2020-09-28, 16:19
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Det sägs att Estonia har rört sig på havsbotten och detta område med hålet då har blottlagt.

Det ser väl ut ungefär exakt så som de skador som kan uppkomma när ett stort tungt fartyg vilar mot havsbotten.
Citera
2020-09-28, 16:20
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Finns hur mycket som helst info kring detta på konspirationssidor, frågan är vad som är sant...

En teori är att det var lufttanken på 18000kubikmeter luft som sprängdes, eftersom skeppet aldrig någonsin skulle sjunkit så fort annars.
Googlade runt lite och Bergmarks hål ska ha varit på styrbordssida under vattenlinjen. Nära fören om jag fattat det rätt. Enligt honom 1-2 mt med tulpanutfläkt metall uttåt vilket han menar indikerar på en sprängning.
Verkar råda osäkerhet om han övht, har gjort några dyk på Estonia övht,. Han blir dissad av Anders Jallai som påstår att Bergmark är en desinformatör och att det inte finns några hål alls på Estonia. Det är ivf, någon som inte talar sanning.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Normalsaltatsocker
Nä inte alls faktiskt.

Det skulle ialla fall se illa ut i kvällspressen.
Citera
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Liv, hälsa o psykiskt välbefinnande är knappast högprioriterat i Sovjet/Ryssland.

Tror just erfarenheterna av Ulven var det som fick regeringen att tveka. Prislappen fick dem att avstå.
Det tror inte jag. Ingvar Carlsson sade ju själv kort efter Estonia sjönk att kostnaden för bärgningen var inget hinder.

Tar du för givet att svenskar skulle bärga och tömma Estonia? Varför då? Svenska staten kontrakterade väl främst britter från Blackwater att dyka på vraket, mot rejäl ersättning.
Citera
2020-09-28, 16:21
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltVild
Alla överlevande vittnar om att deras versioner har blivit totalt omskrivna och av poliser i de förhör dom haft. Inga av dom vittnesuppgifter dom lämnat stämmer överens med officiella beskrivning från polisen

Typiskt polisen. Dom är dåliga ofta på skriftliga förhör.
Citera
2020-09-28, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Har man tappat conteiners i den storm som då rådde o sedan läser om att Estonia förlist så kan jag tänka mig att man håller tyst.

Man kan dock inte utesluta att båten kördes extremt hårt i rådande sjö. Att Estline sagt upp serviceavtalet med det Tyska varvet. Att okvalificerad personal själva reparerat skador i fören o modifierat delar.

Likaså så lär ekonomin varit pressad hos den svenska partern i rederiet (sparprogram) samt att de också saknade större erfarenhet att hantera färjor.
Det lär också ha varit en hel del politiskt mygel inblandat.

Absolut men flera färjor den natten körde lika hårt 14-15 knop.
Dom kanske var bättre underhålla dock.
Nu finns hålet där ,jag tror dock inte på ubåts teorin.
Citera
2020-09-28, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det sägs att Estonia har rört sig på havsbotten och detta område med hålet då har blottlagt.

Det ser väl ut ungefär exakt så som de skador som kan uppkomma när ett stort tungt fartyg vilar mot havsbotten.

Havsbotten i området är lera utan stora stenblock som kan slita upp 4x2m hål i sidan på båten
Citera
2020-09-28, 16:23
Medlem
Knastrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Du måste sakna all form av läsförståelse. Estonia har mig veterligen aldrig bärgats och den ligger inte heller på 35 meters djup

Ok så då är det bekräftat att du är ett troll för så här jävla trög kan nog ingen levande svenska vara. Jag har aldrig påstått att Estonia bärgats och jag har aldrig påstått att den ligger på 35m djup. Det var du som sa att om den legat på 35m djup hade den gått att bärga för att den skulle sticka upp, men inte nu när den ligger på 80m djup.
Citera
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

Borde det inte vara fler skador då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kontraktsbrottt
En container är inte tung nog att orsaka sånna här skador enligt expert.

Jag visste det, har alltid tvivlat på att bogvisiret bara plötsligt skulle lossna. Olika överlevare har alltid berättat om en kraftig metallisk smäll, en uppåtgående rörelse osv osv.

Vilken expert då.? Nu finns ju hålet där det finns. Lägg till skadan på bogvisiret. VAd kan skapa dessa två?
Nej inga stenar på lerbotten
Citera
Medlem
Normalsaltatsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rambo77
Myndigheterna kom åt illegala saker på illegal väg som inte behövde tullas in, hur i h-lvete kan du fortsätta försvara tillvägagångsättet? Man märker fortfarande verkligen att tentakler är ute för att försöka tysta ner vad som egentligen har hänt.
Du fattar verkligen inte, det som är illegalt för svensson är inte illegalt för myndigheterna.
Citera
2020-09-28, 16:24
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
Det tror inte jag. Ingvar Carlsson sade ju själv kort efter Estonia sjönk att kostnaden för bärgningen var inget hinder.

Tar du för givet att svenskar skulle bärga och tömma Estonia? Varför då? Svenska staten kontrakterade väl främst britter från Blackwater att dyka på vraket, mot rejäl ersättning.

Det var väl då Carlsson begrep vad det skulle kosta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in