2020-09-30, 21:15
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShyPooper

Jag tror på övningstorped eller något annat som vi inte känner till. Ryssarna hade många mystiska saker för sig.

Kan det varit en jättelik hammare (gjort i bly så väldigt tungt)) som fälldes ut från sidan på ubåten? Lite likt dr Gadget.

Tror också på övningstorped (medveten eller "in the line of fire"). Det är min working theory just nu.
Citera
2020-09-30, 21:16
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
OK, och på vilket sätt gör de saknade delarna att du, eller annan sjöfartsexpertis, inte kan dra slutsatsen att visiret med närmast 100% sannolikhet inte slets loss från fartyget av vågorna?Berätta, berätta, jag är idel öra.

Det är närmast tragikomiskt att en grynig dokumentärfilm av ett hål ovan vattenlinjen på vraket får foliehattarna att ställa sig i kö för att utropa att den officiella haveriversionen är lögn och del av en enorm mörkläggning, samtidigt som visiret i fråga står på land och har undersökts i minsta detalj utan att man hittat något som motsäger sagda version. Vidare har ingen presenterat ett förslag hur visiret annars kunde få loss från fartyget, bärgas och hamna på land utan några hål eller skador på dess utsida.

Lite skillnad i bevisvärdering och krav, kan man tycka.

Men ditt inavlade as... Kag har fortfarande inte påstått att jag tror något alls om förloppet, men det har du bevisligen fortfarande inte fattat. Jag är däremot inte lika instängd i en och samma "sanning" som du.

Att bogvisiret står på land och undersökts är i sak korrekt, men kika lite närmare på vart det står och vilka som eventuellt har något att dölja så faller undersöknkngarna i ett annat sken.

Jag har förövrigt sett otaliga teorier i tråden som tar upp både skador på visiret och hur det har lossnat. Finns även teorier (styrkta av fax och sonarbilder) som ifrågasätter om visiret överhuvudtaget lossnade från Estonia.
Lev med din sanning om du vill, jag är inte här för att omvända dig. Jag är här för att ta del av den otaliga mängden frågetecken som finns i detta. Du som sitter på "sannigen" har gjort föga för att räta ut dem. Dina s.k. "bevis" för sjunkförloppet är ganska exakt likvärdiga med att bibeln bevisar guds existens.
Citera
2020-09-30, 21:17
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
jo men då skall ubåten, från sidan, ta sats, varva upp till maxfart och ramma estonia ?
varför ? Vilken jävla smäll ! Självmordsbenägen ubåtskapten ? Troligt ? Nej...
Det är så vrickat att tro på detta.

Ja det kan tyckas vrickat, jag bara konstatera vad experten säger.
OM så vore fallet, då måste ubåts-kaptenen gjort en rejäl fadäs.
Citera
Medlem
kaktjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Kan ha missförstått men var det inte filmarna till den senaste dokumentären?

Var inte det för att Jutta Rabes expedition misslyckades/avbröts? Att de gjorde en ny expedition nu helt enkelt för att bekräfta "myten" om hålet i skrovet?
Citera
Medlem
Citat:
jo men då skall ubåten, från sidan, ta sats, varva upp till maxfart och ramma estonia ?

Jag tror inte heller på att Estonia rammats i sidan av ubåt. Däremot är det mest troliga scenariot för mig att en kollision inträffat med ubåt i fören vilket leder till att bogvisir/ramp går sönder. Sedan kan ubåtens akter träffat sidan på Estonia som orsakade hål i sidan. Kollisionen i fören är den största orsaken till varför hon sjönk så fort och hålet i sidan kan ha varit en bidragande faktor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Kan det varit en jättelik hammare (gjort i bly så väldigt tungt)) som fälldes ut från sidan på ubåten? Lite likt dr Gadget.

Tror också på övningstorped (medveten eller "in the line of fire"). Det är min working theory just nu.

Eller en dödslaser som i James bond kanske? Möjligheterna är oändliga Det finns ju dessutom vittnesmål (trovärdigt eller ej...) från en svensk ubåtsman som skuggade Estonia tillsammans med en rysk ubåt som avfyrade en torped.
Citera
2020-09-30, 21:18
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Det finns dock all anledning till att förlita sig till Margus Kurgs seriösa bedömning än din självutnämnda flashback-expertis.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/estniske-utredaren-estonia-traffades-av-ubat

nej ingen anledning alls. han svamlar. utan minsta lilla fakta.
Citera
2020-09-30, 21:18
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ridgeback
Här ser du vad som menas http://www.itdemokrati.nu/msestonia/page1_files/image3311.jpg

Ah cool tack. Det är typ en sån som ska skydda om man tar i kajen lite och så? Som på småbåtar oftast är en lite plastboll i ett rep typ?
Citera
2020-09-30, 21:20
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShyPooper
Eller en dödslaser som i James bond kanske? Möjligheterna är oändliga Det finns ju dessutom vittnesmål (trovärdigt eller ej...) från en svensk ubåtsman som skuggade Estonia tillsammans med en rysk ubåt som avfyrade en torped.

Ja just ja det där vittnet är mycket intressant. Denna snubbe va? http://www.itdemokrati.nu/msestonia/page8.html
Citera
2020-09-30, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Liv, hälsa o psykiskt välbefinnande är knappast högprioriterat i Sovjet/Ryssland.

Tror just erfarenheterna av Ulven var det som fick regeringen att tveka. Prislappen fick dem att avstå.

Estonia skiljer sig åt genom att många kroppar aldrig skulle gå att återfinna. De efterlevande till dessa skulle bli helt utan minnesplats, men genom att göra fartyget till en sjögrav så har de i alla fall en fastpunkt att hänga sitt minne på.
Citera
2020-09-30, 21:21
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:

Isåfall är det inte enbart en ubåt som har fart.

Men om du har 1800 ton svensk ubåt, nån jag googlade, som har toppfart på 20 knop och sen sker det en olycklig krock med estonia i 14 knop. Klart som faan kan det bli en rejäl skada av det. En personbil kan ju göra skada på en lastbil vid en krock och det är väl en ungefärlig storleksjämförelse även om personbilen blir skrot.
Citera
2020-09-30, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Ja just ja det där vittnet är mycket intressant. Denna snubbe va? http://www.itdemokrati.nu/msestonia/page8.html

Precis, exakt det jag menade. Sedan kan man lägga till den mystiska omständigheten att Estlands tullchef blev avrättad med två skott från en Pistol ca en månad efter förlisningen. Undra vad han visste?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in