2020-09-29, 22:09
Medlem
Fourhundredstrokess avatar
Jag har skrivit en tidigare tråd om att folk tjatar på mig att utreda ADHD. Nu tänker jag göra det men tänker på hur fel det kommer bli med medicinering isf.
Jag har inga mediciner nu. Bara självmed. mot ångest som jag inte vill sluta med.
Men om jag får en ADHD-diagnos kommer dom ju vilja behandla mig med helt andra grejer. Som jag inte vill ha.
Jag vet jag behöver inte ta nåt jag inte vill ha men känns ju onödigt att gå och "skaffa sig" en diagnos och sen inte behandla den? Eller?
Jag vill ha min stesolid som jag känner mig trygg i och inte nån jävla centralstimulerande skit. Får ångest av att bara tänka på va fel jag skulle bli av det.
Hjälp mig reda ut det här!
Finns det några ADHD-personer här som tar benzo?
Senast redigerad av Fourhundredstrokes 2020-09-29 kl. 22:27.
Citera
2020-09-29, 22:16
Avstängd
Strunta i att be om en diagnos
Citera
2020-09-29, 22:16
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Nu gissar jag. Men du är en sån som blir snudd på psykotisk om du tar amfetamin?

De små doser centralstimulerande en med adhd får fungerar annorlunda än du tror.
Den låga dosen verkar på ett annat om man så säger.
Citera
2020-09-29, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Strunta i att be om en diagnos

Men ska jag gå och undra hela livet istället?
Citera
2020-09-29, 22:20
Medlem
Idumeas avatar
Ingen kommer tvinga dig till medicinering. Men en diagnos kan hjälpa dig på andra sätt.
Om du pluggar får du rätt till olika typer av studiestöd. Det finns KBT-behandling mot ADHD, du kan få hjälp av arbetsterapeut.
Jag har fått cs utskrivet pga adhd, men jag har också fått kedjetäcke och "tidshjälpmedel" utskrivet.

Sen så har concerta på det stora hela gett mig mindre ångest.
Citera
2020-09-29, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kasperwolfgang
Nu gissar jag. Men du är en sån som blir snudd på psykotisk om du tar amfetamin?

De små doser centralstimulerande en med adhd får fungerar annorlunda än du tror.
Den låga dosen verkar på ett annat om man så säger.

Jag förstod inte nu? Vadå att den fungerar annorlunda än jag tror?
Jag har aldrig velat prova så jag vet inte hur det är.
Citera
2020-09-29, 22:25
Medlem
Zot^s avatar
Om du inte behöver diagnosen för aktivitetsersättning för förlängda studier och inte heller tycker att du behöver någon medicinering så nej, då ser jag ingen anledning till varför du ska genomgå en ADHD utredning.

Jag tar heller ingen ADHD medicin eftersom jag inte orkar med ångesten på kvällarna då effekten av medicinen avtar och att sedan inte kunna sova ovanpå det heller.

edit: Du kan få både benzo och centralstimulerande medel från mottagningen också dock så vill jag minnas att man fick lämna ett urinprov i början av utredningen för att se att man inte använde droger under tiden som utredningen pågick.
Senast redigerad av Zot^ 2020-09-29 kl. 22:32.
Citera
2020-09-29, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idumea
Ingen kommer tvinga dig till medicinering. Men en diagnos kan hjälpa dig på andra sätt.
Om du pluggar får du rätt till olika typer av studiestöd. Det finns KBT-behandling mot ADHD, du kan få hjälp av arbetsterapeut.
Jag har fått cs utskrivet pga adhd, men jag har också fått kedjetäcke och "tidshjälpmedel" utskrivet.

Sen så har concerta på det stora hela gett mig mindre ångest.

Nej jag pluggar inte, jag jobbar, kontorsarbete mest. Tycker jobbet funkar för jag kan göra mycket som jag vill. Lägga upp mina egna dagar liksom.
Hur funkar CS på dig? Aldrig tagit nåt annat?
Senast redigerad av Fourhundredstrokes 2020-09-29 kl. 22:54.
Citera
2020-09-29, 22:39
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fourhundredstrokes
Jag har skrivit en tidigare tråd om att folk tjatar på mig att utreda ADHD. Nu tänker jag göra det men tänker på hur fel det kommer bli med medicinering isf.
Jag har inga mediciner nu. Bara självmed. mot ångest som jag inte vill sluta med.
Men om jag får en ADHD-diagnos kommer dom ju vilja behandla mig med helt andra grejer. Som jag inte vill ha.
Jag vet jag behöver inte ta nåt jag inte vill ha men känns ju onödigt att gå och "skaffa sig" en diagnos och sen inte behandla den? Eller?
Jag vill ha min stesolid som jag känner mig trygg i och inte nån jävla centralstimulerande skit. Får ångest av att bara tänka på va fel jag skulle bli av det.
Hjälp mig reda ut det här!
Finns det några ADHD-personer här som tar benzo?

Jag gjorde det tidigare. Jag fick både elvanse, attentin, lyrica och xanor.

Jag valde själv att trappa ut benson, och jag tror inte att läkare kommer tycka det är en bra medicin vid adhd för dig, det tyckte de inte för mig. Likväl fick jag det under många år pga min kraftiga ångest och mina sömnbesvär. Har haft det längre än centralstimulerande. Egentligen fick jag just xanor för insomnia, fast det stod ångest på paketet.
Citera
2020-09-29, 22:40
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^

edit: Du kan få både benzo och centralstimulerande medel från mottagningen också dock så vill jag minnas att man fick lämna ett urinprov i början av utredningen för att se att man inte använde droger under tiden som utredningen pågick.

Ja så är det. De kommer också troligtvis vilja ha ts drogfri under utredningen.
Citera
2020-09-29, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Om du inte behöver diagnosen för aktivitetsersättning för förlängda studier och inte heller tycker att du behöver någon medicinering så nej, då ser jag ingen anledning till varför du ska genomgå en ADHD utredning.

Jag tar heller ingen ADHD medicin eftersom jag inte orkar med ångesten på kvällarna då effekten av medicinen avtar och att sedan inte kunna sova ovanpå det heller.

Men jag vill ju veta om jag har nåt. Är så trött på allt tjat från folk. Vill bara få det gjort.
Men CS, jag tänker att det ökar stressen? Det vill jag absolut inte.
Jaså skriver dom ut benzo till ADHD-patienter? Vad jag hört vill dom bara ge SSRI.
Citera
2020-09-29, 22:45
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fourhundredstrokes
Men ska jag gå och undra hela livet istället?

Om du inte har några problem hemma och på jobbet kan jag utreda dig direkt: INGEN ADHD.

Ett av diagnoskriterierna är att man har tydlig funktionsnedsättning på flera ställen som på jobbet, hemma, vid studier etc. Så inga problem = ingen ADHD.

Säg åt de som tjatar att dra åt helvete istället, man startar inte en NPF-utredning för någon annans skull (om det inte är en partner som upplever stora problem).
Senast redigerad av mfmx 2020-09-29 kl. 22:54.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in