2020-09-30, 16:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Tja, jag tänkte väl i närtid då... men det VET jag att du också förstod. Tramsigt inlägg av dig.

Nu vet jag inte vad du menar med närtid, men de allra flesta som dött av Covid19 i Sverige hade förmodligen haft flera år kvar att leva om inte sjukdomen hade tagit dem.
Citera
2020-09-30, 16:14
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Sveriges R-tal är nu 0,89 enligt Tegnell.

Knappast pandemi längre.

Märkligt, att han går ut så med det, det står faktiskt ganska tydligt i R rapporten att det sista värdet är opålitligt eftersom det är eftersläpning i inrapporterade fall på upp till en vecka. Ungefär på samma sätt som SCBs dödsstatisitk inte är speciellt pålitlig för de senaste 2-3 veckorna, och alltid ser ut att gå ner mot underdödlighet.
Citera
2020-09-30, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
De verkar ha testat många barn i våras just där du bor!
För ingenstans annars testades barn.

Det är väl inte så att detta är något som du/ni bara gissat?

Det testades varken vuxna eller barn. Gissa kan man kalla det, men de fyra familjer jag nämnde specifikt har koll på smittvägarna in i familjen (pga olika former av karantän/hemarbete mm). I princip alla familjer med högstadiebarn där jag bor har haft Covid, men dessa fyra familjer har koll på vem som smittades först och det var högstadieeleverna.

Jag känner till många fler familjer där högstadieeleverna har varit sjuka först, men där har inte alla i familjen konstaterats sjuka och därmed kan man inte veta att högstadieeleven var sjuk först (då någon annan kan ha varit asymtomatisk innan dess). Dessutom känner jag flera familjer som hade barn med på den resa utomlands som drog in smittan på högstadiet i min kommun (ett 30-tal smittade barn av de 40 som var med på resan).

Men som sagt var, man testade ju inte barnen och därför är det bara extremt starka misstankar. Flera av de vuxna har dock PCR-testats och varit smittade. Flera familjer har också antikroppstestat barnen privat i efterhand med positiva resultat på antikroppar. Några har fått negativa resultat på vissa medlemmar i familjerna, medan positiva resultat för andra familjemedlemmar, trots att alla varit sjuka ungefär samtidigt.

Så mycket mer säker på detta än vad vi är går det inte att vara då man inte PCR-testade barn i våras.

Det kan tilläggas att de flesta barnen hade mycket bilda symtom till skillnad från de vuxna där symtomen var mycket mer blandade. Ett par av de vuxna i dessa familjerna låg till och med på IVA.

Trots denna smittspridningen så ligger dock antikroppsstatistiken för området på ungefär rikssnittet i de antikroppstester som utförts på vårdpersonal. Men då det till största delen är landsbygd vi pratar om så kan man nog anse att detta är relativt högt ändå.
Citera
2020-09-30, 16:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Hur väl lyckas egentligen myndigheterna med att smittspåra för alla de fall som nu dyker upp?

Kommer FHM någonsin att lyckas få kontroll över smittspridningen i Sverige?
Citera
2020-09-30, 16:19
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu vet jag inte vad du menar med närtid, men de allra flesta som dött av Covid19 i Sverige hade förmodligen haft flera år kvar att leva om inte sjukdomen hade tagit dem.
Det kan du säga om alla som dör. Oavsett om de dör i en bilolycka, cancer eller covid-19. Men nåt dör vi alla av. Tittar du på medelåldern på de som dör så inser du att de allra flesta som dör har en sådan ålder där man börja trilla av pinn, covid eller inte covid.

Adam Alsing var 51 år. Alldeles för ung men knappast den enda i den åldern som dör av någon sorts sjukdom. Inte direkt så att covid raderat ut speciellt många friska 50-åringars liv. Huruvida just Alsing var frisk eller inte vet ivart fall inte jag.

Jag är inte ett dugg bekymrad längre. Det innebär såklart inte att jag ändå håller avstånd och sånt. Det skadar inte.
Citera
2020-09-30, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
I Danmark ökar smittan mest bland 10-19-åringar just nu.

Man märker när folk inte har barn, utan bara uttalar sig hejvilt!!
Citera
2020-09-30, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hur väl lyckas egentligen myndigheterna med att smittspåra för alla de fall som nu dyker upp?

Kommer FHM någonsin att lyckas få kontroll över smittspridningen i Sverige?

Eftersom de fortfarande där jag bor rekommenderar att barn (under 18 år) inte skall testa sig om de inte varit sjuk ett tag så kommer de ju inte att kunna smittspåra särskilt bra. För att kunna få göra testet så måste även barnen ha ID-handling och svaret kommer i webbtjänsten som inte barn utan "riktigt" BankID kommer åt (16-årsgräns och inte alla barn har detta då bankerna gärna ger dem sina egna certifieringslösningar istället för att kunna använda Swish). De gör det inte lätt för föräldrarna att testa sina barn och ungdomar.

Edit: En sak till. Det tar sju dagar innan man får svar på PCR-testet. Detta skrämmer också bort folk från att testa sig.
Citera
2020-09-30, 16:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det kan du säga om alla som dör. Oavsett om de dör i en bilolycka, cancer eller covid-19. Men nåt dör vi alla av. Tittar du på medelåldern på de som dör så inser du att de allra flesta som dör har en sådan ålder där man börja trilla av pinn, covid eller inte covid.

Adam Alsing var 51 år. Alldeles för ung men knappast den enda i den åldern som dör av någon sorts sjukdom. Inte direkt så att covid raderat ut speciellt många friska 50-åringars liv. Huruvida just Alsing var frisk eller inte vet ivart fall inte jag.

Jag är inte ett dugg bekymrad längre. Det innebär såklart inte att jag ändå håller avstånd och sånt. Det skadar inte.

Skitsnack, cancer och bilolyckor är inga pandemier som går att effektivt bekämpa på samma sätt som exempelvis Taiwan gjorde med covid.

Adam Alsing dog endast på grund av stockholmssyndromets hänsynslösa framfart med flocken.

Har du måhända fler påståenden som jag kan bekämpa på ett effektivt taiwanesiskt manér?

Låt höra!
Citera
2020-09-30, 16:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Eftersom de fortfarande där jag bor rekommenderar att barn (under 18 år) inte skall testa sig om de inte varit sjuk ett tag så kommer de ju inte att kunna smittspåra särskilt bra. För att kunna få göra testet så måste även barnen ha ID-handling och svaret kommer i webbtjänsten som inte barn utan "riktigt" BankID kommer åt (16-årsgräns och inte alla barn har detta då bankerna gärna ger dem sina egna certifieringslösningar istället för att kunna använda Swish). De gör det inte lätt för föräldrarna att testa sina barn och ungdomar.

Edit: En sak till. Det tar sju dagar innan man får svar på PCR-testet. Detta skrämmer också bort folk från att testa sig.

Okej, ja det låter ju inte jätteeffektivt det du berättar. Får lite känslan av att man inte vill smittspåra och faktiskt nå någon effekt med det. Sker smittspårningen mest för syns skull?
Citera
2020-09-30, 16:34
Medlem
Bedrövlig riskanalys av FHM när de öppnar upp äldreboende för besökande.

https://www.bohuslaningen.se/åsikt/debatt-och-insändare/risk-för-ny-smittspridning-när-besöksförbuden-upphör-1.34797987
Citera
2020-09-30, 16:39
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman

I vilken region då? Är det verkligen så högt tryck på testandet just nu att det tar en vecka? Jag fick mitt svar på 24 timmar i region Stockholm för två månader sedan.
Citera
2020-09-30, 16:47
Avslutad
"Utbrottet" i Borås verkar ha hanterats bra. Antal patienter sjunker igen, nu endast 6 patienter totalt på Södra Älsvborgs sjukhus, varav 1 på IVA.

Sahlgrenskas siffror fortsätter sjunka också, från 19 i måndags till 16 idag, inga på IVA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in