Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-13, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyMcNasty
På sid 24 anar man att hans stavning med enkel-v inte är den gängse. Kanske resten av släkten stavar efternamnet Nordenswan?
Edit: eller så är tolkningen den motsatta, som någon påpekat. W för det är mer internationellt gångbart.

Ja det motsatta gäller, hans anfäder stavar med v, medans Lennart stavar med w.
Citera
2020-10-13, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Angående HI, så anger Melander så här:
"Psykiskt instabil ul som namnger person som påstått sig ämna skjuta Palme. Personen ifråga försvunnen och dödförklarad/HM"

Du kan inte dra den slutsatsen av liggaren. D 21190 innehåller 14 handlingar. Det är bara två av dem som innehåller förhör med HI. Mappen innehåller av allt att döma förhör med fler personer - det går inte att utfrån liggaren sluta sig till vem Melander syftar på.
Citera
2020-10-13, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien

Lennart Nordensv*n dog 2015 vad jag kan se. Skulle fylla 85. Har vi hittat Leon/Lennart-gruppens Ledare?

Ja det stämmer med 2015, så jag är helt övertygad om att det är denne person som är med i bandupptagningen. Jag ser det också som en helt perfekt kandidat till den mystiska Lennart som varit på tapeten under en längre tid. Boboslacke hade ju en annan person som eventuell ledare för Lennart-gruppen, men den uppgiften får jag för mig emanerade direkt ur munnen på DF, dvs mest troligt rent påhitt. DF försade sig säkert den gången han släppte ur sig namnet Lennart, och hittade nån annan lite lagom hemlig Lennart för att skademinimera så småningom.
Eller så var allt bara för att förvilla. Precis som med dykningar efter den påhittade CP-revolvern, eller CPs erkännande inför MP som skulle till just som han så lägligt dog.

Jag börjar för övrigt mer och mer dela boboslackes misstänksamhet mot Föreningen Sveriges öga och öra. En förening som innehåller personer sysselsatta med att desinformera kring mordet och utredningen.
Citera
2020-10-13, 17:41
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
PU spekulerar alltså i mötesscenariot och testar det mot Mårten. Skumt.

Jag tycker rocken (mörkblå), ansiktet(fyrkantigt), glasögonen lika gärna kan peka mot Eugen De Kock
Har för mig att jag sett honom på bild med mörkblå rock.
Var de månne på Arlanda bilden?, om det nu var EDK på den bilden
Citera
2020-10-13, 18:00
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Precis. Men Mårten avfärdar det scenariot totalt.

Plus att man är ute och fiskar efter SE. Där vi nu kan följa utredningen av honom via ett antal dokument.

Frågan är vad fisket gick ut på? Ville man ha in Engström i ett mötesscenario? Det tacklar ju slump-problematiken men skapar tusen andra frågetecken istället, det ena mer obegripligt än det andra. Eller misstänkte man ett möte av andra skäl och utredde det parallellt?
Citera
2020-10-13, 18:23
Medlem
FurirRevaers avatar
Jäklars så många maskningar! Hela förhöret verkar vara jättekänsligt.
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ok. Här kan du läsa om utpekandet. Om det är sant så är det mycket intressant.

https://drive.google.com/file/d/1_hErX-rJPtilYGDfaJdjxXNqWjC5IAkk/view?usp=sharing

Jägar-Nisse är död. HI och Klöversköld är levande. När det gäller många andras status, som LKB, måste jag erkänna att jag har dålig koll. Det finns som tur är andra i tråden som är bättre insatta.
Citera
2020-10-13, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Inga svar direkt på någon av dina frågor men konstaterar att avsnittet DH är tämligen omfattande i utredningen.

Start vid DH 15856 till DH 15869 med massor av dokument.
DH 15857 är "Jan" https://drive.google.com/file/d/11-_6DJU7aKFSRzWREoPwuRFfdR7FlEMf/view
DH 15860 är "Harry" https://drive.google.com/file/d/1iusc4J0Ikh39F_e26kc3AWZuGY4uJhqc/view

Det är ju trots allt ett GMP-objekt.

Det skrevs ju rätt flitigt om 49-åringen där i mitten av 90-talet:
Aftonbladet 1995-03-09
Expressen 1995-03-10
Aftonbladet 1995-03-17
Aftonbladet 1995-03-24
Expressen 1995-04-01
Aftonbladet 1995-04-02
SvD 1995-05-04
Aftonbladet 1995-05-10
SvD 1995-09-07

Ja, och om Henrik skrev tex Arbetet nyheterna spaltmeter efter spaltmeter. Sedan lämnades helt plötsligt en revolver in som påstods vara den revolver som "Dani" M slängt i tillsammans med GF.
Citera
2020-10-13, 19:02
Medlem
Basfaktas avatar
Är det någon som har koll på ishockeyledaren Lennart Wester? Någon bild kanske? Mårten P säger att Grandmannen hade ansiktsdrag som påminde om denne Lennart Wester. Jag googlade men hittade inget.
Citera
2020-10-13, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Frågan är vad fisket gick ut på? Ville man ha in Engström i ett mötesscenario? Det tacklar ju slump-problematiken men skapar tusen andra frågetecken istället, det ena mer obegripligt än det andra. Eller misstänkte man ett möte av andra skäl och utredde det parallellt?

Man hade antagligen inte bara mötesscenariot i tankarna, utan även Grandscenariot enligt TP modell.

När poliser ville ha en kurd utpekad, så hade MP alldeles opåkallat hittat kurden Sarikaya Erdogan som hade de rätta dragen.
När det sedan bestämdes att Christer Pettersson skulle nålas fast pekade han ut honom - med viss osäkerhet ska tilläggas, men ändå. Han stred för Pettersson i över 30 år.
När nu utpekandet av Stig Engström ska bidra till att lägga ner utredningen pekar han ut honom, även det med viss osäkerhet.
Han hade vid den tiden då minnet var färskt sett honom i media, men utan att reagera.
Att Engström inte ens hade möjligheten att vara vid Grand den tiden förtar värdet av utpekandet ytterligare.
Mannen hade också drag som påminde om en italiensk gangster, och nu även någon ishockeyledare som heter Lennart Wester som ska påminna om Engström.
Finns det ingen stoppknapp?
Citera
2020-10-13, 20:52
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Kjell Ek var fotograf. Eventuellt DN-fotograf. Obekräftad uppgift.

Tack

Intressanta fotografer som var ute och sprang den kvällen.
Citera
2020-10-13, 20:56
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Är det någon som har koll på ishockeyledaren Lennart Wester? Någon bild kanske? Mårten P säger att Grandmannen hade ansiktsdrag som påminde om denne Lennart Wester. Jag googlade men hittade inget.

Jag tror Mårten misstar sig på namnet. Jag kan tänka mig att han menar den gamle generalsekreteraren i Ishockeyförbundet, Per-Olof (Peo) Wester.
Senare radiosportchef, verksam vid SOK, en av de tre stora PR-guruna i Sport-Sverige och *taram*
konsult vid Exportrådet .... 😙
Citera
2020-10-13, 21:06
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Några frågor, en del enkla några kräver lite tankearbete

Varför "konstaterar" du FGM dvs flera gärningsmän?

Hur ser "din" plan för överfallet ut?

Vilka överväganden finns i din plan om
a) paret Palme's handlingsmöjligheter
b) polisens handlingsmöjligheter för motåtgärder
c) konspirationens handlingsmöjligheter i olika alternativ

Vilken rekognoscering, var och när, har gjorts i olika alternativ?

Vilka är avdelade för olika alternativ?

Vem beslutar vilket alternativ som skall vara "förstaalternativet"?

Och för att inte gå in i detaljer som faktiskt måste bedömas och fastställas i en "real life"-planering så kommer den mest omfattande delen

Hur skall urdragning/flykt ske vid ett lyckat överfall utan strid mot polis och vid ett överfall med strid mot polis?

Det jag har pinpointat är några basics vid planering av ett överfall.

Mastiga frågor som jag inte kommer besvara fullständigt.

FGM har jag angett i i inlägget du citerar.

Sista frågan utgår planen från överfall mot motstånd, allt annat är bonus.
Innebär ett par personer till till fots inom 50 m från mordplatsen. Larmstyrka i fordon parkerad vid trottoaren. Som det ser ut vid platsen, antagligen strax norr om korsningen på östra sidan.

FGM skulle sannolikt vilja styra LOP till platsen för att kanalisera/fixera dem. Ju mer inflytande, desto kladdigare blir det att reda ut detta i efterhand, eftersom det innebär någon innanför circle of trust.

Jag tycker mig ha konturerna i verkställigheten. Vill inte flagga dem mer än ovanstående som användning av fordon etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in