Citat:
Ursprungligen postat av
hank1338
Vad fan sysslar Discovery med...?
Hålet är bara metern över svetsskarven till "lådan" med fenstabilisatorn i som fälls ut vid grov sjö. Det finns det inget nämnt om. Den svetsades in samma år som hon sjönk. Närbilder påvisar brott vid svetspunkter där plåtskarvarna möts, se speciellt ventilen. Höger skarv på "lådan" sammanfaller alltså med den sektionsskarv som går uppåt. Jag kan inte se något som gett intryck av påkörning utifrån.
Däremot fullt möjligt att när båten lägger sig på styrbords sida mot botten, så trycks fenstabilisatorn med låda in mot båten pga dess vikt, vilket kan få sektionsskarven att släppa pga det extrema trycket.
Den här skadan kan alltså ha kommit till senare med tidens tand, jag hade tagit närbilder på brottyta och helt tagit prover för att avgöra när denna sektion brast.
https://ibb.co/8xLr83Z
Eftersom fenstabilisatorn fälls framåt i färdriktningen för att fällas in, finns också möjligheten att "något" stort slog i fenstabilisatorn som då trycks bakåt där då antingen jackscrew och infästningar går av, eller så kan ev "lådans" svetsfogar släppa, eller i worst case, delar av den sektion som lådan satt i följa med en bit = metallbrott.
Hydrodynamisk implosion.
En vattenhammare som följer efter en exploderad torped gör kaffeved av diverse bogvisir och stabilisatorer.
Speciellt på ett ”civilt” skrov som inte är konstruerad för att tåla en sådan smäll.
Inte FAN var det någon kollision med en djävla atomubåt inte. Vad nu en sådan ska göra på 50 meters djup i lervällingen.
Mest troligt var det en rysk ubåt som avfyrade en torped eller modern ”mina” bestyckad med en torped som förpassade Estonia till den bräckta graven.
Man kan fråga sig vad den där materielen inuti Estonia var värd för regimen? Vilka bankkonton skulle stålarna för stöldgodset hamnat på ifall den tagit sig hela vägen tillbaka till Sverige?
LÄTT värt över 800 liv för att glufsa sig ordentligt mätt framför de ännu fetare köttgrytorna för regimen och deras äckliga hejdukar.
Vilken djävla bananrepublik det här landet är alltså. Bovar och banditer som aldrig ger sig och med det äckliga genetiska materialet som tillåts fortplanta fram generation efter generation av nytt äckel.