2020-09-29, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.G.
Nja nu är du lite ute och cyklar. Vid en detonation så tar kraften alltid den enklaste vägen precis som vatten och ström. Om man detonerar ett skeppsskrov under vattenlinjen så finns det en stort vattentryck på utsidan om skrovet vilket skulle göra att en explosion skulle vilja röra sig inåt där det inte finns något motstånd därav skulle även skrovet bukta inåt vid en intern detonation till följd av det yttre trycket...

Nu verkar det dock se ut mer som en reva till följd av ett yttre tryck och om man ser dokumentären ''Estonia - Fyndet som ändrar allt'' och tittar på 3D-modellen av revan i skrovet så ser man tydligt en symmetrisk rund bula på den övre delen av skrovet som ser ut att visa på en yttre kraftig tryckkraft..

Hålet sitter ovanför vattenlinjen så något enorm tryck kan det knappast ha varit där.

Det skulle räcka med att det fanns en klippa under dyn. Ett fartyg är enorm tungt så det pressas ner ordentligt och bottenslammet kan inte vara hur djupt som helst. När man ser andra fartyg som har hamnat på botten är de oftast kraftigt deformerade så det är snarast märkligt att Estonia är så pass intakt.
Citera
2020-09-29, 17:01
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Såg att en av överlevarna trodde att det var en vit ubåt.

Min spontana tanke, en vit ubåt? Hur många vita ubåtar finns det? Det är ju i stort sätt bara militären som använder ubåtar och de föredrar andra lite mer kamouflerande färger.

Den var också några meter långt, kan det inte vara så enkelt att det han såg var bogvisiren? Bogvisiren lossnade och pga den hårda sjögången så slog den in på sidan efter att den hade lossnat med stor kraft. Den måste ju ändå väga några ton och kraftig sjögång på det borde skapa tillräcklig kraft för att göra ett hål på sidan.

Jag tvivlar inte på överlevarens ord, han har nog sett något i vattnet, tvivlar bara starkt på ett det är en ubåt.

Förmodligen var inte en potentiell U-båt vit men om den var i ytläge i hård sjö och vatten spolades över den så kan det tunna vattenlagret på U-båtsskrovet ev. ha reflekterat ljuset från Estonia och därav fått en U-båt att skina upp...
Citera
2020-09-29, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Läs rapporten, och återkom sen.

http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/0_Final_Report_Research_Study_on_the_Sinking_Seque nce_of_MV_Estonia.pdf

Sid 71 är conclusion.

Japp och fortsätter på sidan 73:

To bring conclusions on the loss mechanisms to near certainty, it would be highly
recommended that the following further steps are taken:
• The whole hull of MV Estonia is inspected and documented in detail.
• The state of the ramp at the wreckage is inspected and documented in detail, and
thereafter brought to surface for final confirmation of its state.
• At least three windows together with their frames are brought to surface and
tested for breaking pressure.
Confirmation of the above key inferences would allow reaching a conclusion beyond
reasonable doubt on the causes of the loss of MV Estonia

Nu har hål i skrovet hittats som ger fog för spekalutioner och öppnar för andra alternativ, intressant!
Citera
2020-09-29, 17:02
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det var ett modifierat inomskärsfartyg. Bland annat hade man satt på stabilisatorfenor. Dessutom lär det ha varit bristfälligt underhållet.
Svenska sjöfartsmyndigheten såg mellan fingrarna och lät det gå trots att det knappt var sjödugligt enligt svenska normer.

Ja, det du skriver är välkänt. Sedan kan man diskutera hur stor skillnad det verkligen är mellan "ett modifierat inomskärsfartyg" och de fartyg som idag trafikerar rutterna (Estonia hade till exempel isklass 1A, det var ingen bräcklig skorv).

Problemet är egentligen inte de olika detaljerna. Det är att ingen koherent teori har presenterats för vad som hänt, tillsammans med svenska representanters uppenbara försök att blanda bort korten. Nu finns det en detalj till att lägga till förloppet: den bevisade existensen av ett hål i sidan. Det behöver inte betyda att hålet sänkte Estonia, eller att det ens uppstått innan sjunkningen. Men det måste ändå inlemmas i en koherent teori.

Det är till exempel möjligt att stabilisatorerna var en del i sjunkningen (som många tidigare om åren spekulerat). Men stabilisatorerna och eventuellt bristfällig installation/beräkning av stödkonstruktion av dessas infästning har aldrig tagits upp, ens nämnts om jag minns rätt, av utredningen. Det är inte "skumt" per se, men det är en tydlig brist, ett slarv i beaktande av orsaker. Det finns flera "enkla" orsaker, som till och med innefattar att det berömda bogvisiret faller av som beskrivits, som helt enkelt inte har presenterats eller undersökts.

Och nu återigen reagerar det offentliga Sverige på samma sätt: man drar sig tillbaka och duckar. Hade man haft rent mjöl i påsen hade man uttalat sig, varit intresserad av nya fynd. Nu kommer man efter några dagar skicka fram några nya offentliganställda som i princip kommer säga "lita blint på oss bara". När olyckan hände skickade man fram Styrelsen för Psykologiskt Försvar, en myndighet vars helt officiella verksamhet var propaganda i krigstid. Bara det är ju extremt suspekt. De har aldrig tidigare eller senare varit ansvariga för att informera om någon civil olycka.
Citera
2020-09-29, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Inspektörerna från sjöfartsverket ville stoppa skiten från att lämna kaj! De hade inte jurisdiktion att göra det, de var där för att lära upp Estniska kollegor. Var har du fått iden att Estonia var tiptop? Bullshit! Inte ens safetymanualen fanns att tillgå om jag minns rätt.

Sluta snacka strunt.
De svenska fartygsinspektörer som
ledde övningen har förhörts av kommissionen och har uppgivit att fartyget var i
gott skick och mycket välunderhållet. De
fann inga brister som skulle ha föranlett
att fartyget kvarhållits eller ha medfört
någon annan allvarlig anmärkning, om
inspektionen hade varit en reguljär hamnstatskontroll.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Inspektörerna från sjöfartsverket ville stoppa skiten från att lämna kaj! De hade inte jurisdiktion att göra det, de var där för att lära upp Estniska kollegor. Var har du fått iden att Estonia var tiptop? Bullshit! Inte ens safetymanualen fanns att tillgå om jag minns rätt.
Det var svenska inspektörer som lärde upp estniska inspektörer alltså.
De ville inte ta färjan hem utan tog flyget, det säger en hel del.
Citera
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shbou
Visst borde man väl kunna ta prover från skrovet och analysera dessa, borde ju finnas små metall eller färgrester från vad Estonia än kolliderade med.

Kanske, om de fragmenten har fastnat tillräckligt hårt och om de inte har bryts ner, eller lossnat och fallit ner i dyn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Jo det är svårt. När man talar om att bärga kroppar så är det i termer av ALLA eller INGEN... Det går inte att plocka de lägst hängande frukterna - det vill säga de som man hittar - och skita i resten. Det skulle skapa en enorm frustration, sorg, ilska, stress, ångest bland de som inte får sina anhöriga bärgade. Att några dykare säger att det är lätt bevisar att de inte har någon koll alls på verkligheten. Det var därför man inte bärgade kropparna. Det var ett i sig ett enkelt beslut eftersom man visste att man inte skulle hitta alla.

Ja det är säkert huvudanledningen till att man avstå från bärgning. Man kanske kunde hitta hälften ganska enkelt, men att hitta alla skulle vara svårt. Troligen ligger kroppar utspridda på botten i ett ganska sort område eftersom folk kan ha simmat runt ett tag innan de drunknade. Hur länge skall man hålla på och söka, det blir en svår moralisk fråga.
Citera
2020-09-29, 17:04
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Varför utgår alla att det måste vara en svensk ubåt? Kan lika gärna vara USA, NATO och/eller Ryssland. Finland är inga oskyldiga lamm, de heller.

Nej, jag utgår inte från någonting, jag känner mig inte insatt nog att spekulera om det. Jag bara konstaterade att jag inte ser någonting konstigt alls i att en sådan här händelse inte skulle läcka och komma till det allmännas kännedom genom en eventuell ubåtsbesättning.

Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Dom lyckades ju bara hålla uppgiften om att militär materiella smugglades med Estonia hemlig i 10år , innan det läckte ut.

Att man skulle lyckats hålla en skadad svensk ubåt hemlig i 25 år. Omöjligt.
Det är inte så det går/gick till i svenska försvaret.

Jag har en vän som gjorde sin värnplikt i flottan runt 1994, när han och hans besättning var stationerad i Musköberget så kunde dom obehindrat ta sig in i en docka där försvaret höll på att utveckla en ny hemlig ubåt.
Så det läcker som ett såll.

Jag vet inte omständigheterna kring att den informationen läcktes ut, men jag kan se flera möjliga anledningar:
* Om någon berättar att Estonia fraktar militärt materiel är det en mindre far-fetched story än att militären skulle ha rammat och sänkt en civil färja, med hundratals döda som följd. Det är därmed större chans att bli betrodd av omgivningen
* För smuggling av sådant materiel kräves det rimligtvis mer än de ca 30 personer som utgör en ubåtsbesättning
* Ser man historiskt så är det endast en liten andel som faktiskt berättar om militära hemligheter de erfar (iaf av vad som kommer till allmän kännedom). Är sannolikheten tillräckligt liten, säg 1 på 30 personer i snitt, så är scenariot att en person berättade om smugglingen men ingen berättade om ubåtsramningen inte osannolikt
* Militären/staten förstår att folk skulle bli enormt mycket mer upprörda över en sänkning av en civil farkost i svenska vatten än att det smugglas lite gamla sovjetiska vapen, och väljer därför att vara mer noggranna med att inget från den påstådda ramningen läckes ut, medan de inte är lika hårda på att hålla smugglingen hemlig
* Vilseledning från staten/militären, de kanske lät (delar av) informationen om smugglingen, eventuellt manipulerad information, läckas ut för att undanhålla något annat
Senast redigerad av bjornebarn 2020-09-29 kl. 17:14.
Citera
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Hålet sitter ovanför vattenlinjen så något enorm tryck kan det knappast ha varit där.

Det skulle räcka med att det fanns en klippa under dyn. Ett fartyg är enorm tungt så det pressas ner ordentligt och bottenslammet kan inte vara hur djupt som helst. När man ser andra fartyg som har hamnat på botten är de oftast kraftigt deformerade så det är snarast märkligt att Estonia är så pass intakt.

Nej hålet i skrovet finns till stor del under vattenlinjen och en del av revan verkar ha funnits ovan vattenlinjen i höjd med bildäck.

Men nu påstod jag heller inte att det rörde sig om en detonation i Estonias fall utan en yttre påverkan av något slag verkar troligt. Man undersökte botten efter förlisningen och det är enbart metervis med dy i botten och om det hade funnits ev stenar på botten så bör även de ha tagit den enklaste vägen och det är igenom dy och inte stål. Nu ska ju botten vara stenfri (med undantag för den sten som dumpades över vraket året/åren efter förlisningen)...
Citera
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Vatten från hålet på sidan kan väl ha runnit in på bildäck och tyngt sönder först ramp och sen bogvisir?

Nej, färjan hade slagit runt långt innan dess.
Citera
2020-09-29, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Ja. Jag förnekar med bestämdhet den saken. (Väger ett bogvisir 6 ton?)

Jag också. Rampen till bildäck, det egentliga vattenskyddet var väl kvar, och även om vatten kommit in på bildäck, sjunker inte rorofartyg så snabbt. Det måste ha varit ett eller flera hål i skrovet.......

Dessutom pratar man om hål en bra bit från fören, dit ett ev. slungat bogvisir inte nådde. Estonia ska också ha girat åt något håll, ganska kraftigt, vill jag minnas, så länge fartyget var manöverdugligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in