Citat:
Ursprungligen postat av
Pisseman
Jag håller med om även detta. Det finns inte mycket som talar för att en mildare mutation av detta viruset skulle ha lyckats sprida sig.
Och jag vill än en gång påpeka att mängden D-vitamin vi har under sommaren kan vara en kraftigt bidragande orsak till att folk inte blivit lika sjuka och att spridningen gått ned. Det bådar inte gott inför vintern i så fall, särskilt inte om ett andra insjuknande blir vanligare också. Hur bra är immuniteten av sjukdomen egentligen? Det vet vi faktiskt inte.
Jag håller med om det du skriver om D-vitamin. Vi vet inte hur bra immuniteten är.
En annan faktor som aldrig talas om är huruvida immunförsvaret kan ha försämrats i de länder som haft lockdown.
De här länderna har ju inte bara stängt ute scov2, utan även alla andra coronavirus. Man har ju sett på de nya studierna från småbarnsföräldrar, att man minskar risken för allvarlig c19 ganska ordentligt för varje småbarn i hushållet. Det kan knappast förklaras på annat sätt än korsimmunitet, eller att den som utsätts för mycket sjukdomar har ett bättre ospecifikt immunförsvar.
Risken finns att de här länderna har skjutit sig själva i foten genom att rensa ut alla de "godartade" coronavirusen på samma gång.