2020-09-30, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag håller inte med om det sista stycket:
förutom den udda konstruktionen av bryggan med dess begränsade sikt så hade hon två andra uppenbara konstruktionsfel:
1. man fick runda SOLAS krav på kollisionsskott i fören genom att räkna rampen som detta. En ramp som inte ens i nyskick kunde antas vara 100% tät,
2. rampen hade förlängts för att nå kajer över bulben, vilket medförde att den stack upp i en låda i visiret och med närmast 100% säkerhet skulle slitas upp om visiret lossnade.
Om man hade undvikit en av dessa hade katastrofen uteblivit. Det finns heller ingen fördel som står i proportion till risken man tog.

Fast inga av dessa konstruktionsval hade varit ett problem om hon bara trafikerat inomskärs.
Ta trafikverkets gula vägfärjor. Man kan knappast gnälla på konstruktionen om de kapsejsar i en storm på öppet hav där de inte skall befinna sig. Då ligger ansvaret någon annanstans.

Antingen är det varvet, rederiet, klassningssällskapet eller någon myndighet som tabbat sig. Någon har inte haft den information som krävdes för att göra rätt bedömning av fartygets sjövärdighet. Ansvarsfrågan här har aldrig klarlagts helt och fullt i min mening.
Senast redigerad av Bladstall 2020-09-30 kl. 00:33.
Citera
2020-09-30, 00:31
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Det var inte lite vatten som trängde in på den skissen. Och det är nog fullt naturligt att det började så (dvs när visiret släppte och började slå upp och ner och vågor pressades direkt mot rampen men innan visiret trillat av helt och tog med sig rampen i fallet).

Teknikern som befann sig i maskinrummet har ju vittnat om att han lite senare via monitorn såg att det gick vågor inne bland bilarna så det är inte alls omöjligt att båda vittnesuppgifterna stämmer. Det är bara ordningsföljden som kan vara förvirrad och i vilken ordning man minns och säger saker. Det är knappast ovanligt vid dylika vittnesmål från traumatiska händelser.

Jag uppfattade det som att de böjda linjerna på sidan av rampen på teckningen symboliserade skeppsramen och inte forsande vatten särskilt med tanke på beskrivningen efteråt men det kan ju vara jag som uppfattade skissen på fel sätt..
Citera
2020-09-30, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Var hittas bogvisiret i förhållande till fartyget? Är det ca 1,5 kilometer akterut från fartygets färdriktning? Jag läste någonstans att det hittas väster om fartyget, men det gick väl västerut?
Fartyget drev ju österut när man maskinerna stoppade, därav att man hittade visiret väster om vraket.
Citera
Medlem
Daves avatar
Citat:
Det återfanns nästan en sjömil väster om fartyget (0,92NM). Det stämmer rätt väl överens med att fartyget tappade huvudmaskinerna när man fick en slagsida på omkring 30 grader. Vid och vågor kom från väster (något västsydväst) så man har drivit kring en halvtimme innan det sjönk helt (omkring 2-3 knops fart i vindstyrkor på 16-20ms).

Dvs man tappade bogvisiret någon gång kring eller straxt efter 01:00-01:15. Fick tämligen snabbt därefter slagsida (man torde då ha passerat en bit längre västerut än där man tappade bogvisiret), maskinerna stannade på grund av att smörjningen försvinner. Fartyget driver med sjön och sjunker ungefär en distans öster om platsen där man tappade bogvisiret.
Just den biten finns det inga egentliga konstigheter med.

Eller? Det förekommer uppgifter om att det var jävligt rörigt gällande vrakets position och visiret position. Dessa markerades tydligen med bojar, dessa bojar har sedan enligt ryktet flyttats runt. Bojen som sades markera visiret, var senare helt plötsligt vid vraket. Det som verkar konstigt här, är att visiret bärgades vid bojen som senare markerade vraket.
Citera
Medlem
Paralympicss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.G.
Jag vill minnas att jag i något föredrag eller liknande på Youtube gällande Estonia hört att det skulle ha pågått någon internationell marinövning i området i närtid för händelsen med Estonia där det även talades om att militär utrustning störde ut Estonias Mayday-anrop initialt jag har däremot inte kunnat konfirmera denna marinövning men om den skulle ha skett så skulle ju en ev. rammning ha kunnat vara en ren olyckshändelse som även den mörkats.

Frågorna är många...

NATO:s storövning "Cooperative Venture 94" inleddes i skandinaviska vatten samma dag som Estonia förliste. Sök på det så hittar du även uppgifter om störning av radiotrafik.
Citera
2020-09-30, 00:35
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paralympics
NATO:s storövning "Cooperative Venture 94" inleddes i skandinaviska vatten samma dag som Estonia förliste. Sök på det så hittar du även uppgifter om störning av radiotrafik.

Jag tyckte att jag mindes rätt. Tack för uppdateringen..
Citera
2020-09-30, 00:37
Medlem
Citat:
Jag uppfattade det som att de böjda linjerna på sidan av rampen på teckningen symboliserade skeppsramen och inte forsande vatten särskilt med tanke på beskrivningen efteråt men det kan ju vara jag som uppfattade skissen på fel sätt..
Vet inte om vi tänker på samma skiss men den jag sett finns det en pil med handskriven text till de bågformade linjerne som säger vesi (vatten på finska/estniska) vilket gör att det ser ut som två veritabla trycksatta vattenfall på vardera sida rampen (nästan från taket hela vägen ner till golvet).
Citera
2020-09-30, 00:38
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Detta har påståtts av andra men vissa har hävdat att den lampan ska ha varit ur funktion. Jag personligen har inte fokuserat så mycket på just den biten av historien så jag kan inte ge dig ett bra svar tyvärr.
Enligt JAIC (s.225) kunde lampan på bryggan visa låst visir även efter att det ramlat av... en mindre bra konstruktion.
Citera
2020-09-30, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paralympics

Håkan Bergmark nämnde att det finns dokument på att en NATO-ubåt gick i torrdocka med allvarliga skador i fören strax efter katastrofen. (Betyder inte att det finns ett samband.)
Citera
2020-09-30, 00:39
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Vet inte om vi tänker på samma skiss men den jag sett finns det en pil med handskriven text till de bågformade linjerne som säger vesi (vatten på finska/estniska) vilket gör att det ser ut som två veritabla trycksatta vattenfall på vardera sida rampen (nästan från taket hela vägen ner till golvet).

Jo men då var det samma skiss. Jag måste ha feltolkat den m.a.o.
Citera
2020-09-30, 00:40
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Läs min kommentar som jag publicerade en minut efter dig.

(FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. 24/09 - 20

Intressant. Det var precis min tanke också. En övningstorped.
Citera
2020-09-30, 00:41
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Håkan Bergmark nämnde att det finns dokument på att en NATO-ubåt gick i torrdocka med allvarliga skador i fören strax efter katastrofen. (Betyder inte att det finns ett samband.)

Jo har hört honom nämna det. Och En NATO U-båt ska tydligen vara väldigt ljus i färgen precis som det en överlevande tyckte sig skymta i vattnet bredvid Estonia kort efter första smällen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in