2020-09-28, 17:56
Medlem
Uteliggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Om en underdimensionerad låsanordning ideligen blir utsatt för hårda slag, så blir den glapp. Glappheten förstärker processen kraftfullt, så att metallen till sist brister, spricker, går sönder. Undermåliga reparationer med svetsning, skjuter bara upp det oundvikliga haveriet av en i grunden dålig och bristfällig konstruktion.

Exakt så är det. Det var de klena gångjärnen som sprack i svetsen. Och som någon påpekade så är bogvisiret konstruerat för att stå emot vattentryck utifrån, inte skvalpande vattenmassor på däck.
Dessa krafter inifrån slet av gångjärnen, är min teori.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snaidisten
Det behövs bara tio centimeter vatten på bildäck för att hela stabiliteten skall äventyras. Tänk på det som att försöka balansera vatten på en bakplåt.
Estonia var dödsdömd sekunden efter att bogvisiret lossnade och slet med sig den inre rampen.

Exakt, fria vätskeytor är det värsta som kan drabba en färja !
Jag har pratat med en expert inom fartgsstabilitet och de gjorde prov/tester ifall de hade öppnat akterrampen så att vattnet hade kunnat komma ut där,Chan sade att det hade gjort att Estonia inte sjönk, men den rapporten kom aldrig ut !
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Det finns en buckla, men det är inte intryckt. Bucklan kan ha uppkommit i samband med att det slagit i bottnen, eller i samband med bärgning.

Om du tittar noga så ser du att stålet fortfarande är tätt, dvs. inget hål, samt att bucklan är liten i förhållande till bogvisirets enorma storlek.

Leta upp en bild på de brustna gångjänsöronen och de förstörda låsanordningarna istället för dessa bucklor.

Går inte, haverikommisions utredare slängde ner sånt i havet direkt efter att de togs upp
Citera
2020-09-28, 17:59
Medlem
GNOMDSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Nästan alla media har gått på PR-tricket från den aktuella journalisten. Allt handlar om att marknadsföra de 3 Dplay-avsnitten och sälja prenumerationer.
Jag instämmer. Samma sak med denna flod av nyskrivna böcker som uppmärksammas i media just nu.
Av en märklig händelse pågår den digitala Bokmässan samtidigt. Effektiv produkt placering.
Citera
2020-09-28, 17:59
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Du påstod, helt felaktigt och utan minsta tillstymmelse till finess, att detta inte alls var något stort utan att det enbart var ett reklamjippo. Trots det så fyller detta alla löpsedlar, eftersom det är helt nya uppgifter.

Det var min bedömning då. Det har varit så mycket geschäft och konspirationsteorier kring Estonia att jag ser med mycket stor skepsis på nya filmer och "avslöjanden".

Skulle det visa sig att Estonia faktiskt kolliderade med en svensk ubåt, som någon nu påstår, kommer saken naturligtvis i ett annat läge.

Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Och det är klart att de tjänar stålar på det. Om jag hade filmar när Åkesson rökte hasch och sålde videon till Aftonbladet hade jag också tjänat pengar, det blir ju inte mindre sensationellt för det.

Jag syftade på förhandsreklamen kring den nya filmen.
Citera
2020-09-28, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obamas-husalv
Ponera det sistnämnda, att deltagare i Nato-övningen COOPERATIVE VENTURE 94 som startade den 28 september fick för sig att genomföra en egen övning med något så enkelt och högljutt objekt som en finlandsfärja är. Jobbig stämning det kan bli om t.ex. en amerikansk ubåt tabbar sig och råkar sänka båten. Det amerikanska (eller vad det nu är för Nato-land) ryktet står på spel. Det enklaste är då möjligtvis att dra ut på det hela och hoppas att människor glömmer.

Den hölls på andra sidan Sverige, Skagerack närmare bestämt.

Källa: https://archives.nato.int/exercise-cooperative-venture-94
Citera
2020-09-28, 18:00
Medlem
Engelitzs avatar
Dags att Mona-Muslim hamnar i betongsarkofag...?
Citera
2020-09-28, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Bevisat och bevisat. Det finns åtskilliga vittnesuppgifter som sagt samma sak. Dvs att de såg att hela fören saknades när de låg i vattnet och färjan sjönk. Det är inte bara en uppgift som stödjer det påståendet. Och om man inte helt misstror Finska och Svenska marinen och övrig dykpersonal så låg ju visiret dessutom 1,5km från resten av vraket.

Källa på det?
Citera
2020-09-28, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knastras
Ok så då är det bekräftat att du är ett troll för så här jävla trög kan nog ingen levande svenska vara. Jag har aldrig påstått att Estonia bärgats och jag har aldrig påstått att den ligger på 35m djup. Det var du som sa att om den legat på 35m djup hade den gått att bärga för att den skulle sticka upp, men inte nu när den ligger på 80m djup.
Exakt, så vad är din poäng? Du är dummar än vad jag trodde.
Citera
2020-09-28, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engelitz
Dags att Mona-Muslim hamnar i betongsarkofag...?

Mona Sahlin som haft sådant behov att pladdra de senaste dagarna, mest om hur synd det är om henne, är nu helt plötsligt knäpptyst och har försvunnit från rampljuset helt och hållet.
Citera
Medlem
Pusselhelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellikka
Hur fan kan de bete sig såhär utan att någon verkligen gör något???
Det där beteendet är väl deras vanliga approach? Stick-huvudet-i-sanden-och-låtsas-att-det-regnar-approachen. De har ju i decennier ignorerat massvis med självklarheter våra kära folkvalda...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Den hölls på andra sidan Sverige, Skagerack närmare bestämt.

Källa: https://archives.nato.int/exercise-cooperative-venture-94
Oj, jag läste den för snabbt. Så fel det kan bli
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in