2020-09-29, 20:19
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Skeppet landade på botten uppochner. Tyngdkraften gör så att påkörningsrampen stängs igen.

Det finns det öht. inga belägg för då hade mer tydliga skador på ovansidan kunnat skymtas. Vittnesmål från dykare säger bestämt att bilrampen satt fast då man försökte ta sig in till bidäck den vägen. Hade rampen som sagt varit lös och öppen tidigt under förlisningsbeloppet så hade rampen stått på vid gavel än idag vilket den inte gör då skeppet hade 120° slagsida 1994 dvs står upprätt med kraftig lutning åt styrbord. Skeppet står ej upp och ner och har så aldrig heller gjort...
Citera
2020-09-29, 20:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persimåån
Ni hävdar alltså att en ubåt, medvetet eller omedvetet, förlist Estonia?

Jag tycker vi börjar med logiskt tänkande.

Om det nu varit en ubåt som Estonia kolliderat med. Hade det inte förr eller senare läckt av besättning på ubåten? Inte så kul att leva med vetskapen om att ha dödat 800 personer tänker jag.

Hade inte själva ubåten blivit rätt "omtalad" av diverse personer som fått in en halvkvaddad ubåt under samma tidsram som Estonia sjönk?

I Sverige har försvarets personal tystnadsplikt, sannolikt så även i Ryssland och troligen också kompletterat med en dos novitjok om man inte håller tyst.

Och vad vet vi, en ubåt förliste kanske samtidigt med Estonia eller kort därefter, då finns det kanske inte många i besättningen som kan berätta om en halvkvaddad ubåt.
Citera
2020-09-29, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför nämns enbart ubåt som möjlig orsak till hålet?

Ubåtar seglar väl knappast i ytläge när det är höga vågor, och inte annars heller om det inte är nödvändigt, och är inte själva poängen med en ubåt att man ska se men inte synas?

Kan någon förklara hur en ubåt skulle kunna åstadkomma det här hålet såpass högt på Estonias sida?

Vad utesluter att det var en rysk jagare, fregatt eller korvett som rammade Estonia?

Vikten finns där, och dessutom rimmar nämnda fartygs förstävar hyggligt med hur hålet ser ut. Förstäven även högre över vattenytan än på en ubåt, lägg därtill vågor.

Jo, ryssar har tydligen rammat ett svenskt örlogsfartyg(Orion) högst medvetet, så varför inte Estonia?

Vad vet jag, men ubåt verkar långsökt och taget ur luften.

Hade en ubåt i ytläge synts på radar?

Oavsett vilket, de nationer som bör ha haft en hygglig lägesbild i området är de nationer som har presenterat "sanningen", Sverige, Finland och Estland, lägg därtill Ryssland.

Ville man trolla bort ett fartyg som inte stämmer med den officiella förklaringen kunde man göra det, ubåt, korvett eller annat.

Tycker snarare skadan är väldigt låg för att ha blivit påkörd av ett fartyg. Centrum på "bucklan" är väl knappt två meter över vattenlinjen? Skulle det vara ett vanligt ytgående fartyg skulle jag förvänta mig kanske 10 meter över vattenlinjen. Två båtar kan ju befinna sig på lite olika höjd i vågigt hav, så 1-2 meter hit eller dit är kanske överkomligt.

Ser också ut som en ganska trubbig stöt, vilket inte stämmer särskilt bra med en vanlig smal bog, då tycker jag en ubåt verkar bättre. Hålet tror jag inte är en direkt penetration, utan ser ut att vara mer perifert av en större deformation. Exempelvis svetsfogar som rämnat, eller annan svaghet.

Sedan blir det svårt att försöka förklara vad en ubåt gör där i ytläge, mitt bästa försök är att det är för grunt för U-läge i en "storm" (Eller styv kuling.) och den är påväg till djupare vatten innan det blåser upp ordentligt. Kan exempelvis vara en ganska gammal konventionell ubåt, som har svårt att läsa av omgivningen med instrument och navigera med precision och därför behöver goda marginaler vid dåligt väder. Kanske ser den till att ladda/spara på batterierna innan stormen kommer, om sjön tillåter?

Det troligaste är såklart att skadan uppkom när hon gick ner i havsbottnen, men är det trots allt en kollision så stämmer nog en ubåt bättre med skadan.
Senast redigerad av Storbob 2020-09-29 kl. 20:31.
Citera
2020-09-29, 20:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gant6666
Att bogvisiret orsakade hålet är en omöjlighet. Det har jag aldrig sagt.

Man har fokuserat mer på vad som hände på havet än det som hände när man la ut och därmed missat viktiga detaljer.
Allt kanske hände innan någon passagerare var ombord..🤷‍♂️

Varför då diskutera bogvisiret när tråden handlar om hålet midskepps?

Har bogvisiret inte med hålet att göra, vilket du hävdar, så återstår kollision eller att hålet uppstod när fartyget träffade havets leriga botten.
Citera
2020-09-29, 20:27
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.G.
Det finns det öht. inga belägg för då hade mer tydliga skador på ovansidan kunnat skymtas. Vittnesmål från dykare säger bestämt att bilrampen satt fast då man försökte ta sig in till bidäck den vägen. Hade rampen som sagt varit lös och öppen tidigt under förlisningsbeloppet så hade rampen stått på vid gavel än idag vilket den inte gör då skeppet hade 120° slagsida 1994 dvs står upprätt med kraftig lutning åt styrbord. Skeppet står ej upp och ner och har så aldrig heller gjort...

Jag lyssnade på intervjun med den dykaren, och vad han säger är att det endast fanns ett meterbrett utrymme mellan rampen och överkanten. Den var alltså nästan stängd. Dykaren ville inte simma in där med risk att skada tuber, slangar osv. Det gör man inte på det djupet, det är direkt livsfarligt.

Han sa aldrig att den satt fast. Rampen väger 12 ton (!) enligt rapport så den hade upplevts som att sitta fast även om han hade känt på den (vilket han troligtvis inte gjorde, det är ingen mening).
Citera
Medlem
Persimååns avatar
Citat:
I Sverige har försvarets personal tystnadsplikt, sannolikt så även i Ryssland och troligen också kompletterat med en dos novitjok om man inte håller tyst.

Och vad vet vi, en ubåt förliste kanske samtidigt med Estonia eller kort därefter, då finns det kanske inte många i besättningen som kan berätta om en halvkvaddad ubåt.
Din teori är alltså att ubåten som förliste Estonia är kvar på botten?
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _mtini_
Bogvisiret lossnade pga vågor när skeppet hade slagsida. Ett bogvisir klarar inte kraftiga slag ifrån sida. Bogvisiret är bara en händelse, inte en orsak. Hålet / påkörning är nyckeln.

Om man spinner vidare på din teori så har hålet uppstått långt tidigare och fyllt båten med vatten under bildäck innan smällarna hörts. Mannen som direkt lämnade sin hytt efter smällarna vittnar även om att han möttes av vatten. Smällarna uppstod när last eller inredning började röra på sig och båten började få slagsida.
Tror också hållet är en stor orsak. Vem vet vad som döljer sig på styrbordssidan.

Sista delen av dokumentären vittnar fd riksdagsledamot att när den första officiella dykningen gjordes 4 dagar efter förlisning så såg dykarna att någon redan varit där för räckena på rampen var avsågade och slängda vid sidan av båten
Citera
2020-09-29, 20:28
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:

Skeppet landade uppochner och ligger även idag uppochner, lutad åt sidan.

Om du hittar en bild som bevisar motsatsen så kanske jag får omvärdera de hundratals illustrationer jag sett.
Citera
2020-09-29, 20:30
Medlem
Citat:
Haverikommissionen är knappast oberoende utan är politiskt styrd som allt annat i Sverige.

Det är väldigt lätt att inte välja att tro på institutioner som hävdar saker i teorin men som är en omöjlighet i praktiken...

Man hör ju även på hur Haverikommissionens representanter uttrycker sig vilket stärker tankarna om mörkläggning.

För mycket fakta finns på bordet som både Sverige och Estland försökt mörka för att man ö.h.t. ska kunna tro på så mycket som ett ynka ord av vad som påstås. Hade man istället låtit en utländsk aktör istället för haverikommissionen sköta utredningen så hade detta mygel varit känt redan 1994...

JAICs rapport är inte Svensk. Det är en haveriutredning som gjordes gemensamt av Finland, Sverige och Estland.
http://www.estoniasamlingen.se/textfiles/JAIC-haverirapport.pdf

Men om du föredrar att tro på det tyska varvet som byggde båten så är det upp till dig.
Citera
2020-09-29, 20:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storbob
Tycker snarare skadan är väldigt låg för att ha blivit påkörd av ett fartyg. Centrum på "bucklan" är väl en dryg meter över vattenlinjen? Skulle det vara ett vanligt ytgående fartyg skulle jag förvänta mig kanske 10 meter över vattenlinjen. Två båtar kan ju befinna sig på lite olika höjd i vågigt hav, så 1-2 meter hit eller dit är kanske överkomligt.

Ser det också som en rätt trubbig stöt, vilket inte stämmer särskilt bra med en vanlig smal bog, utan då tycker jag en ubåt verkar bättre. Hålet tror jag inte är en direkt penetration, utan ser ut att vara mer perifert av en större deformation. Exempelvis svetsfogar som rämnat, eller annan svaghet.

Men jag kan egentligen inte förklara vad en ubåt gör i ytläge, mitt bästa försök är att det är för grunt för U-läge i en "storm" (Eller styv kuling.) och den är påväg till djupare vatten innan det blåser upp ordentligt. Kan exempelvis vara en ganska gammal konventionell ubåt, som har svårt att läsa av omgivningen med instrument och navigera med precision och därför behöver goda marginaler vid dåligt väder. Kanske ser den till att ladda batterierna innan stormen kommer? Om sjön tillåter.

Det troligaste är såklart att skadan uppkom när hon gick ner i havsbottnen, men är det trots allt en kollision så stämmer nog en ubåt bättre med skadan.

Jag håller med dig, ubåt troligare än annat fartyg, dock skrev jag inlägget utan att ha sett den bild jag nu har sett, den du refererar till förmodar jag.

Jag har ändrat uppfattning och ser ubåt som mer sannolikt än annan fartygstyp, tja, ubåt är spontant vad som kommer upp när jag ser skadan kring själva hålet.
Citera
2020-09-29, 20:31
Medlem
TioKilos avatar
Citat:
Varför då diskutera bogvisiret när tråden handlar om hålet midskepps?

Har bogvisiret inte med hålet att göra, vilket du hävdar, så återstår kollision eller att hålet uppstod när fartyget träffade havets leriga botten.

Eller sprängmedel, antingen när hon fortfarande flöt eller när hon låg på havets botten för att komma åt "känslig last".

Sannolikt kommer vi aldrig få en officiell förklaring som alla känner sig nöjda med.
Citera
2020-09-29, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Om det nu är som foliehattarna är tvärsäkra på, då är det ganska fantastiskt att ingen av misstag berättat på fyllan
Det lär ju under sånna omständigheter vara väldigt många personer som ”mörkat” kanske närmare 1000 stycken
Tror ni verkligen alla dessa skulle hålla tyst och ha 800 människor på sitt samvete?

Inse fakta vädrets makter och Estonias höga fart gjorde att bogvisiret helt enkelt slogs av
Om man kollat på dokumentären så förklarar inre bogvisiret att Estonia sjönk så snabbt. Varför flöt hon inte på ytan som det där andra fartyget Jan någonting? Varför ser passagerare under bildäck vatten( Varifrån kom detta vatten? Varför ljuger kommissionen om händelseförloppet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in