Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Så är det ju. De flesta verkar vanligen insjukna 5 dagar efter de blivit smittade, men det finns ju som du säger en variation. Att det dröjer hela 14 dagar får nog anses som ovanligt. En annan sak som du nämner och som faktiskt också stämmer är att en smittad själv smittar upp till 2 dagar innan denne själv blir sjuk. Just det här med presymtomatisk och asymptomatisk smitta är något som FHM konstant har tonat ned. Det är också något som jag tycker är ytterst olyckligt om man vill begränsa smittspridningen så mycket det bara går och det vill vi väl?
Det är bara det att de stora flertalet presymptomatiska säkert inte är speciellt smittsamma. Där har nog Folkhälsomyndigheten rätt.
Problemet är att superspridarna troligtvis är det, och de är dem som jag tror står för den stora smittspridningen, framför allt uppkomsten av nya kluster. Men det största problemet är ändå att vi inte lyckades med att kartlägga vilka superspridarna är som grupp.
Skulle vi bara veta det så skulle vi, i princip, inte ens behöva diskutera sanktioner och rekommendationer till befolkningen som helhet, än mindre skulle vi behöva diskutera mer drastiskt åtgärder som lockdown och ansiktsmasker.
Min, nuvarande,hypotes om covid-19 är följande:
Det rör sig om en influensa liknande sjukdom som, i sig, innebär svåra konsekvenser för en minoritet av befolkningen.
Den sprids, i huvudsak genom klustersmitta.
Den mest avgörande smittspridningen sker genom superspridare. Dessa har både lätt för att bli smittade själva och smitta andra. Främst genom droppsmitta, med viss luftsmitta kan inte uteslutas. Och dels genom att bli smittade genom kontaminerade föremål och kan, i sällsynta, fall även föra vidare smittan till andra genom att superspridare tagit i föremål/rört ytor som andra sedan, strax därefter tar i/rör.
För övriga gäller att smittan är ganska trög och kan t.o.m ha svårt att spridas inom familjer.
Smittan är säsongsbunden och ordinarie säsong är mellan december och april. Försäsongen är mellan september och november. I maj minskar, den verkliga, smittspridningen dramatiskt på våra breddgrader.
SARS-COV2 är ett mycket känsligt virus som lätt dukar under för UV strålning och blir snabbt mindre spridbart i fuktig luft (läs: faller snabbare ner till marken/golvet). Det sprids bäst i temperaturer mellan minus 3 grader och plus 16 grader.
Att vara inomhus, med torr luft, tillsammans med många människor som inte hållet avstånd innebär idealiska förhållanden för SARS-COV2. Speciellt om det tillkommer en superspridare. Då kan smittan spridas fort som attan. Jag avråder därmed stark att t.ex trängas i julhandeln i år.