2020-09-29, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yeo
10 döda när hade vi så många senast? Skulle det hålla i sig så kan vi ju räkna med ytterligare 1000 döda innan årets slut.
Antalet döda är ett uruselt mått på hur smittan sprider sig. Vill man se den utvecklingen är det antalet inlagda på sjukhus som ger den bästa bilden.

Tio döda för tre dagar är i stort sett vad vi har haft hela sommaren.

Edit: Fyra dagar ska det vara (lördag söndag måndag och tisdag).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaHarLiggerDetTill
Håller med, i Stockholm början av september var den genomsnittliga 7-dagars siffran 16, nu är den 133. Rätt brutal ökning i trenden.

Tycker ni det ser så bra ut i Sthlm?

https://imgur.com/HwoAE7f
Citera
Medlem
1408 nya fall idag. Det är brant uppåt sen mitten av aug när skolorna öppnades.
Dödsfall och fall på IVA kommer säkert att stiga markant de kommande veckorna.
Citera
2020-09-29, 14:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Du sa ju att jag kunde fråga mer om det var något jag undrade över...

Viruset kommer hålla på länge till o vill du sätta dig i karantän med munskydd så gör det själv....

85% vill börja leva som vanligt igen utan restriktioner o munskydd som i Norge..

Det står dig fritt att leva hur du vill. Kom inte och gnäll sen när du ligger där i respiratorn bara. Jag är i karantän redan, börjar bli jävligt less på det.
Citera
2020-09-29, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
1408 nya fall idag. Det är brant uppåt sen mitten av aug när skolorna öppnades.
Dödsfall och fall på IVA kommer säkert att stiga markant de kommande veckorna.
Du måste ju räkna in att testningen ökat markant. Nya fall säger ingenting om man vill jämföra över tid.

Den siffra som ger utvecklingen (och dessutom är jämförbar med tidigare perioder) för smittan, är nya antalet inlagda på sjukhus.
Citera
2020-09-29, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Finnarna har helt enkelt högre IQ än svenskarna. Det ser man ju bland annat i skolan, samt i den där artikeln där alla teaterbesökarna har munskydd på sig.

Jag tror förvisso många svenskar är så pass intelligenta att om man plötsligt drog ner en luva över ögonen - och förde dem till ett av dessa länder som har lyckats med att begränsa spridningen, för att sen rycka luvan, då skulle nog dom flesta Svenskar observera och konstatera "oj, alla personer använder ju munskydd här- och därför är det ju inte en massa viruspartiklar som flyger runt i luften - och därför skyddar ju alla varandra genom att samarbeta. Jag tar också på mig munskydd - det tjänar vi ju alla på."

I Sverige finns det ju dock en stor grupp av människor med väldigt låg intelligens som inte kan se detta. "Det är minsann ingen som ska säga till mig att ha munskydd!" . Och sen rationaliseras deras IQ-befriade inställning med goddag herr yxskaftargumentet "munskydd skyddar ju inte mig från att bli smittad".

Det är liksom lite av en flugornas ö:situation. Länder som Finland, Korea, Taiwan osv. klarar av att organisera sig. Länder som Sverige faller i kaos. I den här liknelsen blir Anders Tegnell karaktären Jack som bestämmer sig för att vi ska förstöra snäckan (munskydden / vi ska inte samarbeta) och blir då påhejad av den svenska befolkningen.
Jag har konstaterat att åtminstone i Stockholm folk börjat ta på sig skyddsmask. Man ser fler och fler som har skyddsmask.
Mitt företag började dela ut ansiktsmask för en vecka sen vilket var väldigt oväntat.
Citera
2020-09-29, 14:53
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
När kommer testsiffrorna för v39 (förra veckan)?

Här har de ej uppdatetarat: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/genomforda-tester-for-covid-19/

Brukar släppas lite senare idag. Men de sa på pk, 129000 tester och 2,4 % positiva.

Vilket bekräftar en faktiskt ökad smitta. Men som de också sa kan det vara ett tecken på att smittspårningen också fungerar, något som regionerna själva säger.
Citera
2020-09-29, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Du måste ju räkna in att testningen ökat markant. Nya fall säger ingenting om man vill jämföra över tid.

Den siffra som ger utvecklingen (och dessutom är jämförbar med tidigare perioder) för smittan, är nya antalet inlagda på sjukhus.
Nya antal nylagda på sjukhus kommer med efter släppning om ett par veckor.
Citera
2020-09-29, 14:55
Medlem
Citat:
OK. Eftersom jag inte är mellanstadielärare vill jag att du aldrig mer citerar mej.
Citera
2020-09-29, 14:55
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

2 veckor?

(Är väl ganska känt förlopp nu, blir du så dålig så blir du det efter ca 10 dagar)
Citera
2020-09-29, 14:56
Moderator
Chantres avatar
Citat:
– Vi har haft ett ökat antal anmälda fall per vecka. Vi ligger fortfarande på en relativt låg nivå men börjar närma oss hur det såg ut tidigt under våren, säger Karin Tegmark Wiksell, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten, om antalet anmälda covid-19-fall.
Hon understryker dock att det inte går att jämföra, med tanke på att testningen ökat markant sedan i våras.
Enligt Folkhälsomyndigheten är de regionala skillnaderna stora. Sörmland är en region där antalet smittade är låg. I Stockholm och Västmanland, där man haft ett utbrott kopplat till Mälardalens Högskola, är nivån högre än rikssnittet.
– Ökningarna som vi ser i olika regioner fångar vi inte i mindre stickprov, det är uppenbart att det är kluster som sprids, säger Tegmark Wiksell och upprepar de råd som gäller för att dämpa smittspridningen, bland annat att fortsätta jobba hemifrån om det är möjligt.
https://www.sydsvenskan.se/2020-09-29/ytterligare-tio-dodsfall-med-covid-19

Verkar ju inte vara någon allmän samhällsspridning i Sverige som i våras.
Citera
2020-09-29, 15:00
Medlem
RAzakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
2 veckor?

(Är väl ganska känt förlopp nu, blir du så dålig så blir du det efter ca 10 dagar)

Gäller inte det enbart IVA? Först vårdavdelning o sen ev försämring?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in