1 min exposure time. We expect a similar effect against the SARS-CoV-2."
https://www.journalofhospitalinfection.com/article/S0195-6701(20)30046-3/fulltext

men det blir nog svårt att hitta en som säger att SARS-CoV-2 lever en minut på metall och plast.

Ja det var jag som hänvisade till studien, och reduktion av virus är kraftig efter 72 h. Att smitta från en yta efter 72 h skulle utgöra en stor andel av alla smittöverföringar är inte sannolikt. Snarare är den minimal.
Citera
2020-09-30, 22:11
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, det har jag trott hela tiden. Eftersom barn och unga ofta inte får symptom så upptäcks det inte lika lätt.

Coronasmittan ökar i Uppsala län, teori, barn smittar sina föräldrar. Artikel svt.se från idag.

3,5 procent av dem som testats den senaste veckan har haft covid-19, jämfört med 1,1 procent när andelen var som lägst i somras. Även antalet patienter som vårdas på sjukhus har ökat. På onsdagen vårdades 17 personer med coronasmitta på Akademiska, varav tre på IVA och åtta på infektionsavdelningen.

Ska inte handla om kluster

Smittskyddsenheten har inte kunnat se några gemensamma miljöer för de som blivit sjuka. I enstaka fall har det handlat om två eller tre personer på samma arbetsplats, men ingen koppling har gjorts till större evenemang.

– De största klustren vi har haft är att alla fyra i en familj har varit sjuka, säger Johan Hedlund på smittskyddsenheten.

Teorin: Barn smittar sina föräldrar
En teori som smittskyddet arbetar med men som inte bekräftats är att barn smittar varandra och sedan sina föräldrar.

– Vi ser att vi för ett par veckor hade en stor spridning bland studenter och i gruppen 20-30 år. Den har gått tillbaka och istället är det nu en bredare ökning i flera åldersgrupper, säger Johan Hedlund på Smittskyddsenheten i Uppsala.”

https://www.google.se/amp/s/amp.svt....nde-utveckling
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan

Men barn smittar ju inte,

ju därför lärare inte blir smittade,

och barn inte är drivande i pandemin,

ju därför skolorna är öppna,

har vi väl fått lära oss hela tiden av svenska myndigheter?

Vi fick ju lära oss att man inte smittar innan symtom

att munskydd inte hjälper och är dumt och fult att prata om.

Och att gamla som dör av viruset borde dött för länge sen.

Och att alla andra än FHM har fel.
Citera
2020-09-30, 22:12
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Har Giesecke verkligen sagt "en minut"? Det skulle ju i så fall i hans idevärld innebära att det inte är så noga att tvätta händerna. Då räcker det väl att man skiter i att skaka hand och håller 1,5m avstånd, så är coronan historia?

Kanske detta är FHMs nästa snilleblixt efter att man inte rekommenderar bred användning av munskydd i samhället.

"Vi rekommenderar inte bred tvagning av händer i samhället. Kunskapsläget är osäkert - det finns inga dubbel-blinda studier som visar att handtvätt minskar spridningen."
Ett ensamt virus överlever nog inte särskilt länge. Studier som visar på timmars och dagars överlevnad tycks ha utgått från en stor mängd virus som genast började sönderfall, som vid radioaktivt sönderfall. Börjar man med tillräckligt mycket kan lite finnas kvar efter ett eller några få dygn. Hur dessa laboratorieresultat ska översättas till verkliga situationer är inte uppenbart.

Överlever det i 72 timmar så är nog ändå bara en bråkdel av ursprungsmängden kvar efter den tiden. Synd bara att informationen inte är mer exakt, utan att folk rapar upp värden som 24 eller 72 timmar utan någon djupare förståelse för situationen. Så går det när man inte läser på ordentligt.

Ursprungsmängden överlever i alla fall inte 72 timmar, långt därifrån. Så några av viruspartiklarna "dör" nog redan inom nån minut. Alltså har båda rätt. Viruset både dör inom och överlever någon minut.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-09-30 kl. 22:17.
Citera
2020-09-30, 22:13
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobot
Är det de berömda två veckorna som passerat nu? Är katastrofen här? Eller krävs det två till för att föräldrarna ska sprida till riskgrupp också?

I april 2021 kommer vi se smittan vända ner igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in