2020-09-28, 07:40
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Hur mycket säger det att jämföra från så längesen egentligen? Det är väldigt många väljare som har dött och tillkommit på en 26 års tidsperiod. Alla som idag är yngre än 44 år kunde inte rösta i valet 1994, det är ju ganska många.

Intressant i sammanhanget är att de som kunde rösta för första gången 1994 och då valde S till stor del nu röstar SD.

Socialdemokraterna har alltid haft en stor skara väljare som beskrivas som blåa socialdemokrater. De är inte moderater i egentlig mening men kan tänka sig rösta på moderaterna om deras politik gynnar dessa väljare bättre. Det var det som skedde 2006 och 2010 med moderaternas arbetslinje och sänkta skatter.
2020-09-28, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Korrekt, men poängen är att dessa väljare nu är högerväljare som S inte kan få tillbaka, vilket även artikeln förklarar, men som M och SD slåss om.

Jag tror, precis som jag skrev tidigare att om 10-15 år är det inte säkert att både M och SD finns kvar. De har samma väljare, vilket också nämns i artikeln.

Kort sagt, M och SD kommer på det ena eller andra sättet att ingå regeringssammarbete efter nästa val men båda, i synnerhet Moderaterna, ser den andre som ett existentiellt hot, och de båda kommer göra vad de kan för att kannibalisera på den andre. Sölvesborg är ett bra exempel på det. Jag kan mycket väl tänka mig att SD ökar till 40 procent i Sölvesborg i nästa val samtidigt som Moderaterna halveras.

Ja, det ligger nog en hel del i det, att M och SD i stor utsträckning konkurrerar om samma ”kundsegment”, dvs normala, skötsamma, skattebetalande människor, oavsett om man är white eller blue collar, medan S alltmer blir uppsamlingspartiet för horden av arbetslösa, missanpassade invandrare och efterblivna människor som fortfarande tror att S står för Erlanders politik.

Sövesborg ja. Medan Staffanstorp visar med all tydlighet vad som kan hända när M spelar sina kort rätt.
2020-09-28, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Ja, det ligger nog en hel del i det, att M och SD i stor utsträckning konkurrerar om samma ”kundsegment”, dvs normala, skötsamma, skattebetalande människor, oavsett om man är white eller blue collar, medan S alltmer blir uppsamlingspartiet för horden av arbetslösa, missanpassade invandrare och efterblivna människor som fortfarande tror att S står för Erlanders politik.

Sövesborg ja. Medan Staffanstorp visar med all tydlighet vad som kan hända när M spelar sina kort rätt.

Det är skillnad på lokalpolitik och rikspolitik. Du kan ju lika gärna säga att Torkild Strandhäll och Landskrona visar var som händer om (L) spelar sina kort rätt.

Annars tror jag att om (SD) verkligen fortsätter växa och blir det dominerande borgerliga partiet så kommer både politiker och väljare på lokalnivå börja byta sida så sakteliga. Torkild Strandhäll skulle nog vara välkommen i (SD) (eller i (M)) lokalt om (L) åker ut på riksplanet exempelvis.
2020-09-28, 15:21
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Vad du missar här är att med Reinfeldt så började S-väljare migrera till M. Istället för basåret 1994 hade du kunnat välja 2006:

S 35,0
M 26,2
SD 2,9

och 2010:

S 30,7
M 30,1
SD 5,7

Idag är M tillbaka på 20, jämnstort med SD samtidigt som S bara har minskat till 26-7 under samma tid.

Jag håller med Urgle. Den långa trenden är att det är sossar. Sossar migrerade till SD via M speciellt då inte SD var så välkänt. I kommunerna ser man också att det är gamla sossekommuner SD blivit stora i, inte i moderatkommuner.
2020-09-28, 18:16
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag håller med Urgle. Den långa trenden är att det är sossar. Sossar migrerade till SD via M speciellt då inte SD var så välkänt. I kommunerna ser man också att det är gamla sossekommuner SD blivit stora i, inte i moderatkommuner.

Ja så är det nog, men om man ser på hur sossarnas väljarbas ser ut nu jämfört med under 1900-talen så har ju demografin ändrats som natt till dag, 50-80 talet hade sossarna alla arbetarröster från medelsvensson. Idag finns ingen sån kvar i det partiet. Med en ny typ av väljare såsom

1: Tröga, korkade gammsossesvenskar
2: Offentligt anställda singelmammor
3: Bidragstagare
4: Invandrare
5: Islamister

så finns det nästan obefintlig möjlighet för SD att minska S ännu mer. Sossarna har nått sin botten, och de kommer inte tappa fler väljare till SD. Det är moderater och centerpartister som SD kan ta och växa med
2020-09-29, 22:05
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken1
Inte en chans att SD får 18-19 procent i nästa val. Jag har tydligt redogjort grundligt tidigare i tråden varför SD:s lägsta tak ligger på 20 %. Troligen kommer de få 20-21 i nästa val.

Jag började med att räkna ut antalet SD:s nytillkomna röster 2022 genom att plussa på valkrets för valkrets. Utgick ifrån att man i varje valkrets kommer få minst hälften av den ökning som man gjorde 2018. Sedan räknade jag ut hur många röstberättigade och giltiga röster vi kommer få ha som högst i valet. Antalet röster som SD kommer öka med i nästa val är minst +200.000 jämfört med förra valets 334.000. Tillväxten minskar sakta men säkert, men det finns fortfarande goda förhoppningar för en ökning på 220-230.000 vilket ökar procenttalet ännu mer i riktning mot 21 % om vi bara har tur med ett lite lägre valdeltagande.

Jasså. Nu var inte det min invändning men OK.
2020-09-30, 17:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Jasså. Nu var inte det min invändning men OK.
Haha, det är ju du som är så säker på att SD kommer få 8 procent
2020-09-30, 19:17
Medlem
HejaFinlands avatar
SD stärker sin position ute i landet, förhoppningsvis gör sådant här att SD blir mer normaliserat ute i landet. Det kommer inte märkas i OU kortsiktigt men långsiktigt flyttar vi fram våra positioner.

"Liberalerna" är med och styr med en SD-budget! https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sd-s-budget-gick-igenom-i-munkedal
2020-09-30, 22:03
Bannlyst
Tittade på intervjun med Ebba i aktuellt där hon får frågan om hennes förhållning till Sverigedemokraterna inför nästa regeringsbildning.

Jag blir återigen så jävla förbannad över hur programledarna, i detta fallet Holmberg, ännu en gång inte kan sätta ordentlig press. Holmberg frågar "Hur ska ni bilda regering om Åkesson t.ex. vill bli justitieminister"?

Ebba svamlar sedan och säger samma mantra "Vi inser att man måste prata med alla. Ibland pratar vi med centern, ibland med vänstern och ibland med SD. Detta är något som en M/KD regering måste förhålla sig till".

Sedan fortsätter Holmberg vidare till en annan fråga istället för att kräva henne på svar hur i helvete hon ska få till en M/KD regering om SD kräver ministerposter... asså jag blir så jävla trött på det här! Och skyll inte på att tiden är knapphändig.

Jag tar hellre Löfven 4 år till istället för en otacksam falsk M/KD regering med SD-stöd.
Senast redigerad av flashenbacken1 2020-09-30 kl. 22:05.
2020-09-30, 22:50
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken1
Tittade på intervjun med Ebba i aktuellt där hon får frågan om hennes förhållning till Sverigedemokraterna inför nästa regeringsbildning.

Jag blir återigen så jävla förbannad över hur programledarna, i detta fallet Holmberg, ännu en gång inte kan sätta ordentlig press. Holmberg frågar "Hur ska ni bilda regering om Åkesson t.ex. vill bli justitieminister"?

Ebba svamlar sedan och säger samma mantra "Vi inser att man måste prata med alla. Ibland pratar vi med centern, ibland med vänstern och ibland med SD. Detta är något som en M/KD regering måste förhålla sig till".

Sedan fortsätter Holmberg vidare till en annan fråga istället för att kräva henne på svar hur i helvete hon ska få till en M/KD regering om SD kräver ministerposter... asså jag blir så jävla trött på det här! Och skyll inte på att tiden är knapphändig.

Jag tar hellre Löfven 4 år till istället för en otacksam falsk M/KD regering med SD-stöd.

Japp M och KD är hala som ormar. De är fortfarande samma partier i grund och botten man har bara bytt retorik och försöker rida på den kriminella vågen som pågår just nu.

Hyckleri och icke förtroendegivande för mig som SDare.

Hoppas fler ser igenom det och röstar på SD för att få Moderatpolitik.
2020-10-01, 00:20
Avslutad
Det är överhuvudtaget en intressant situation där SD och M båda har omkring 20% av väljarstödet, det utgör en bas på 40% om man kan bilda någon form av samarbete efter närmaste val oavsett om det är ett extraval i vinter eller vid det ordinarie valet år 2022.
2020-10-01, 00:24
Avslutad
Om inte M och Kd börjar visa SD och Jimmie Åkesson respekt så lär det inte bli någon regering för dessa partier. Om man hela tiden undviker SD, men gärna syns med V vid presskonferenser med mera, så banas det inte direkt väg för några samtal, möten och framtagande av politik inför valet.

Dessutom finns det en reklam att nyttja i att lansera konstellationen, synas ihop och lägga fram färdig politik. Men det verkar ju inte M och Kd fatta, utan man tänker hyckla ända in på valdagen där man alltså inte genuint ändrat sig, för om man gjort det så hade ju inte samarbete med SD varit något problem överhuvudtaget, eftersom SD har haft rätt om dessa frågor hela tiden, rörande invandringen, kriminaliteten, gängen, klanerna med mera.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in