Citat:
Ursprungligen postat av
TonyDRarSiffrorUrA
De verkar ha testat många barn i våras just där du bor!
För ingenstans annars testades barn.
Det är väl inte så att detta är något som du/ni bara gissat?
Det testades varken vuxna eller barn. Gissa kan man kalla det, men de fyra familjer jag nämnde specifikt har koll på smittvägarna in i familjen (pga olika former av karantän/hemarbete mm). I princip alla familjer med högstadiebarn där jag bor har haft Covid, men dessa fyra familjer har koll på vem som smittades först och det var högstadieeleverna.
Jag känner till många fler familjer där högstadieeleverna har varit sjuka först, men där har inte alla i familjen konstaterats sjuka och därmed kan man inte veta att högstadieeleven var sjuk först (då någon annan kan ha varit asymtomatisk innan dess). Dessutom känner jag flera familjer som hade barn med på den resa utomlands som drog in smittan på högstadiet i min kommun (ett 30-tal smittade barn av de 40 som var med på resan).
Men som sagt var, man testade ju inte barnen och därför är det bara extremt starka misstankar. Flera av de vuxna har dock PCR-testats och varit smittade. Flera familjer har också antikroppstestat barnen privat i efterhand med positiva resultat på antikroppar. Några har fått negativa resultat på vissa medlemmar i familjerna, medan positiva resultat för andra familjemedlemmar, trots att alla varit sjuka ungefär samtidigt.
Så mycket mer säker på detta än vad vi är går det inte att vara då man inte PCR-testade barn i våras.
Det kan tilläggas att de flesta barnen hade mycket bilda symtom till skillnad från de vuxna där symtomen var mycket mer blandade. Ett par av de vuxna i dessa familjerna låg till och med på IVA.
Trots denna smittspridningen så ligger dock antikroppsstatistiken för området på ungefär rikssnittet i de antikroppstester som utförts på vårdpersonal. Men då det till största delen är landsbygd vi pratar om så kan man nog anse att detta är relativt högt ändå.