2020-09-29, 11:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Farkosten
For å gi alibi til TH som var hjemme og opptatt med blodvasken?

Ja, det kan være at det er derfor det har blitt ringt fra THs telefon. Havhest mener at noen har forfalsket en oppringning, slik at det skal se ut som at THs telefon har blitt benyttet, hvis jeg har forstått det riktig.
Senast redigerad av lixt 2020-09-29 kl. 11:21.
Citera
2020-09-29, 11:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Jeg forstår.
Klokken 09.14. Elektroniske spor fra basestasjoner gjør at politiet plasserer ektemannens mobiltelefon på arbeidsplassen.
https://www.vg.no/spesial/2019/direkte-anne-elisabeth-hagen-savnet/tidslinje
Er årsaken til at elektroniske spor fra basestasjoner plasserer THs mobil på arbeidsplassen, det at mobilen har forflyttet seg fra S4 og til Futurum (selv om mobilen ikke ble brukt på strekningen)?
Hvis TH la mobilen på et kontor straks han kom til Futurum, og mobilen lå i ro og ikke ble brukt før den oppringningen etter kl 11, ville mobilen være registrert på basestasjoner helt til kl 10.06 i et slikt tilfelle som det du beskrev?
Jeg har forstått det slik at det var kameraovervåking som registrerte THs bil ankomme arbeidsplassen, og at det har blitt registrert at TH logget på IPaden sin kl 09:14.
Jeg er som sagt usikker på det som angår THs mobiltelefon, fordi jeg ikke vet nøyaktig hvilken mobiltelefon han hadde/har. Han kan evt ha/hatt flere mobiltelefoner.
En nyere smarttelefon vil vel bli registrert i basestasjonen uansett om den ikke er aktiv.
Hvis THs mobil på et tidspunkt er tilkoblet en falsk basestasjon, så vil vel også andre enheter i umiddelbar nærhet være tilkoblet denne. Det vil i tilfelle forklare hullet i alibiet, og kan brukes til THs fordel.
Jeg er ingen ekspert, men det er slik jeg forstår det.

Edit:
Det kan selvsagt også bety at mobilen er avslått.
Senast redigerad av Havhest 2020-09-29 kl. 11:33.
Citera
2020-09-29, 11:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jeg har forstått det slik at det var kameraovervåking som registrerte THs bil ankomme arbeidsplassen, og at det har blitt registrert at TH logget på IPaden sin kl 09:14.
Jeg er som sagt usikker på det som angår THs mobiltelefon, fordi jeg ikke vet nøyaktig hvilken mobiltelefon han hadde/har. Han kan evt ha/hatt flere mobiltelefoner.
En nyere smarttelefon vil vel bli registrert i basestasjonen uansett om den ikke er aktiv.
Hvis THs mobil på et tidspunkt er tilkoblet en falsk basestasjon, så vil vel også andre enheter i umiddelbar nærhet være tilkoblet denne. Det vil i tilfelle forklare hullet i alibiet, og kan brukes til THs fordel.

Har ikke noe å si hvor gammel telefonen er. Selv om telefonen ikke er i bruk, så kan man se hvilken basestasjon den er tilknyttet, og med en viss nøyaktighet si hvor telefonen befinner seg. Telefonen og basestasjonen kommuniserer fra tid til annen selv om telefonen bare ligger i standby.
Denne kommunikasjonen er nødvendig for å kunne vite hvilken basestasjon telefonen skal være tilknyttet, altså hvilken som gir best dekning.
Citera
2020-09-29, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lixt
Har ikke noe å si hvor gammel telefonen er. Selv om telefonen ikke er i bruk, så kan man se hvilken basestasjon den er tilknyttet, og med en viss nøyaktighet si hvor telefonen befinner seg. Telefonen og basestasjonen kommuniserer fra tid til annen selv om telefonen bare ligger i standby.
Denne kommunikasjonen er nødvendig for å kunne vite hvilken basestasjon telefonen skal være tilknyttet, altså hvilken som gir best dekning.
Fetad: Vet du hvor ofte denne kommunikasjonen skjer og om det f.eks er flere ganger pr time?
Citera
2020-09-29, 11:29
Medlem
Citat:
Ja, det kan være at det er derfor det har blitt ringt fra THs telefon. Havhest mener at noen har forfalsket en oppringning, slik at det skal se ut som at THs telefon har blitt benyttet, hvis jeg har forstått det riktig.
Hvis TH ønsket at det skulle se ut som at han hadde ringt til AE kl 10.06 og 10.07, hvorfor forklarte han da at han ikke ringte til AE før lunsj?
Citera
2020-09-29, 11:31
Avslutad
Citat:
Jeg har forstått det slik at det er forskjell på gamle og nye mobiler i det tilfellet.
Citera
2020-09-29, 11:49
Medlem
Citat:

Edit:
Det kan selvsagt også bety at mobilen er avslått.
Takk for informasjon! :-)
Er følgende scenario teoretisk mulig uten at politiet kan finne elektroniske spor som beviser det: GM slo av THs mobil på Futurum, GM reiste til Sloraveien med THs mobil avslått, og fremme i Sloraveien benyttet GM en falsk basestasjon og slo på THs mobil og ringte til AEs mobil kl 10.06 og 10.07. For deretter å slå av mobilen, reise til Futurum og slå mobilen på etter å ha kommet til Futurum?
Citera
2020-09-29, 11:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Hvis TH ønsket at det skulle se ut som at han hadde ringt til AE kl 10.06 og 10.07, hvorfor forklarte han da at han ikke ringte til AE før lunsj?

Vet ikke. Kanskje han trodde at klokka var 11:06, eller at det føltes slik. Klokken skulle stilles tilbake en time den dagen? eller et par dager tidligere, og da kanskje det hang litt gjenn et par dager etterpå og det føles som at klokka var 11 når den egentlig var 10. Vet ikke når de spiser lunch i Futurum, om det er 11 eller 11:30. Dessuten er jo ikke 10:06 langt unna.
Senast redigerad av lixt 2020-09-29 kl. 11:54.
Citera
2020-09-29, 11:53
Bannlyst
Citat:
Jeg har forstått det slik at det er forskjell på gamle og nye mobiler i det tilfellet.

Da har du nok misforstått.
Citera
2020-09-29, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
På nøyaktig samme minutt skjedde det altså noe med mobiltelefonene til både TH og AEH.

Helt samtidig var det aktivitet på begge telefonene på et avgjørende tidspunkt i en av Norges største forsvinningsgåter.
- Kl 10:06 og 10:07 ble de første anropene fra mobiltelefonen til TH registrert.
- Kl 10:07 ble de aller siste bevegelsene på mobiltelefonen til AEH registrert.

- Rett før kl 10:07 skal mobiltelefonen til AEH ha registrert raske skritt og brå bevegelser i løpet av kort tid.
- Rett etter kl 10:07 skal begge anropene fra mobiltelefonen til TH ha blitt slettet.
Så kan man spørre seg: Er dette bare tilfeldigheter?

Nei. Det som hadde vært intressant å vite var om disse også ble slettet fra AEHs telefon.
Citera
2020-09-29, 11:55
Avslutad
Citat:
Ja, i tilfelle politiet ikke finner spor etter anropene kl 10:06 og 10:07 på THs mobiltelefon, så tror jeg det.
Citera
2020-09-29, 11:57
Bannlyst
Citat:
Ja, i tilfelle politiet ikke finner spor etter anropene kl 10:06 og 10:07 på THs mobiltelefon, så tror jeg det.

Men mitt spørsmå, som du ikke vil svare på: Hvorfor skulle noen forfalske en oppringning for å lage hull i hans alibi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in