Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Varför nämns enbart ubåt som möjlig orsak till hålet?
Ubåtar seglar väl knappast i ytläge när det är höga vågor, och inte annars heller om det inte är nödvändigt, och är inte själva poängen med en ubåt att man ska se men inte synas?
Kan någon förklara hur en ubåt skulle kunna åstadkomma det här hålet såpass högt på Estonias sida?
Vad utesluter att det var en rysk jagare, fregatt eller korvett som rammade Estonia?
Vikten finns där, och dessutom rimmar nämnda fartygs förstävar hyggligt med hur hålet ser ut. Förstäven även högre över vattenytan än på en ubåt, lägg därtill vågor.
Jo, ryssar har tydligen rammat ett svenskt örlogsfartyg(Orion) högst medvetet, så varför inte Estonia?
Vad vet jag, men ubåt verkar långsökt och taget ur luften.
Hade en ubåt i ytläge synts på radar?
Oavsett vilket, de nationer som bör ha haft en hygglig lägesbild i området är de nationer som har presenterat "sanningen", Sverige, Finland och Estland, lägg därtill Ryssland.
Ville man trolla bort ett fartyg som inte stämmer med den officiella förklaringen kunde man göra det, ubåt, korvett eller annat.
Tycker snarare skadan är väldigt låg för att ha blivit påkörd av ett fartyg. Centrum på "bucklan" är väl knappt två meter över vattenlinjen? Skulle det vara ett vanligt ytgående fartyg skulle jag förvänta mig kanske 10 meter över vattenlinjen. Två båtar kan ju befinna sig på lite olika höjd i vågigt hav, så 1-2 meter hit eller dit är kanske överkomligt.
Ser också ut som en ganska trubbig stöt, vilket inte stämmer särskilt bra med en vanlig smal bog, då tycker jag en ubåt verkar bättre. Hålet tror jag inte är en direkt penetration, utan ser ut att vara mer perifert av en större deformation. Exempelvis svetsfogar som rämnat, eller annan svaghet.
Sedan blir det svårt att försöka förklara vad en ubåt gör där i ytläge, mitt bästa försök är att det är för grunt för U-läge i en "storm" (Eller styv kuling.) och den är påväg till djupare vatten innan det blåser upp ordentligt. Kan exempelvis vara en ganska gammal konventionell ubåt, som har svårt att läsa av omgivningen med instrument och navigera med precision och därför behöver goda marginaler vid dåligt väder. Kanske ser den till att ladda/spara på batterierna innan stormen kommer, om sjön tillåter?
Det troligaste är såklart att skadan uppkom när hon gick ner i havsbottnen, men är det trots allt en kollision så stämmer nog en ubåt bättre med skadan.