2020-09-28, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Håkan Bergmark var krigsplacerad som dykare och var utbildad inom sprängteknik, anlitad dessutom på uppdrag av Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten, MUST!

Inte en chans i världen att Håkan Bergmark skulle ha misstagit sig!

Jag vet inte, men bilden som finns ser inte ut som han beskriver det. https://www.expressen.se/

Det verkar mycket osannolikt att det skulle finnas något mer hål som den senaste undersökningen skulle ha missat.
Citera
2020-09-28, 23:25
Medlem
Frågan är . Hur mkt mer har de filmat som i te VI får se.?
Citera
2020-09-28, 23:26
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Håkan Bergmark var krigsplacerad som dykare och var utbildad inom sprängteknik, anlitad dessutom på uppdrag av Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten, MUST!

Inte en chans i världen att Håkan Bergmark skulle ha misstagit sig!
Hehe eller hur 🤣 mest troligt är han en mytoman som inte alls har några såna uppdrag.

Har ju själv sett bilderna och det där är ingen sprängning.
Citera
2020-09-28, 23:27
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Borde inte bogvisiret snarare pressas på plats med tanke på trycket när man kör framåt?

Den officiella storyn är att färjan gått i hög sjö (upp-nedrörelser), att bogvisiret först slitits loss i underkant (det så kallade "atlantlåset", vars låsbult -- helt kritisk för teorin -- bärgades från botten men som en svensk utredare kastade i havet!), och sedan "bankat mot fören" tills även de andra fästena lossnat.

Denna sida presenterar skiss över konstruktionen.
http://www.heiwaco.com/punkt38.htm
Notera att författaren av denna helt ignorerar en kraft för "bank"-scenariot, nämligen visirets (64 ton) egenvikt. Jag kan inte bedöma uppgifternas vederhäftighet i övrigt eftersom jag inte granskat några ritningar, men jag har ingen anledning att tro att uppgifterna om t.ex. brottgränser inte stämmer.

Även denna sida diskuterar låsanordningar och krafter (inklusive egenvikten):
http://privat.bahnhof.se/wb576311/factgroup/est/visor.html
Citera
2020-09-28, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
På länken du hänvisar till sitter fenan rätt långt bak. En bra bit från hålet

Nej den sitter vid L:et i texten vilket syns på bilden. Det är ungefär i mitten av fartyget. Sprickan är rakt ovanför stabilisatorlådan.
Citera
2020-09-28, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej den sitter vid L:et i texten vilket syns på bilden. Det är ungefär i mitten av fartyget. Sprickan är rakt ovanför stabilisatorlådan.
Vilken bild?
Sidan du länkar till?
Citera
2020-09-28, 23:30
Medlem
Den lilla sprickan kan ju inte leda till en så snabb förlisning! Skärp er och tänk lite!
Citera
2020-09-28, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Den lilla sprickan kan ju inte leda till en så snabb förlisning! Skärp er och tänk lite!

4*1.5 m spricka. Ja du..
Citera
2020-09-28, 23:32
Medlem
Jag har själv en roro-färja och avskyr när man tappar bogvisiret samtidigt som ubåtar kör in i sidan på en, hur stor är sannolikheten lixom!!11

Dokumentären är ett mästerverk som kommer skriva om historien. Aldrig har jag blivit så berörd som av de två första avsnitten. Jag kände inte till historien om Peter Barasinski och isbrytaren, vilken skam! Stor cred till alla annhöriga och överlevare som medverkar i den, som kämpat på med livet trots att de inte blivit lyssnade på och inte fått svar, men står på sig. Respekt!
Citera
2020-09-28, 23:32
Medlem
Citat:
Estonia ligger med 130 graders slagsida. Lite svårt att det skulle åka in. Jag tvivlar dock starkt på att fenan gjort detta hål.

så du tror inte en öppen dörr eller fönster hade stängts av sig själv med den lutningen?

Så du tror att fenan inte gjort nån skada överhuvudtaget?
Citera
2020-09-28, 23:33
Medlem
Citat:
4*1.5 m spricka. Ja du..

Dessutom, har man helt plötsligen avluftning så kommer vattnet in bra mycket snabbare på andra håll... det behövs inte mycket till öppning för att luften snabbt ska pysa ut o ersättas av vatten.
Citera
2020-09-28, 23:33
Medlem
Citat:
4*1.5 m spricka. Ja du..

Nej du - se på bilden det är ingen sån öppning. Det är bara mått på utsträckningen av sprickan i två riktningar - själva öppningen är mycket mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in