2020-09-29, 16:12
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Kan ett bogvisir verkligen hålla sig flytande? Kanske att det kan ligga i marvatten någon minut innan det sjunker?

Mycket tyder på att visiret faktiskt sjönk då det tydligen hittades på botten. Inget tyder på att den förmenta ubåten träffade visiret när det redan låg i vattnet, så på något sätt verkar det ha sjunkit av egen kraft.
Citera
2020-09-29, 16:13
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chicki
På dem tidiga bilderna på hålet (/hålen om det finns flera), så såg man tydligt att plåten fläkte utåt, som en sprängning enligt människor med kunskap, men sprängning eller inte så borde plåten bukta inåt om det kolliderat och inte utåt som det är på bilderna

Ja, det är en relevant invändning. Henning Witte som har forskat djupt(i dubbel bemärkelse) vad som hände Estonia, menar att en sprängning skedde i syfte att sänka henne. Tydligen var den reguljära kanalen för mayday-utrop blockerad också. Enligt Witte då. Han var med i Swebbtv igår. Intressant herre.
Citera
2020-09-29, 16:13
Medlem
Krigge92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Här är väl kanske den största enskilda samligen och sammanställningen av de otaliga sjunkförloppsstudier som gjorts:

http://www.estoniasamlingen.se/content.aspx?idx=6&sub=4&ex=n

Tittar man lite snabbt på den sammanställning får man ju INGEN som kan förklara förloppet genom att enbart bogvisiret lossnar. Margus Kurm, Meyer varvet samt HSVA kan inte förklara.

Jag har inte sett EN ENDA rapport om hur det går att förklara, kommer det in vatten på bildäck så händer bara EN sak!! Båten kapsejsar!
Citera
2020-09-29, 16:14
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Kan ett bogvisir verkligen hålla sig flytande? Kanske att det kan ligga i marvatten någon minut innan det sjunker?

Det är fullständigt otänkbart. Det är en metallbit på 55 ton, och har ingen form så som att det skulle kunna hålla sig flytande. Jag skulle säga att det sjunker som en sten (bildligt talat).
Citera
2020-09-29, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krigge92
Tittar man lite snabbt på den sammanställning får man ju INGEN som kan förklara förloppet genom att enbart bogvisiret lossnar. Margus Kurm, Meyer varvet samt HSVA kan inte förklara.

Jag har inte sett EN ENDA rapport om hur det går att förklara, kommer det in vatten på bildäck så händer bara EN sak!! Båten kapsejsar!

Återigen, jag länkade denna lite längre upp:

http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/...MV_Estonia.pdf

Sid 71 Conclusion, Chalmers mfl skriver precis att detta sker, precis som det gjode. End of discussion.
Citera
2020-09-29, 16:17
Medlem
shbous avatar
Citat:

Ville bara utesluta den teorin tror helt på svensk ubåt! Varför alla försök till att dölja.
Citera
2020-09-29, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Vikten på bogvisiret är som 25 fullastade personbilar och med det vindfånget det har så virvlar tydligen visiret upp ur vattnet och slår hårt in midskepps vid vattenytan på sidan av fartyget enligt samlade bedömare här i tråden!

Själv tror jag mer på de fåtal som tror att visiret slog i bulben och sjönk som en sten när det lossnade från sina fästen.

Men flygande UFO-visir passar i en konspirationstråd om något.

Vinden är ju försumbar. Men vatten ger ju pga. densiteten 900 ggr. större lyftkraft, en våg med perfekt angreppsvinkel kanske i teorin kan föra med sig bogvisiret i sin uppåtgående rörelse.

Fast oddsen för ett dött föremål lyckas med en sådan bedrift känns inte stor och då borde det ändå bli helt fel attackvinkel gentemot Estonia. Går ju att testa med simuleringar, men relevansen är nog noll.
Senast redigerad av Storbob 2020-09-29 kl. 16:25.
Citera
2020-09-29, 16:24
Medlem
39-101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
En haverikommission hade vi ju. Vad gäller bärgning, så brukar man inte heller bärga trafikflygplan som störtar i havet (botsett från den svarta lådan).

Jo man försöker bärga så mycket som möjligt av flygplanet vid haverier till sjöss.

Så bärga Estonia med.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chicki
På dem tidiga bilderna på hålet (/hålen om det finns flera), så såg man tydligt att plåten fläkte utåt, som en sprängning enligt människor med kunskap, men sprängning eller inte så borde plåten bukta inåt om det kolliderat och inte utåt som det är på bilderna

Kan bilar eller lastbilar ha körts av nån galning eller kastats av vågorna inne på bildäck, och på så sätt orsakat skadan på bogvisiret och/eller hålet i sidan?
Om det är så att skadorna kommer inifrån båten menar jag.

Men bogvisiret kanske istället åkte av om det var massa vatten på bildäck från hålet på sidan, alltså att vattnet rann ner mot bogvisiret och tyngde sönder det. Det är väl mest byggt för att stå emot vatten utifrån?
Senast redigerad av eoku 2020-09-29 kl. 16:28.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Hålet har blivit upptäckt under en kriminell dykning med robot. Det är inte säkert att det någonsin skulle ha blivit upptäckt i modern tid annars, läs 200-300 år. Däremot tror jag inte ett dugg på en politisk mörkning av något slag.

Stålet har kanske utsatts för massiva krafter vid nedslaget vilket har orsakat en spricka i skrovet. Inte svårare än så. På sätt och vis hade det varit bättre att täcka med betong, men det hade gått åt en jäkla massa betong. Då hade vi kunnat ägna oss åt dagens frågor och släppa det här blödande nationella såret.
Är du en PK naiv tomte som tror på allt vad regeringen säger? Tror du att ljugerier och korrumption skulle vara mindre idag om mörkningen skett med betong på mörk botten och stannat där?

Gravfrid hittades på med E-olyckan för att mörka. Dax att rensa upp i historieböckena och undersöka vraket på riktigt utan korrupt inblandning från S-regeringen kikande västerut! Ladorna är fulla med pengar så sätt igång!
Citera
2020-09-29, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Återigen, jag länkade denna lite längre upp:

http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/...MV_Estonia.pdf

Sid 71 Conclusion, Chalmers mfl skriver precis att detta sker, precis som det gjode. End of discussion.

Intressant tråd detta. Det påstods att "ingen" hade kunnat förstå att Estonia kunde sjunka så snabbt utan hål i skrovet.

Sen postade jag ovanstående Chalmers/Vinnova-rapport som visar på precis detta och en tydlig conclusion att detta är det mest troliga scenariot, att enbart bogvisir tappats och ramp öppnats. Och tyst blev det. Kanske inte lika kul att diskutera konspirationsteorier när man får se fakta...
Citera
2020-09-29, 16:28
Medlem
har just sett alla 5avsnitten nu av denna dokumentär och ja vad ska man säga haha man blir fan mållös.
experten som dom prata med om detta håll säger att det krävs en kraft på CA 500-600ton för att den där skadan ska uppstå.

jag gissar på att det är nog X antal personer som är lite skitnödiga i dagsläget för det är just dom få personer som VERKLIGEN vet HELA SANNINGEN.

det jag reagerade mest på det var varför i hela friden dom släppte ner 10000ton sten och sand där

ser att det pratas om att det KAN vara en sten som är orsaken när E landade på botten men av dom undersökningarna som gjordes av botten där E landade så är det i princip bara lera.
Senast redigerad av Ante! 2020-09-29 kl. 16:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in