Citat:
Ursprungligen postat av
AutDisceAutDiscede
Varför utgår alla att det måste vara en svensk ubåt? Kan lika gärna vara USA, NATO och/eller Ryssland. Finland är inga oskyldiga lamm, de heller.
Nej, jag utgår inte från någonting, jag känner mig inte insatt nog att spekulera om det. Jag bara konstaterade att jag inte ser någonting konstigt alls i att en sådan här händelse inte skulle läcka och komma till det allmännas kännedom genom en eventuell ubåtsbesättning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Baiser
Dom lyckades ju bara hålla uppgiften om att militär materiella smugglades med Estonia hemlig i 10år , innan det läckte ut.
Att man skulle lyckats hålla en skadad svensk ubåt hemlig i 25 år. Omöjligt.
Det är inte så det går/gick till i svenska försvaret.
Jag har en vän som gjorde sin värnplikt i flottan runt 1994, när han och hans besättning var stationerad i Musköberget så kunde dom obehindrat ta sig in i en docka där försvaret höll på att utveckla en ny hemlig ubåt.
Så det läcker som ett såll.
Jag vet inte omständigheterna kring att den informationen läcktes ut, men jag kan se flera möjliga anledningar:
* Om någon berättar att Estonia fraktar militärt materiel är det en mindre far-fetched story än att militären skulle ha rammat och sänkt en civil färja, med hundratals döda som följd. Det är därmed större chans att bli betrodd av omgivningen
* För smuggling av sådant materiel kräves det rimligtvis mer än de ca 30 personer som utgör en ubåtsbesättning
* Ser man historiskt så är det endast en liten andel som faktiskt berättar om militära hemligheter de erfar (iaf av vad som kommer till allmän kännedom). Är sannolikheten tillräckligt liten, säg 1 på 30 personer i snitt, så är scenariot att en person berättade om smugglingen men ingen berättade om ubåtsramningen inte osannolikt
* Militären/staten förstår att folk skulle bli enormt mycket mer upprörda över en sänkning av en civil farkost i svenska vatten än att det smugglas lite gamla sovjetiska vapen, och väljer därför att vara mer noggranna med att inget från den påstådda ramningen läckes ut, medan de inte är lika hårda på att hålla smugglingen hemlig
* Vilseledning från staten/militären, de kanske lät (delar av) informationen om smugglingen, eventuellt manipulerad information, läckas ut för att undanhålla något annat