Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-29, 23:15
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Sen finns naturligtvis varianten att MOP inte var någon tillfälliget-utan allt genomfördes enligt plan.

För båda alternativen finns problemet hur knarkspaningsoperationerna skall in i bilden?. Bytte en eller flera personer "skepnad" i nåt avseende eller var de i sin tur infiltrerade på nåt sätt av "hemliga element".

Om man ska följa med i övningsteorin; De knarkspanar precis som brukligt när mordet sker, då det är fredagskväll och hög aktivitet kring Oxen och Cedergren. De ser dock en hel del märkligheter i området, kopplat till övningen. Hur ska de förhålla sig till det i kommande förhör?

I mörkläggningen av övningen (som enligt Styckjunkaren genomfördes omedelbart av försvarsledningen) ingår därför att flytta undan även knarkspanarna. Via samtal med Margareta Eklund får de munkavle och en ny sluttid och blir därmed irrelevanta för utredningen. De var inte där och kan heller inte ha sett någonting. Sen läcker det via exempelvis Sigge Cedergren och Kjell Fernbergs vittnesmål. Omöjligt att förhindra.

MEs nervositet och ovilja i media och inför PU blir därmed begriplig. Vad ska hon göra? Återkopplar återigen till Scarfoots källa: Knarket vet vad som hände men "får" inte gå ut med det. Tror jag på detta? Oklart, det blir lite för stort storleksmässigt. Men om övningshypotesen är den rätta kan jag tänka mig att det är såhär problemet löstes.
Citera
2020-09-29, 23:16
Medlem
bartrams avatar
OM det nu skulle vara så att MOP utfördes "i hastigt mod" av en person, enligt ovan, som inte är helt psykiskt stabil och vars problem ökar till följd av alkoholproblem riskerar att bli en "loose cannon" .
Vad gör man då?
Apropå LN:S frånfälle i Brasillien 2005 , ger det inte vissa assocciationer till den "skönlitterära" världen
Citera
2020-09-29, 23:42
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Bo Sunnefeldt för något år sedan.

http://vision127.se/wp/presentation/

Och Jägar-Nisse var 40 vid tiden för MOP.

Helt rätt, my mistake. Jag kastade om siffrorna och läste 1954 istället för 1945. Och tack för bilden. Väcker väl spontant ingen direkt koppling till signalementen tycker jag.
Citera
2020-09-29, 23:50
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Helt rätt, my mistake. Jag kastade om siffrorna och läste 1954 istället för 1945. Och tack för bilden. Väcker väl spontant ingen direkt koppling till signalementen tycker jag.

Man kan notera den respektingivande kombinationen av både treudden och örnen.
Citera
2020-09-30, 00:06
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Det skulle vara väldigt intressant om detta foto gick att hitta.

Jag antar att han/hon som tog hand om hans dödsbo skulle kunna ha den? Om inte slängt...
Citera
2020-09-30, 01:02
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
En kompletterande fråga: Jägar-Nisses båda kompisar Bo S och Lars-Eric P - hur såg de ut? Tänker i relation till signalementen och fantombilderna. Någon lång, blond, atletisk kanske?

GM:s "snygga kropp" nämns ju av något kvinnligt vittne vid mordplatsen. AH?

Jägar-Nisse mörkhårig, ca 185 cm lång. 32 år när mordet begicks.

Han har då alibi sägs det men var i Sthlm den fredagen efter en militärövning på Gotland. Ska sedan ha flugit hem till Västergötland.

Den vaggande gången är svårare eftersom de första vittnesutsagorna inte anger något sådant utom AD och LL som talar om den lite kantiga starten.
Helt rätt.

När jag skrev den kommentaren tänkte jag inte på mordplatsvittnen eller CP. Jag tänkte på att vi nu har ytterligare en beskrivning att leta efter i tidiga förhör. Gångarten. Om nu detta skulle vara gärningsmannen.

Inser nu att mitt inlägg kunde missuppfattas.
Citera
2020-09-30, 02:30
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Ett antal grejer går att spinna på för den som tror att Lisbeth är kompromat. Först det eventuellt malplacerade "nej vad gör du?" som skreks mot GM. Definitivt en underlig spontan formulering, oavsett scenario. Eventuellt skulle det kunna tolkas som att hon intuitivt kopplar ihop GM med ett påstått fjärrskydd/övning. Eventuellt kan detta kopplas vidare till övervakningen Anna Hage upplevde efter mordet, samt officeraren som pratade om vikten av att stabilisera landet.

Anna Hage själv såg nog ingenting anmärkningsvärt - men hon var först fram till den hysteriska Lisbeth. Vidare såklart den generella ohjälpsamheten inom utredningen, där jag tycker att Palmes försvunna kalender är en av de märkligaste omständigheterna. Jag lutar åt naturliga förklaringar på samtliga dessa exempel, men inget fel med att följa med i tanken. I Borgnäs senaste menar vittnen som såg Palme samtala med en äldre man utanför Grand att de upplevt sig hotade. Mer om detta sen.

LB skriver i sin senaste bok att någon anställd på Säpo snappat upp att ngn chefsperson på Säpo sagt att OP mördades i egenskap av privatperson ej politiker. Den försvunna dagboken kommer då in i en annan kontext. Puh!- Det är inte brist på teorier. Vi får hoppas att "grävandet underifrån" kan skingra dimmorna!
Citera
2020-09-30, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Förhör med okänd polis.

https://drive.google.com/file/d/1x4H3bObKxCXjqcc76bQkXG25jnhrZc-p/view

Rapport kring PKK-spåret presenterat av kammaråklagaren Per-Erik Larsson i september 1993.

https://drive.google.com/file/d/1DIB6z8THkox3N9_80QWPipsN8m7QwRlq/view

Rapport om åtgärder vidtagna inom PKK-spåret efter september 1993.

https://drive.google.com/file/d/1ec3graO6tOSqoicVKsj-dFLAng9nJiWe/view
Förhör med okänd polis ovan lär vara polisintendent Curt Nilsson enligt uppgift.
Citera
2020-09-30, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlowe
Komiskt hur Wedin förhalar. Kan tolkas som att han verkligen har saker att dölja, eller är han bara jävligt sur på svenska myndigheter...eller både och.

Nåt förhör blev det alltså aldrig...
Jag tolkar det som att han driver med både Nässen och Petersson. Faxpapper är dyrt. Faxa inte för mycket! KGB murder of prime minister Olof Palme.....
Citera
2020-09-30, 07:44
Medlem
https://drive.google.com/file/d/1_hErX-rJPtilYGDfaJdjxXNqWjC5IAkk/view

Håkan Ingerwald, ja. Finns mycket att säga om detta. Teoretiskt kan det vara gärningsmannen han pekar ut.

Lagstiftningen PU hänvisar till nu är att namn, telefonnummer, personnummer, adresser och liknande som kan röja identiteten på en person ska maskas. Här är det uppenbart att det utöver det är mycket annat som maskas. Frågan är vad? Och vilken lagstiftning hänvisar man då till? Är det någon gång som dokument ska överklagas så är det väl dessa. Upp till högsta instans så att det skapas ett prejudikat. Och vilken lagstiftning man tillämpar i så fall. Rikets säkerhet? Försvarshemligheter? Förhållande till främmande makt?

Frågan är vem Håkan pekar ut? Signalementet på den mannen sticker onekligen ut. Otroligt välbyggd, överkroppen. Den vaggande gången, lite passgång liksom. Dessutom yngre än HI. Dock saknas längduppgift, tyvärr. Men det borde kunna gå att identifiera honom, eller?

Första förhöret med HI hölls 120412. Det andra 170523. Artikel i Aftonbladet 120303:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BJbzVg/fejkade-kidnappning--ska-nu-forhoras-av-palmegruppen

''Håkan Ingerwald har lämnat en förklaring till sitt beteende men av hänsyn till honom och hans anhöriga vill polisen inte utveckla vad. Utredningen kommer nu att läggas ner.

Men professor Leif GW Persson tror inte att sista ordet är sagt än.

– Jag tyckte att det var märkligt från början. Men jag tror inte att vi ska utesluta att det finns mer i det här som han inte kan klämma fram. I stället tar han nesan av att säga att allt var påhittat''.

Krister Peterssons ''Åklagarakt''

https://drive.google.com/file/d/1pRB04P4l28wXWmeFYYP26rFbIif-pN4P/view

170926. Alltså några månader efter andra förhöret med HI skickar KP en förfrågan till MUST. Angående namngivna personer. Även kvalhemlig information efterfrågas. Samma sak till Säpo. Sid. 58-59 i ovanstående länk. Samma sak till Säpo 170621. Fast större antal personer. Sid. 62. Alltså strax efter HIs andra förhör.

Sid. 75-76. Förfrågan till Säpo. 170301. 11 namngivna personer där fallskärmsjägarskolan nämns flitigt. Alltså strax före Håkans andra förhör.

Frågan är om allt detta i Peterssons pärm hör ihop med HI. Eller rör det sig om något annat? Förslagsvis stay Behind? Och var passar frihetsberövade personer in under KPs tid? Förhör som inte lämnas ut.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-09-30 kl. 07:54.
Citera
2020-09-30, 08:33
Medlem
Kan hinta om att ett stort material är på ingång. Samtliga erkännanden i MOP. Lär röra sig om runt 130 stycken./

Relaterat till frihetsberövade.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Joj78m/nya-detaljerna-ur-palmeutredningen-slog-till-i-gryningsrad?fbclid=IwAR2QHg4LejO6mLbdbuyvXil46OjJc CmM afQTqo-Mh3UV_Iy6Cz-w3S8l-XA

''Av åklagarakten som är på flera hundra sidor framgår att minst en person har frihetsberövats i Palmeutredningen under senare år. Det ägde rum senhösten 2018 på direktiv av Petersson. Hämtningen till förhör skulle ske ”utan föregående kallelse”.

Dagen efter beslutade åklagaren om att personen i fråga skulle försättas på fri fot.

Minst fyra personer har enligt akten hämtats till förhör – vilket är en tvångsåtgärd – och i flera av fallen rör det sig om hämtning till förhör på personernas bostadsadresser i gryningen.

Handlingarna visar också att Palmegruppen har beslagtagit en rad föremål under hittills okända husrannsakningar. I maj 2019 beslagtogs en bärbar dator som en person överlämnade till Palmeutredarna i samband med förhör''.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-09-30 kl. 08:58.
Citera
2020-09-30, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag tolkar det som att han driver med både Nässen och Petersson. Faxpapper är dyrt. Faxa inte för mycket! KGB murder of prime minister Olof Palme.....

Ja, jag håller nog med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in