Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Det borde väl vara tvärt om, ifall historien med bogvisiret är uppdiktad. Då borde han ju först säga sanningen, men sen kommer Ingvar Carlssons Stasi-agenter och tvingar honom att säga att han såg vattnet komma välla in på bildäck framifrån?
Jag tycker det är hyffsat snabbt att få iväg ett Mayday 7 minuter efter det att båten krängde till. Den stora krängningen när visiret föll av kom ju 01:15, och redan 01:22 fick man iväg Mayday. Jag gissar att de stackarna hade det rätt stressigt där. 01:20-01:21 fick man ju iväg ett interlarm på fartyget.
Säger ingenting om vad som är sant eller inte. Att man drar tillbaka sitt vittnesmål efter en sådan händelse tycker jag dock är sjukt märkligt.
Rapporten säger ju att redan 00:46 upptäckte man att det strömmade in vatten på bildäck och att rampen var trasig. En besättningsman säger sig redan innan 00:50 ha sett vågor inne på bildäck av allt vatten. Det går alltså 31 minuter innan det går ett alarm på fartyget och ytterligare någon minut innan nödsignal går ut.
Tycker det är extremt lång tid.
Rimligen borde ju protokollet vara att man direkt skickar ut radiomeddelanden till närliggande fartyg om situationen skulle bli värre.