2020-09-30, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Och har du några belägg på att den inte är det?

Ja tydligen då man inget fick se på filmsnuttarna av hålet..
Citera
2020-09-30, 00:07
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orchide
Borde inte befälen på bryggan kunnat se på övervakningskameror om vad som pågick på bildäck och därifrån kunnat fatta snabbare beslut?
En motoringenjör från motorrummet såg ju på monitorer vad som pågick på bildäck. Enligt rapporterna tittade han på olika kameror fram tills att motorerna stannade. Han borde ju rimligen haft kontakt med bryggan direkt då han upptäckte vattenmassorna på bildäck.

Svårt att sia om orsaken men känns som om bryggan och vakthavande befäl var handlingsförlamade.
3:e maskinisten såg vatten komma in vid rampen och stänka på kameran (JAIC s.64), men det var i princip samtidigt som slagsidan uppstod. Hypotetiskt hade han kunnat slå stopp och sedan full back, men det är inget som maskinisten gör på eget bevåg.

Det är oklart om kamerabilden verkligen visades på bryggans tv-skärm. Om den gjorde det så hade de flera minuter på sig att inse att allt gick åt h-e. I stället ringer 4:e styrman till maskin ca 01:20-01:22 och ber dem pumpa ballast-tankar. Om bryggan faktiskt visste att det var vatten på bildäck så var detta förstås närmast meningslöst. Det vi kan konstatera är att inte ens Mayday-anropet innehåller någonting som visar att de förstod vad som hänt. Man har 20-30 grader slagsida och är dödsdömda, utan möjlighet att ge sin egen position.
Citera
Medlem
Snarflans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.G.
Vem säger att en ev. U-båt inte kört i ytläge? Om man nu hade velat ramma ett skepp med en U-båt så måste man ju lokalisera skeppets position vilket väl enklast kan göras med periskop?

Absolut men jag säger bara att det finns en gräns för hur djupt ner den kan ha varit för att orsaka den där skadan, jag tippar som sagt på ytläge eller väldigt nära ytläge.
Citera
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Hålet var mestadels över vattenlinjen. Om vatten kom in den vägen bör det i huvudsak runnit under bildäck. Där nere kan det inte åstadkomma 30 grader slagsida utan att någon märker att fartyget sprungit läck.

Menar du att fartyget först skulle kolliderat med ett okänt fartyg, sedan av en slump också tappat visiret?

Hur är det med möjligheten att en kollision med något gör att vatten tränger in som i sin tur ökar belastningen på bogvisiret och får detta att haverera en stund senare? Det vill säga att det då finns en orsakssamband mellan kollisionen och det förstörda bogvisiret?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.G.
I inlägget efter ditt så beskrev jag precis att färjor brukar gunga kraftigt i sidled vid hårdare sjö och lägg då till att det var 4 höga vågor vid tidpunkten. Slumpen kan ha gjort att en ev rammning träffade högre än väntat om det nu ev. var en avsiktlig handling eller ej.

Men det är klart det är svårt att säga vad som hänt först. Vittnesmålen pratar ju bara om att de hörde en smäll men de verkar ha haft svårare att kunna placera smällen inuti fartyget...

Man kunde ju inte se visiret som vi alla vet. Men fanns det ingen lampa som stack upp från visiret som man kunde se från bryggan?
Citera
2020-09-30, 00:09
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag har bara sett första delen, för jag har inte det där D-abonnemanget. Jag skulle gärna se den, vet du var den går att se utan att regga sig?

Nu har jag sett otaliga Estonia-konspirationer genom åren, så jag skulle nog inte ändra uppfattning. Fortfarande finns det inget som är så troligt och som hänger ihop så väl som den officiella slutsatsen från 1997.

Du kan ju prova 14-dagar gratis och säga upp allt innan du får betala 79kr/mån. Sen är det bara att stream dokumentären och säga upp abonnemanget efteråt. Så gjorde jag.
Citera
2020-09-30, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Hur är det med möjligheten att en kollision med något gör att vatten tränger in som i sin tur ökar belastningen på bogvisiret och får detta att haverera en stund senare? Det vill säga att det då finns en orsakssamband mellan kollisionen och det förstörda bogvisiret?

Jo men det är väll så det är sagt
Citera
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Var hittas bogvisiret i förhållande till fartyget? Är det ca 1,5 kilometer akterut från fartygets färdriktning? Jag läste någonstans att det hittas väster om fartyget, men det gick väl västerut?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
F.d. ubåtskaptenen Nils Bruzelius: Uteslutet att Estonia blivit påseglad av ubåt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ubatskommendoren-uteslutet-att-estonia-blivit-paseglad-av-ubat-eller-overvattensfartyg

Men Nils är såklart köpt....

Det utesluter jag också. Men att Estonia seglat in i ubåten är det mest troliga scenariot här. Då skadan på bogvisiret inte har någon naturlig förklaring.
Citera
2020-09-30, 00:11
Medlem
https://www.nyteknik.se/fordon/estoniagatan-lost-nasta-ar-6415130

Intressant läsning..
Citera
2020-09-30, 00:12
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarflan
Absolut men jag säger bara att det finns en gräns för hur djupt ner den kan ha varit för att orsaka den där skadan, jag tippar som sagt på ytläge eller väldigt nära ytläge.

Jag vill minnas att jag i något föredrag eller liknande på Youtube gällande Estonia hört att det skulle ha pågått någon internationell marinövning i området i närtid för händelsen med Estonia där det även talades om att militär utrustning störde ut Estonias Mayday-anrop initialt jag har däremot inte kunnat konfirmera denna marinövning men om den skulle ha skett så skulle ju en ev. rammning ha kunnat vara en ren olyckshändelse som även den mörkats.

Frågorna är många...
Citera
2020-09-30, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felicie
Det utesluter jag också. Men att Estonia seglat in i ubåten är det mest troliga scenariot här. Då skadan på bogvisiret inte har någon naturlig förklaring.

Jo att visiret träffade bulben
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in