2020-09-29, 01:53
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soetpotatis
Aftenpostens rubrik:
Estonia-forliset krevde 852 liv. Tror fergen kan ha kollidert med en ubåt.

Bra att höra men nu försöker samtliga media i Svearike släta över det och har förstasidor med trump som inte betalat skatt och att en influencer har manipulerat en bild och andra tramsiga satans skit medans det viktigaste som finns i Sverige att gå till botten med det här som är ett djupt sår i Sverige!

VI ÄR GRUNDLURADE OCH SES SOM ÅSNOR OCH BOSKAP!

Finns bara en sak att säga om det, makten har ljugit för oss och tystar ner det just i detta NU och kommer alltid att göra, denna estonia bluff är er chans att ta tillbaka det Sverige som är erat eller lev med att alltid vara ett boskap.

Sverige ... mitt Sverige.
Senast redigerad av Pengabingen 2020-09-29 kl. 01:56.
Citera
2020-09-29, 01:54
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja du kanske inte har ett arbete. Men just nu jobbar jag i alla fall inte. Jag är absolut ingen betald politisk skribent som du kanske inbillar dig. Men jag tycker helt enkelt inte att de konspirationsteorier som har kommit fram verkar trovärdiga. Fartyget var i dåligt skick och det var mycket dåligt väder. Att samtidigt främmande makt skulle ha fått för sig att sänka fartyget på grund att Sverige skulle ha stulit topphemlig militär utrustning är liksom praktiskt taget uteslutet.
Sedan att våra politiker hanterade det klantigt kan man ju tycka. Men att bärga stora fartyg eller kroppar är inget som man brukar göra i andra länder heller.
Jag har mitt på det torra, som det heter. Någorlunda välbeställd.
Var har du fått uppgiften ifrån att Sverige skulle stjäla militärt material? Någon undrade om du är dum i huvudet. Är du det?
Citera
2020-09-29, 01:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Soetpotatis
Aftenpostens rubrik:
Estonia-forliset krevde 852 liv. Tror fergen kan ha kollidert med en ubåt.

Den nya mörkläggningen:

Estonia kolliderade med liten obemannad ubåt fullsmockad med högexplosiva substanser som av en ren slump exploderar nära skrovet. Big tajm ”oflyt” asså’.

Ok, Hanna Stjäne, kör hjärntvätteriet rakt in i kaklet, uppskruvat till 11, plattan i mattan.
Citera
2020-09-29, 01:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Jag har mitt på det torra, som det heter. Någorlunda välbeställd.
Var har du fått uppgiften ifrån att Sverige skulle stjäla militärt material? Någon undrade om du är dum i huvudet. Är du det?

Sverige?

Det är regimen som egenmäktigt använder den svenska militären och en civil färja för att smuggla ut stöldgods från det forna sovjet.

Calle lille ville ha mer på sitt konto. Smask, smask.
Citera
2020-09-29, 01:57
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ja du kanske inte har ett arbete. Men just nu jobbar jag i alla fall inte. Jag är absolut ingen betald politisk skribent som du kanske inbillar dig. Men jag tycker helt enkelt inte att de konspirationsteorier som har kommit fram verkar trovärdiga. Fartyget var i dåligt skick och det var mycket dåligt väder. Att samtidigt främmande makt skulle ha fått för sig att sänka fartyget på grund att Sverige skulle ha stulit topphemlig militär utrustning är liksom praktiskt taget uteslutet.
Sedan att våra politiker hanterade det klantigt kan man ju tycka. Men att bärga stora fartyg eller kroppar är inget som man brukar göra i andra länder heller.

Inte stulit. Utan köpt material. Även om materialet egentligen inte var till salu av den rättmätiga ägaren.

Sedan så har massor av båtar bärgats. Costa Concordia utanför Italien är en. En fd finlandsfärja sjönk utanför San Torini o även den bärgades. Fler exempel finns.
Citera
2020-09-29, 01:58
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
men vänta nu....första jag tänkte på var jaha hon sjönk väl på en sten eller klippspets för visst SÅG väl de på bryggan att fören (bogvisiret) försvann när de fortfarande var över vattenytan?

Nej. Bogvisiret kunde inte ses från bryggan på grund av skeppets stora överbyggnad ("däckshus" i fartygstermer). Det fanns däremot en lampa på bogvisiret, så man kunde se om det var öppet eller stängt från bryggan, men inga rapporter om den lampan finns. Det finns inget vittne på att bogvisiret skall ha fallit av skeppet och att det har orsakat olyckan.

Det finns inga stenar där att gå på med fartyget.
Citera
2020-09-29, 01:59
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ja det är definitivt en viktig aspekt. Skulle man hitta hälften av kropparna så skulle de övriga anhöriga naturligtvis bli väldigt besvikna och vilja att man fortsatte söka. Det skulle kunna pågå mycket länge innan alla har fått hem sina anhöriga. Det är ju omöjligt att veta på förhand hur många man kommer att hitta.

Märkligt resonemang.
Anhöriga till 150 personer skulle bli glada. Övriga känna att myndigheterna försökt hitta de saknade.
Citera
2020-09-29, 01:59
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Är det sannolikt att en ubåt kolliderar med ett ytfartyg av Estonias storlek som dessutom är under gång?

Det händer faktiskt ibland.

(FB) Kokar det inte i er inombords när sanningen om Estonia nu kommer fram? Förrädare!
Citera
2020-09-29, 02:01
Medlem
LeeVans avatar
Ryssland kan ha haft goda skäl att sänka fartyget, men lär inte ha gjort det.

Bogvisiret enskilt förklarar inte det snabba förloppet.

Hålet i sidan kan enskilt inte ha sänkt fartyget.

Kombinationen tappat Bogvisir och hålet i sidan är förmodligen orsaken till förlisningen och det snabba förloppet. Hålet i sidan menar jag att bogvisiret orsakat.

Vad jag förstår så är hålet i sidan placerat ganska exakt där utredaren för Meyer varvet menade att det borde finnas ett dito?

Ovanstående scenario stämmer väl överens med ett antal vittnesmål som överlevande passagerare givit.
Citera
2020-09-29, 02:08
Medlem
Just det. Never attribute to malice that which can be adequately explained by incompetence.

* Revan var till stor del ovan vattenlinjen, och inte horisontell som man skulle förvänta sig vid en fartygskollision.
Nej, enligt de nya uppgifterna så ligger hålet under vattenlinjen.

Nej hålet som har visats ligger klart ovanför vattenlinjen ungefär vid texten på fartyget. Hålet ser ut som att plåten har dragits inåt.

* Ubåtar går i undervattenläge (ganska djupt) när det stormar.
Det var inte storm när Estonia förliste utan styv kuling till halv storm.

Ubåtar skulle säkert ligga i undervattensläge vid den rådande väderleken om de nu inte hade för avsikt att krocka med fartyget.

* En kollision med en jättefärja gör mos av en ubåt. Man hittade inte några rester av en förlist ubåt.
Nej, en attack från en ubåt med den starka konstruktionen i fören gör den till ett vapen att sänka mycket större båtar. Vem har sagt att en Ubåt har förlist? Däremot så finns det vittnesuppgifter om att en Ubåt gått in i ett varv i England för reparation med kraftiga skador på fören.

Du menar alltså att en NATO-ubåt skulle med flit ha kört in i en passagerarfärja. Vilket motiv skulle NATO ha att göra det?

* Vi vet att bogvisiret föll av. Alla teorier om ubåtar, explosioner m.m. har svårt att förklara varför detta hände samtidigt som bogvisiret föll av.
Vi vet inte att bogvisiret föll av. Vi är bara lärda att veta det. Vad är sanningen?
Om du inte tror på det så varför skall du tro på något annat heller? Du tror inte på det bara för att det inte passar in i din egen teori.

* Det har spekulerats att det var en svensk ubåt som eskorterade färjan för att skydda en vapentransport. Detta är nonsens. Hur skulle en ubåt kunna skydda en färja, och mot vad?
Ja, hur kan en Ubåt skydda? Direktattack/påkörning, öppna eld är ett par exempel.

Tror du det är vanligt att passagerarfärjor eskorteras av svenska ubåtar i främmande farvatten?

Den mest sannolika förklaringen är att Estonia sjönk för att bogvisiret föll av, och att sidan på skeppet, som slog i bottnen först, träffade en klippa eller ett flyttblock som orsakade revan. Revan kan också ha uppkommit tidigare under förloppet på grund av strukturella påfrestningar när skeppet fylldes med vatten och sjönk.
Revan, det är ju ett hål! Klippor i östersjön?
Den mest sannolika förklaringen är att Estonia sjönk för att det blev sänkt.

Hålet har troligen uppstått eftersom stabilisatorfenan har vikt sig vid nedslaget i botten.
Citera
2020-09-29, 02:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011

(FB) Kokar det inte i er inombords när sanningen om Estonia nu kommer fram? Förrädare!

Noll kollisioner mellan ubåtar i u-läge och båtar. Noll.

Vad hände förresten med den svenska ubåten om så vore fallet? En fet djävla färja går till botten medan en liten plåtburk till svensk utåt tuffar vidare hem för att bättra på färgen efter incidenten?

Som DESSUTOM inte går upp till ytläge för att undra vad fan som hände? Därför att det vore ”pinsamt”?

Det är en absurd teori.

Ryssen satte en torped i Estonia för att Calle lille med polare ville göra en hacka på militära hemligheter.
Citera
2020-09-29, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011

Det kan naturligtvis hända att fartyg krockar med ubåtar, men de flesta fallen du tar upp slutade lyckligt och inget var avsiktligt. I fallet Estonia rådde ganska hård väderlek och då skulle ingen ubåt gå i ytläge om de inte var för att de med avsikt hade tänkt krocka med något.
Kan du hitta något fall där en ubåt med avsikt har rammat ett passagerarfartyg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in