Citat:
Ursprungligen postat av
Kglanvflmabjx
Finns det några bilder på det ”lösa” bogvisiret på botten?
Alla här i tråden tar historien om bogvisiret som sanning. Inget konstigt. Det är vad vi alla fått lära oss.
Men.
Jag kan inte hitta några bilder på bogvisiret på botten.
De bilder jag kan hitta är datoranimerade, skisser och fotografier endast på bogvisiret på land eller när det kommer ur vattnet.
Rent krasst så är det ju inte bevis på att bogvisiret lossnade/öppnades.
Någon som har någon information/bilder som styrker bogvisir-historien?
Jag anser att bogvisiret oförtjänt har fått bära skulden för olyckan. Ett bog visir är byggt och dimensionerat för att motstå vattentrycket urifrån. Ingenjörerna har sett till att ju störrre tryck utifrån desto tätare och fastare sitter visiret.
Däremot kan visiret ge vika för vattentryck inifrån fartyget. Hållbarheten inifrån skrovet är enligt mej 1000 ggr mindre för visiret enligt mej. Visiret är inte byggt för denna typ av tryck.
Alltså vattenfylldes fartyget innan visiret gav vika enligt mej. Redan Jutta Rabe (tyskan som drev linjen om en explotion) påpekade att även om bildäck vattenfylldes så är skiktet under bildäck fyllt av luft och utgör ett luftfyllt och vattentätt skott som håller fartyget flytande om än upp-och-ner. Det sjunker inte så länge detta vattentäta skott är opåverkat. Men den skada som presenterats av media i dag betyder att även detta utrymme punkterades varefter alltsammans gick till botten.
https://www.youtube.com/watch?v=gPx1bA4Y9XY