2020-09-29, 13:59
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Intressant med NATO-övningen under samma tidpunkt. Finns det lite mer info om övningen ifråga?

Jag läste en engelsk artikel igår som skrev namnet på övningen. Tyvärr kan jag inte hitta den nu så klart...
Citera
2020-09-29, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Förvisso, men dock, ubåten bör rimligen ha ådragit sig påfallande skador, i den mån att den måste ha blivit påtagligt skadad. Har svårt att tro att en svensk ubåt hade kunnat undvikas att hållas hemlig så i efterhand kring händelsen.

Ja, det är ju möjligt, frågan är väl vilken minister som hade vetskapen, och hur denne fick med sig de andra dårarna på tåget. Politikerna sitter ju än idag förhållandevis tysta om saken.

Carl Bildt har ju alltid varit en NATO kramare. Att samtliga inblandade höga politiker nu gjort sig oanträffbara är ju talande.

Skulle gissa att de just nu håller på att fabricera en ny bra historia och arbetar febrilt med att koordinera sina berättelser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Nä det är dumheter, om hålet inte noterades av haverikomissionen är det troligaste att det uppstått av ett ankare som nåt stort fartyg har haft hängande när de åkt förbi långt senare. Det händer då och då att de draggar ankare utan at veta om det. Ett ankare på 50 ton som kommer studsande över botten i 15 knop borde ge typ ett sånt resultat som på filmen när det träffar Estonia.

Åker och draggar ankare på 80 meters djup? Mao utsläppt mer än troligen det dubbla i kedja. Och att det dels inte ska slitas av, dels göra så lokal skada men framförallt vara helt obemärkt tycker du inte är konstigt? På det att det ska ha letat sig ner mellan botten och fartyg i en relativt trång glipa?

Ankare på 50 ton? hangarfartyg har ankare på ca 10 ton.... Man har väl inte försökt ankra en oljeplattform där ute eller hur?
Senast redigerad av qazwsxedc 2020-09-29 kl. 14:03.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThenSwenskeArgus
Men de skriver ju att skrovet, ex fören, är intakt. Att missa att nämna ett 4 meter stort hål som ligger mitt i styrbord sida, och nej den var ej täckt av dyn, kan man bara gjort avsiktligt.

Fartyget hade "bara" upp till 120 graders slagsida på botten när haveriutredningen gjordes. Hon har ställt sig betydligt mer på skallen de senaste 26 åren vilket gjort att delar av skrovet som tidigare låg dolt nu inte gör det. Beroende på bottenförhållandena kan hon säkert röra sig ytterligare över tyngdpunkten och därmed blottlägga ytterligare en liten bit av skrovet över vattenlinjen.

Jag har väldigt svårt att se att man skulle missat den här skadan om den nu varit synlig i mitten på 90-talet.
Citera
2020-09-29, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Eftersom alla är så överraskade av de här journalisternas nya rön så tydliggör detta att intresset för Estonia falnat sen många år. I och med påståendet att Estonia har vänt sig från den ena sidan till den andra har jag några frågor:

1) Kan vi lugnt utesluta att gravplundrare med moderna verktyg har skapat hålet för att lättare komma åt sitt byte?

2) Nyheten inleddes med påståendet att vraket vänt på sig". Min omedelbara fråga blir då: är det mannakraft som åstadkommit scenförändringen (vrakplundrare), är det bottentrålning eller är det bottenströmmar på detta ställe som har vänt på fartygsvraket? Jag utesluter självklart att vraket vänt på sej själv av egen kraft.

Tacksam för svar.
Jag kan ha fel men vad jag förstått så har skeppet rört sig ganska lite. Inte så att den vänts sig från ena sidan till den andra. Tror att vi kan utesluta att någon har vänt på skeppet eftersom finska kustbevakning har ganska bra koll på området.

Tillägg:
https://www.expressen.se/nyheter/utredaren-slar-tillbaka-fanns-inget-hal-i-skrovet/
Citat:
En sådan kolloss vänder väl inte sig av sig själv?

– Nej, nej, nej. Det är inte möjligt.

Regissören Henrik Evertsson säger att fartyget ”nog ligger som det alltid gjort”.

– Hon har rört sig lite grann, hon har slagit runt tolv grader på huvudet. Men samtidigt sjunkit ner i leran under årens lopp.
Senast redigerad av Vadoadoa 2020-09-29 kl. 14:03.
Citera
2020-09-29, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Titanic sjönk på 2 timmar och 40 minuter av ett hål på 90 meter långt vilket utgör 33% av skeppets längd

Estonia sjönk på 48 minuter men inte av hålet på 1,2 meter vilket utgör 0,77% av skeppets längd.

Hålet midskepps har med största sannolikhet åstadkommits av sammanstötning med det losslitna bogvisiret och det losslitna visiret är det som orsakat förlisningen.

Tror det är en gammal myt om Titanic.
Faktiska undersökningar verkar tyda på cirka 1,2 kvadratmeter:

Modern ultrasound surveys of the wreck have found that the actual damage to the hull was very similar to Wilding's statement, consisting of six narrow openings covering a total area of only about 12 to 13 square feet (1.1 to 1.2 m2).

https://en.wikipedia.org/wiki/Sinking_of_the_Titanic
Citera
2020-09-29, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Carl Bildt har ju alltid varit en NATO kramare. Att samtliga inblandade höga politiker nu gjort sig oanträffbara är ju talande.

Skulle gissa att de just nu håller på att fabricera en ny bra historia och arbetar febrilt med att koordinera sina berättelser.
Kan inte annat än hålla med. Det ska bli intressant att följa.
Citera
2020-09-29, 14:04
Medlem
Någon som har källa på Svenska dykarna som fått utslag på geigermätarna?
Alltså att där var radioaktivitet i vraket

Tror detta dyket genomfördes 1994
Citera
2020-09-29, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Fartyget hade "bara" upp till 120 graders slagsida på botten när haveriutredningen gjordes. Hon har ställt sig betydligt mer på skallen de senaste 26 åren vilket gjort att delar av skrovet som tidigare låg dolt nu inte gör det. Beroende på bottenförhållandena kan hon säkert röra sig ytterligare över tyngdpunkten och därmed blottlägga ytterligare en liten bit av skrovet över vattenlinjen.

Jag har väldigt svårt att se att man skulle missat den här skadan om den nu varit synlig i mitten på 90-talet.

Det är ju därför estniska myndigheter/politiker påstår att en mörkläggning skett, och svenska politiker sprungit och gömt sig. De så vanligen ständigt pladdrande papegojorna Carl Bildt och Mona Sahlin som har åsikter om allt och alla tycks ju helt plötsligt vara som uppslukade av jorden.
Citera
2020-09-29, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storbob
Tror det är en gammal myt om Titanic.
Faktiska undersökningar verkar tyda på cirka 1,2 kvadratmeter:

Modern ultrasound surveys of the wreck have found that the actual damage to the hull was very similar to Wilding's statement, consisting of six narrow openings covering a total area of only about 12 to 13 square feet (1.1 to 1.2 m2).

https://en.wikipedia.org/wiki/Sinking_of_the_Titanic

Gör ett litet hål i en hink. Tryck ned den under vatten och se hur snabbt hinken fylls. Det går undan vill jag lova när vattnet sprutar in.
Citera
2020-09-29, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Åker och draggar ankare på 80 meters djup? Mao utsläppt mer än troligen det dubbla i kedja. Och att det dels inte ska slitas av, dels göra så lokal skada men framförallt vara helt obemärkt tycker du inte är konstigt? På det att det ska ha letat sig ner mellan botten och fartyg i en relativt trång glipa?

Ankare på 50 ton? hangarfartyg har ankare på ca 10 ton....

Ett lastfartyg på 30 000ton drar utan problem sitt ankare utmed botten i 15 knop. Om det studsar utmed botten träffar vraket mellan två spant så deformeras den relativt tunna bordplåten så mycket att en svets släpper.
Det ger en sån rak och fin brottyta som på bilden.

En aning troligare en hemliga agenter i ubåtar i ytläge i storm.
Citera
2020-09-29, 14:06
Medlem
Crapmagics avatar
Kan det vara så att Estonia har landat på en vass sten? när den sjönk?

Kan det vara plundrare som har svetsat upp ett 3 meter stort hål för att ta sig in?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in