2020-09-29, 10:20
Medlem
Hej,

Min flickvän och jag har ansökt om att hon ska flytta hit till mig i Sverige (skickade in ansökan i Januari) med hennes 5 åriga dotter. Förutom att väntetiden är extrem nu under corona så blir jag lite fundersam på hur hårda deras inkomst/bostadskrav är.

Inkomstkraven är inga problem, det uppfyller jag. Dock så är jag lite tveksam till hur man ska göra kring boende. Just nu bor jag i en 35:a, vilket självklart inte är optimalt. Dock så är den välplanerad så att man utan problem skulle kunna bo 3 personer (2 vuxna + 1 barn) i den.
Dock så kräver migrationsverket att barn, oavsett ålder, måste ha tillgång till ett eget rum.

Min tanke har alltid varit att dom flyttar hit och när de väl är här så får vi leta efter något större. Det känns extremt konstigt att jag skulle behöva hitta ett större boende från början, förmodligen dubbla min hyra (bor i Stockholm) för att kanske få ansökan nedslagen på nån bullshit anledning (vilket vi tidigare fått kring visum, dock så var visumet genom en fransk ambassad men detta är via svenska myndigheten... går de att lita på?).

Har någon erfarenhet kring detta och är det verkligen svart på vitt kring just kravet med boende och eget rum för barnet vid ankomst? Finns det några knep man kan använda sig av?

Det står på deras hemsida att "bo hos förälder" tex inte är ett tillräckligt bra boende, för det hade varit en anledning att säga att man flyttar in hos en väns/familjemedlems lägenhet eller hus, som är större, men sen ändå bo kvar i den mindre lägenheten.

Kommer de göra checkar och kolla levnadsvilkoren allt eftersom efter att de fått komma hit?

Eller får vi leva vårt liv hur vi vill om ansökan beviljats?

Ber om ursäkt om frågorna verkar korkade, men man skriver en lång fråga och förväntar sig ett utförligt svar från migrationsverket, men de ger typ ett copy/paste respons på ett par rader och då jag inte anser att deras information på hemsidan svarar tillräckligt på mina funderingar, så vänder jag mig till trogna flashbackare.
Citera
2020-09-29, 10:33
Medlem
OversteSenaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viss3
Hej,

Min flickvän och jag har ansökt om att hon ska flytta hit till mig i Sverige (skickade in ansökan i Januari) med hennes 5 åriga dotter. Förutom att väntetiden är extrem nu under corona så blir jag lite fundersam på hur hårda deras inkomst/bostadskrav är.

Inkomstkraven är inga problem, det uppfyller jag. Dock så är jag lite tveksam till hur man ska göra kring boende. Just nu bor jag i en 35:a, vilket självklart inte är optimalt. Dock så är den välplanerad så att man utan problem skulle kunna bo 3 personer (2 vuxna + 1 barn) i den.
Dock så kräver migrationsverket att barn, oavsett ålder, måste ha tillgång till ett eget rum.

Min tanke har alltid varit att dom flyttar hit och när de väl är här så får vi leta efter något större. Det känns extremt konstigt att jag skulle behöva hitta ett större boende från början, förmodligen dubbla min hyra (bor i Stockholm) för att kanske få ansökan nedslagen på nån bullshit anledning (vilket vi tidigare fått kring visum, dock så var visumet genom en fransk ambassad men detta är via svenska myndigheten... går de att lita på?).

Har någon erfarenhet kring detta och är det verkligen svart på vitt kring just kravet med boende och eget rum för barnet vid ankomst? Finns det några knep man kan använda sig av?

Det står på deras hemsida att "bo hos förälder" tex inte är ett tillräckligt bra boende, för det hade varit en anledning att säga att man flyttar in hos en väns/familjemedlems lägenhet eller hus, som är större, men sen ändå bo kvar i den mindre lägenheten.

Kommer de göra checkar och kolla levnadsvilkoren allt eftersom efter att de fått komma hit?

Eller får vi leva vårt liv hur vi vill om ansökan beviljats?

Ber om ursäkt om frågorna verkar korkade, men man skriver en lång fråga och förväntar sig ett utförligt svar från migrationsverket, men de ger typ ett copy/paste respons på ett par rader och då jag inte anser att deras information på hemsidan svarar tillräckligt på mina funderingar, så vänder jag mig till trogna flashbackare.

35 kvadrat?
Finns nog en stor risk att soc kommer att göra en bedömning om den där lilla fängelsehålan är stor nog för en familj att bo i, när den bara räcker för en pers. De utgår alltid från barnets bästa. Jag skulle nog skaffa något större innan de kommit hit.
Citera
2020-09-29, 10:36
Medlem

Jag har ingen bra information om bostadskravet men generellt sett så behöver man uppfylla de krav som myndigheten ställer, annars får man lätt avslag.

När min fru flyttade hit för snart 10 år sen så hade vi inga barn någon av oss så min 34 kvadrats-etta var godkänd, minns faktiskt inte om det ens var med i kravlistan på den tiden. Jag fick visa att jag hade ekonomi att försörja henne men inte så mycket mer vad jag kan minnas.

Däremot är min erfarenhet att när en ansökan väl har beviljats så följer ingen upp något mer förutom det vanliga att ett TUT kan förvandlas till ett PUT efter 2 år.

Vi hörde iaf ingenting från Migrationsverket efter att hennes TUT beviljats.

Lycka till!
Citera
2020-09-29, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OversteSenap
35 kvadrat?
Finns nog en stor risk att soc kommer att göra en bedömning om den där lilla fängelsehålan är stor nog för en familj att bo i, när den bara räcker för en pers. De utgår alltid från barnets bästa. Jag skulle nog skaffa något större innan de kommit hit.

Jo jag förstår också att det inte kommer att fungera att bo där i längden, men tänkte att det skulle vara en "ok" start tills vi vet om dom 2 faktsikt får beviljat att komma hit. Annars flyttar jag och spenderar pengar i onödan om det inte är garanterat att bytet är det avgörande för att få ansökan godkänd. Med tanke på att vi inte vet hur långt väntetiden egentligen är så skulle jag behöva flytta flera månader i förväg.

Hade varite extremt mycket bättre om man kunde få en lite mindre deadline av migrationsverket att vi måste fixa större boende innan X från att beslut fattas av handläggaren, och att det är det som avgör.
Så att det finns något rimligt tidspan att gå efter. Har inte hört ett knyst för själva ansökan på ca 8 månader eller vad det är nu. Såg även att väntetiden gått upp till 14-18 månader från ansökningsdatum (vilket nog är pågrund av coronan?). Och att byta bostad och potentiellt "slösa" pengar i onödan på osäkra kort och brist på information känns inte så kul.
Citera
2020-09-29, 13:08
Medlem
Vill påpeka att du skrev "Just nu bor jag i en 35:a"
Citera
2020-09-29, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kosselamm444
Vill påpeka att du skrev "Just nu bor jag i en 35:a"

Förstår inte riktigt vad du menar med det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in