Citat:
Ursprungligen postat av
Normalsaltatsocker
Transport av militärmateriel av svensk försvar är fortfarande inte smuggling. Eftersom varusmugglingslagen endast omfattar olovlig införsel, svenska staten kan via dess myndigheter ta in vad de vill
Så det är bara en fråga om att du är efterbliven och vägrar kalla det smuggling, men det har börjat sjunka in i din tröga skalle att de faktiskt fraktat militärt materiel på båten. Har jag förstått dig rätt?
Det första, att kalla det smuggling, är enligt mig en rimlig beskrivning då det skett i det dolda p.g.a. att det finns något som kallas försvarshemligheter. För efterblivna som dig antar jag att det behöver förtydligas. Det är alltså när man t.ex. gör något eller har något som man inte vill att andra ska känna till för att det skulle kunna påverka ens försvarsförmåga t.ex om det blev allmänt känt. Detta har inte skett öppet med tillstånd utan det har hållits hemligt. Om färjan på vilken detta material transporterats inte fått veta något om denna last är det ytterligare ett gott skäl att kalla det smuggling då de säkert inte skulle velat riskera sina passagerare utan att få bra betalt för det.
Är det så att det fortfarande inte sjunkit in i din tröga skalle att de fraktade militärt materiel på båten ens så kan jag bara beklaga och fortsätta försörja dig livet ut med mina surt betalade skatter antar jag, medan du går runt och samla burkar.