2020-09-28, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
vad har du att jämföra med ? Har du jobbat på båt ? Den sprickan jag ser - är inte 6 m2 stor.

Den är 4*1.5
Om jag jobbat på en båt eller ej hör inte till saken.
Jag går på det dom visar i dokumentären..
Citera
2020-09-28, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Jag tycker mig se att öppningen är just så stor

Sprickan är i höjd med vattenlinjen vilket betyder den var under vatten halva tiden och halva tiden över vatten - eftersom det var storm..
Citera
2020-09-28, 23:41
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är denna:
http://www.itdemokrati.nu/msestonia/page5.html

En bild på skadan:
https://www.expressen.se/

Det är alltså i stort sett rakt upp från stabilisatorlådan.

Men jag tror att skadan uppkommer då fartyget slår i botten.

Det där är alltså ingen officiell bild eller ritning, utan en som Lennart Remstam gjort själv.

Det är alltså denna, säkert trevliga, farbror.
https://www.youtube.com/watch?v=qPamMPMdQuc

Edit: ja inte den med gröna fyrkanten och "stabilizer room", där är ju originalritningen uppenbart korrekt, men skriften på är inte verifierad, och skal-översättningen mot hela fartyget ser inte rätt ut.
Senast redigerad av bergsturk 2020-09-28 kl. 23:43.
Citera
2020-09-28, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är inte ubåtsteorin som är det intressanta utan själva ritningarna och bilderna.

Finns ju olika ritningar på Estonia. Vem säger att den stämmer som du länkat till
Citera
2020-09-28, 23:43
Medlem
Snacka ändå om otur för Estonia!

4 meters vågar, bogviseren lossnade OCH en ubåt åkte in på sidan! Men ska ju ha otur bara för att vara med om riktig sjögång, vad är sannolikheten att alla 3 händelser inträffar samtidigt?!
Citera
2020-09-28, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeaScout
Troll, du vet inte vad du pratar om ! Andra färjor som trafikerar samma linje eller rutt var förbluffande över att de körde så fort i rådande väderlek !

Andra färjor körde oxå runt 14 knop..
Citera
2020-09-28, 23:45
Medlem
Citat:
Jag har sett dokumentären o skadorna.
Fenan liger längre bak än hålet. Dom visar ju ganska tydligt vart hålet finns. O de stämmer inte med länken du visar enligt mig

Jag förstår inte hur du tolkar bilderna. Det finns ju en ritning och en ring på bilden av fartyget som visar att den ligger i mitten. Rakt ovanför stabilisatorlådan finns texten ESTLINE. På bilden av sprickan ser man ett L som är i stort sett rakt ovanför lådan. Det är säkert inte heller någon tillfällighet att fenan sitter just där eftersom den troligen har störst effekt om den sitter i mitten av fartyget där det är som bredast.
Citera
2020-09-28, 23:46
Medlem
Citat:
Den är 4*1.5
Om jag jobbat på en båt eller ej hör inte till saken.
Jag går på det dom visar i dokumentären..

Ja - en spricka måste ju ha en öppning också - den kan vara lång och ha smal öppning - så ser det ut på den bilden jag såg. c:a fyra meter på höjden och någon halvmeters bredd och så en spricka till på tvären (längs skeppet) - på cirka 1,5 meter också cirka halvmeter.

Du kan ha långa sprickor utan att det är stora öppningar.

En sån här liten spricka kan inte sänka ett så stort fartyg så snabbt. Omöjligt.

Dessutom sprickan är i vattenlinjen så den befann sig halva tiden över vattenytan - eftersom det var storm..
Citera
2020-09-28, 23:48
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Snacka ändå om otur för Estonia!

4 meters vågar, bogviseren lossnade OCH en ubåt åkte in på sidan! Men ska ju ha otur bara för att vara med om riktig sjögång, vad är sannolikheten att alla 3 händelser inträffar samtidigt?!

Jätte-jätte-otur.
Men den slog i alla fall inte runt, vilket den borde ha gjort.
Så där hade den ju ändå lite tur.
Citera
2020-09-28, 23:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Inse skandalen om ett civilt fartyg använts för att smuggla topphemlig krigsmateriel?

Ponera sedan om den svenska regimen blev varnad av ryssen och på klassiskt sociopatiskt manér sket i varningarna och sedan skred till verket att spela rysk roulette med andra människors liv.

Fråga dig därefter vem som är boven i dramat? En psykosocialt efterblivet gäng bovar och banditer som kallblodigt använder människor som sköld för sin egen vinnings skull när prylarna och/eller hemligheterna skulle avyttras på den svarta marknaden, eller var det måhända ryssen som bestämde sig för att någon måtta får det ändå vara.

Tål att tänkas på.

Ett sådant "troligt" scenario måste inte på något vis inkludera att en sjöman flygs från Muskö mitt i natten för att lägga sig att sova i en ubåt på Östersjön, det går helt enkelt inte att tro på en sådan skröna, för skröna är det högst sannolikt.
Citera
2020-09-28, 23:49
Medlem
bfjs avatar
I dokumentären säger han att Isbrytaren Ale gör s.k störvågor. Jag ser ju vad som händer på filmklippet men försökte googla på det men hittar inget direkt.

Vad handlar det om och hur fungerar det rent praktiskt? Han säger att det är olagligt? När används det annars och i vilket syfte?
Citera
2020-09-28, 23:49
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Han hämtas mitt i natten med helikopter på Muskö och flygs till ubåten för att lägga sig och sova?

Försöker du inbilla oss att en ubåt ute på hemligt uppdrag gick till sjöss utan att vara bemannad med erforderlig kompetens?

Dessutom dyker den ryska ubåten ner till180 meter där det är runt 80 meter djupt, inte illa.

Varken Sverige eller USA tar tillfället i akt och använder händelsen politiskt, tillåt mig skratta.

I princip allting i berättelsen kan passas in. Om det stämmer att svenskarna kom över någonting exceptionellt känsligt (DPlay-dokumentären föreslår nyare rysk missilteknik) som skulle över under natten är det helt begripligt att man får dra in personal ad-hoc. Det är ju omöjligt att veta exakt när det händer, men självklart vill man få över det till rätt sida Östersjön så fort som möjligt.

Det är ett (nödvändigt) rutinuppdrag tills ryssarna plötsligt skjuter. Skadan han beskriver är exakt vad som nu kunnat hittas. Det är till och med ev. kompatibelt med diplomatens berättelse om någonting oidentifierat ytgående till vänster om honom. Svenskarna som kollar vad fan som händer. Ryssens dykning skedde ju inte där utan senare i efterspelet.

Utnyttja händelsen politiskt!!! Är du seriös? Vilken rappakalja. Att man spelat rysk roulette med civila för att skydda länsandet av militärmateriel och sen fått bluffen synad till priset av 800 människoliv, det skulle man sätta fokus på menar du? Detta är nog det mest klockrent mörkläggningsvärdiga jag sett, om det faktiskt inträffat.

Har ingen aning om vittnesmålet stämmer, men intressant berättelse. Någon borde kontrollera UL Krister Holméns bakgrund. Om han faktiskt varit i marinen blir det intressant på riktigt.
Senast redigerad av H24 2020-09-28 kl. 23:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in