2020-09-29, 10:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag befarar också en fortsatt försämring av läget.

Förra tisdagen kl 13 hade region Stockholm pressträff m a a kraftigt ökad smittadspridning.

Ingen sådan pressträff är utannonserad idag. Det kanske är ett något positivt tecken :-)

Vi får be till gudarna att det lugnar ned sig helt enkelt. I eftermiddag lär vi väl veta lite mer.
Citera
2020-09-29, 10:07
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Barn:

Barn i Moskva uppmanas stanna hemma på höstlovet

I Moskva förlängs skolelevernas höstlov till två veckor och ska vara mellan 5 och 18 oktober. Moskvas borgmästare Sergei Sobyanin uppmanar föräldrarna att hålla barnen hemma under lovet, rapporterar Reuters.

– I dag är en betydande andel av de sjuka - som ofta är asymtomatiska - barn. När de kommer hem smittar de lätt vuxna och äldre som blir mycket sjukare än dem, säger Sergei Sobyanin.”

svt.se
Citera
2020-09-29, 10:08
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
På de platser nämnda. Munskydd utomhus är lönlöst, de ska användas hemma, på arbetsplatsen eller på fester, fritidsaktiviteten för att ha någon effekt alls.

Alla studier visar att munskydd fungerar. Alla studier innan Covid och alla efter. Hur många källor vill du ha?

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS2213-2600(20)30352-0/fulltext

https://www.ox.ac.uk/news/2020-07-08-oxford-covid-19-study-face-masks-and-coverings-work-act-now

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/coronavirus/in-depth/coronavirus-mask/art-20485449
Citera
2020-09-29, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Absolut är det så. Förskolor, skolor, gymnasier och högskolor utgör risker. Hur mycket det än förnekas av vissa grupper. Vad hjälper det att föräldrar jobbar hemma när de ändå har barn- och ungdomar som blir smittade i skolmiljö eller på fritidsaktiviteter och sedan drar hem smittan? Sannolikheten är ju närmast 100% att resten av familjen blir smittad då. Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk. Det är ett gammalt uttryck som gäller även idag.

Jag tror faktiskt att det kan utgöra en väsentlig anledning till att det är fullt i köpcentrum, på krogar och restauranger, liksom att hemarbetandet enligt vissa rapporter har minskat i omfattning. Vissa finner det inte meningsfullt att socialt distansera sig om det ändå innebär att man blir smittad, eftersom man har skolbarn.

Nu är det dock de äldre barnen som drabbas mest (vilket är känt sedan tidigare då de också närmar sig vuxna) och sannolikt för att de rör sig mer i samhället (fester/fritidsaktiviteter). Det är tydligt givet de utbrott som detekterats.

Det som rör den ökade rörligheten tror jag mest beror på att folk ser på statistiken och anpassar sig efter den ("det värsta verkar över") kombinerat med viss trötthet.
Citera
2020-09-29, 10:10
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu är det nog rätt vanligt att många studenter bor kvar hemma hos sina föräldrar.

Jag personligen hade ju hellre sett en strategi där så få som möjligt blir smittade i väntan på ett vaccin, snarare än att smittan bara ska träffa "rätt grupper". Det senare tror jag är helt omöjligt, vilket inte minst vårens händelser på äldreoboenden visat. Får man en stor samhällsspridning kommer ofrånkomligen många människor att bli svårt sjuka och i värsta fall avlida.
Ja där tycker vi helt enkelt olika.
Som jag ser det blir de ju smittade nu ändå (visst, lite efterhandskonstruktion. Vi skulle teoretiskt kunna haft ett vaccin redan nu) Skillnaden nu är att beredskapen bland riskgrupperna verkar vara betydligt sämre. Många av de äldre skiter helt enkelt i att sitta i karantän nu, de orkar inte längre.
Citera
2020-09-29, 10:10
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
På de platser nämnda. Munskydd utomhus är lönlöst, de ska användas hemma, på arbetsplatsen eller på fester, fritidsaktiviteten för att ha någon effekt alls.
Hemma vet jag inte...

Men i kollektivtrafiken tror jag på.

Om man kombinerar med snabbare test och snabbare leverans/utdelning av testkit vore det bra. I Stockholm tar det ca 6 dygn totalt.
Citera
2020-09-29, 10:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Nu är det dock de äldre barnen som drabbas mest (vilket är känt sedan tidigare då de också närmar sig vuxna) och sannolikt för att de rör sig mer i samhället (fester/fritidsaktiviteter). Det är tydligt givet de utbrott som detekterats.

Det som rör den ökade rörligheten tror jag mest beror på att folk ser på statistiken och anpassar sig efter den ("det värsta verkar över") kombinerat med viss trötthet.

Det finns säkert flera anledningar, men det kan väl inte vara många som tror att det här är över? I sådana fall kan man ju inte följa med vad som händer och sker, inte minst i vår omvärld.
Citera
2020-09-29, 10:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Ja där tycker vi helt enkelt olika.
Som jag ser det blir de ju smittade nu ändå (visst, lite efterhandskonstruktion. Vi skulle teoretiskt kunna haft ett vaccin redan nu) Skillnaden nu är att beredskapen bland riskgrupperna verkar vara betydligt sämre. Många av de äldre skiter helt enkelt i att sitta i karantän nu, de orkar inte längre.

Det är nog väldigt olika det där hur det ser ut och på hur stort allvar man tar det här. Likaså vad man gör för att skydda sig. Men det verkar onekligen vara så att mycket har återgått till det normala. Inte minst visar ju siffrorna inom detaljhandeln det. Långt ifrån all handel sker på distans.
Citera
2020-09-29, 10:14
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-front
Jaha, ska vi offra en halv miljon hajar bara för att få fram ett vaccin?

https://news-sky-com.cdn.ampproject.org/v/s/news.sky.com/story/amp/coronavirus-half-a-million-sharks-could-be-killed-for-vaccine-experts-warn-12083167?amp_js_v=a6&amp_gsa=1&usqp=mq331AQFKAGwAS A%3D#aoh=16013214569795&referrer=https%3A%2F%2Fwww .google.com&amp_tf=Fr%C3%A5n%20%251%24s&ampshare=h ttps%3A%2F%2Fnews.sky.com%2Fstory%2Fcoronavirus-half-a-million-sharks-could-be-killed-for- vaccine-experts-warn-12083167

Eller så offrar vi några jungfur?

Sharks and vaginas both produce squalene
Citat:
Squalene, a compound found in the vagina, is a natural lubricant. When a woman is aroused, squalene is secreted allowing the clitoris and labia to swell up and prepare the body for sex.
Citera
2020-09-29, 10:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Eftersom smittspridningen sker till stor till del inomhus (hemma/arbetplatsen/festen/omklädningsrummet) där munskydd troligen inte används så blir en eventuell effekt av munskydd, som den används nu (utomhus, allmänna platser), ännu mer marginell.

Hur var det nu med FHM:s råd, undvik fester, jobba hemifrån om möjligt, undvik nya kontakter mm? Problemet är att folket följer inte rekommendationer, det gäller i alla länder.
Citera
2020-09-29, 10:17
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du är inte ensam om att tycka det. Det är inte dig det handlar om. Det är alla andra. Jag är också less, tack Tegnell och Company!

Ett världsomfattande tillstånd orsakat av virus och ni menar att Tegnell är ansvarig och ska beskyllas för detta. Helt ofattbart, kan ni inte bara lägga ner det resonemanget någon gång?! Ni måste ju själva höra hur dumt det låter.
Citera
2020-09-29, 10:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Ett världsomfattande tillstånd orsakat av virus och ni menar att Tegnell är ansvarig och ska beskyllas för detta. Helt ofattbart, kan ni inte bara lägga ner det resonemanget någon gång?! Ni måste ju själva höra hur dumt det låter.

Det handlar om deras inledande agerande, dvs att göra ingenting och bara stå och svamla. Att ge upp direkt. Jag kan inte förstå att människor har den inställningen, hade våra förfäder haft det hade vi varit utdöda som ras nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in