Citat:
I princip allting i berättelsen kan passas in. Om det stämmer att svenskarna kom över någonting exceptionellt känsligt (DPlay-dokumentären föreslår nyare rysk missilteknik) som skulle över under natten är det helt begripligt att man får dra in personal ad-hoc.
Det är ett rutinuppdrag tills ryssarna plötsligt skjuter. Skadan han beskriver är exakt vad som nu kunnat hittas. Det är till och med ev. kompatibelt med diplomatens berättelse om någonting oidentifierat ytgående till vänster om honom. Svenskarna som kollar vad fan som händer. Ryssens dykning skedde ju inte där utan senare i efterspelet.
Använda händelsen politiskt!!! Är du seriös? Vilken rappakalja. Att man spelat rysk roulette med civilas liv för att skydda militär smuggling och sen fått bluffen synad till priset av 800 människoliv, det skulle man sätta fokus på och inte mörklägga menar du?
Har ingen aning om vittnesmålet stämmer, men intressant berättelse. Någon borde kontrollera UL Krister Holméns bakgrund. Om han faktiskt varit i marinen blir det intressant på riktigt.
Det är ett rutinuppdrag tills ryssarna plötsligt skjuter. Skadan han beskriver är exakt vad som nu kunnat hittas. Det är till och med ev. kompatibelt med diplomatens berättelse om någonting oidentifierat ytgående till vänster om honom. Svenskarna som kollar vad fan som händer. Ryssens dykning skedde ju inte där utan senare i efterspelet.
Använda händelsen politiskt!!! Är du seriös? Vilken rappakalja. Att man spelat rysk roulette med civilas liv för att skydda militär smuggling och sen fått bluffen synad till priset av 800 människoliv, det skulle man sätta fokus på och inte mörklägga menar du?
Har ingen aning om vittnesmålet stämmer, men intressant berättelse. Någon borde kontrollera UL Krister Holméns bakgrund. Om han faktiskt varit i marinen blir det intressant på riktigt.
Nu får du faktiskt sansa dig lite och tänka innan du skriver.
För det första, en svensk ubåt till sjöss är alltid insatsberedd, man behöver inte flyga ut personal till ubåten mitt i natten om uppgiften är att bevaka och skydda Estonia, det är liksom ett par standarduppgifter som ubåten alltid är beredd för, ren rutin.
Svenska ubåtar befinner sig inte mitt i Östersjön för att det är kul, man har en uppgift.
Om uppgiften var att bevaka och/eller skydda Estonia måste du förklara hur en rysk ubåt kunde sänka Estonia mitt framför ögonen på den svenska ubåten utan att man agerade?
Den svenska ubåten borde dels ha försvarat sig själv när det skjuts torpeder i närheten, men också försvara Estonia med nästan tusen civila personer ombord, men de låg kanske och sov i den svenska ubåten?
Jag betvivlar inte att man har mörkat på grund av militära hemligheter, det jag vänder mig emot är att man flög ut en sjöman till ubåten mitt i natten som dessutom går och lägger sig mitt i en skarp insats och där en rysk ubåt ses i närheten av det man bevakar.