Citat:
Ursprungligen postat av
H24
Nya skadan stämmer väl väldigt bra med denna?
"(Namn) gjorde lumpen ombord på en ubåt 1977 och arbetar numera inom marinen.
Olycksnatten blev han uppringd från Muskö för att deltaga i skuggningen för att skydda fartyget, vilket han också gjorde. Han hämtade med helikopter från Muskö.
När den svenska ubåten svepte efter Estonia på cirka 150 meters avstånd, upptäckte man en rysk ubåt som i sin tur följde efter den svenska ubåten på 150 meters avstånd.
(Namn) låg och sov och vaknade kring midnatt eller vid 01-tiden (svensk tid) av en kraftig smäll och ett fräsande ljud runt den svenska ubåten. Den ryska ubåten hade avfyrat en torped mot Estonias akter, vilket träffade mitt på styrbord sida. Det var antingen en 8/6 torped liknande tyskarnas eller en 9/8 torped.
Svenskarna kunde se hur bogporten öppnades när Estonia låg på styrbord slagsida. De gick då runt med ubåten på vänster sida av Estonia. Den ryska ubåten försvann nedåt och dök till 180 meters djup."
Han hämtas mitt i natten med helikopter på Muskö och flygs till ubåten för att lägga sig och sova?
Försöker du inbilla oss att en ubåt ute på hemligt uppdrag gick till sjöss utan att vara bemannad med erforderlig kompetens?
Dessutom dyker den ryska ubåten ner till180 meter där det är runt 80 meter djupt, inte illa.
Varken Sverige eller USA tar tillfället i akt och använder händelsen politiskt, tillåt mig skratta.