2020-09-28, 12:47
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Konspirationerna haglar. Vad är det man tjänar på att dölja vad som hände? En ubåt rammar Estonia, sjukt pinsamt men räcker det för att göra en omfattande operation för att dölja det? Vad skulle annars finnas på Estonia som gjorde det värt att avsiktligt sänkas? Är det inte bara ett känsligt ämne som berör många pga gravfriden och liknande?
Enligt meyer-varvet så var det sprängladdningar. Meyer-varvet byggde Estonia i Tyskland. Deras rapport tog 5 år.
Citera
2020-09-28, 12:47
Medlem
Äh, jag tycker inte detta är så sensationella uppgifter som Aftonbladet vill få det till med sina krigsrubriker. De vill sälja klick nu kring årsdagen och allt.

Ett hål i skrovet säger ju egentligen ingenting? Som någon sa, kan ha orsakats då det sjönk av en lastbil eller dylikt som slog emot, eller något på botten, osv osv. Kanske till och med plundrare som sågat upp det (kanske inte så sannolikt).

Vi vet ju att bogvisiret lossnade. Skulle något samtidigt då ha slagit hål i skrovet? Låter inte sannolikt det heller.
Citera
2020-09-28, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Jag är inte så insatt i Estonia så jag har ingen uppfattning om hur det kan ha gått till men om en ubåt skulle krockat med Estonia och sjunkit så är det ju inte helt omöjligt att ubåten bogserats bort omgående innan någon kunnat dyka vid vraket.

Det enda jag säger är att bara för att en ubåt aldrig hittats så utesluter det inte att det kan vara det som skett.

Eller så klarade sig den ryska ubåten och Yeltsin höll tyst.
Citera
2020-09-28, 12:49
Medlem
PippiAvdesyvhavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
En lastbil på däck skulle kunna slå hål på däcket inifrån då färjan sjönk. Sedan har lastbilen inte fastnat i hålet utan trillat in i fartygsvraket igen, när Estonia lagt sig på botten.

Det borde gå se om hålet orsakats av kraft inifrån Estonia eller utifrån, iaf.

Hålet orsakats utifrån, och kraften som traff tillsvarar nogåt på 5000 tonn med fart 4 knop/10000 tonn i 1,9 knop. Så det er nogåt stort som traff Estonia. Treffpunken er i vatenlinjan.
Citera
2020-09-28, 12:50
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
De tyngre konspirationsteorierna vill ju framhålla att bogvisiret inte alls lossnade och inte heller var orsaken till förlisningen utan att detta svetsats loss och flyttats medvetet för att dölja den verkliga orsaken. Denna kategori verkar begripa att en ro-ro färja av Estonias snitt förliser om hon inte har något bogvisir i grov sjö. Eftersom haverirapporten är så pass gedigen finns det bara ett sett för konspirationsteoretikerna att skjuta ner den och det är genom att göra bogvisiret till konspirationens kärna.

Sen finns det folk som visst förstår att bogvisiret lossnade men som inte förstår konsekvenserna och som hittar på andra konspirationsteorier för att "fylla i" vad de inte kan begripa.

Jo, jag vet. Jag tycker som sagt inte att det är märkligt att Estonia kapsejsade och sjönk om bogvisiret slets bort, men givetvis ska man undersöka alla skador på fartyget.
Citera
2020-09-28, 12:51
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Äh, jag tycker inte detta är så sensationella uppgifter som Aftonbladet vill få det till med sina krigsrubriker. De vill sälja klick nu kring årsdagen och allt.

Ett hål i skrovet säger ju egentligen ingenting? Som någon sa, kan ha orsakats då det sjönk av en lastbil eller dylikt som slog emot, eller något på botten, osv osv. Kanske till och med plundrare som sågat upp det (kanske inte så sannolikt).

Vi vet ju att bogvisiret lossnade. Skulle något samtidigt då ha slagit hål i skrovet? Låter inte sannolikt det heller.

En sprängladdning vid bogvisiret och den andra under vattenlinjen.
Citera
2020-09-28, 12:51
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Konspirationerna haglar. Vad är det man tjänar på att dölja vad som hände? En ubåt rammar Estonia, sjukt pinsamt men räcker det för att göra en omfattande operation för att dölja det? Vad skulle annars finnas på Estonia som gjorde det värt att avsiktligt sänkas? Är det inte bara ett känsligt ämne som berör många pga gravfriden och liknande?

Om en ubåt rammat Estonia borde ju den också fått omfattande skador, om inte förlist till följd av detta.

Just frågan om vad det skulle kunna vara som var så pass viktigt att sänka båten och därmed riskera ta livet på nästan 1000 personer vilket måste ses som ett mycket grovt folkrättsligt brott, är ju omöjligt att besvara.

Men om konspirationsteoretikerna har rätt och fartyget sänktes avsiktligt pga någon anledning - ja då kanske andra händelser skett på samma grund, att en makt velat sänka ett fartyg eller plan beroende på att den fraktat något eller någon som absolut inte fick komma fram. Här tänker jag på det mystiska försvinnandet av Maiaysian airlinesplanet som försvann över indiska oceanen.
Citera
2020-09-28, 12:52
Medlem
Knastrass avatar
Citat:

Det verkar konstaterat att hålet orsakats utifrån så lastbil är nog helt uteslutet då de borde finnas inne i båten. Sten vid bottenkontakt eller sprängning var det tal om angående hålet för typ 10-15 år sen. Oklart om det är samma hål de diskuterar nu eller om det är ett till hål de hittat i skrovet.
Citera
2020-09-28, 12:53
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:

haha, regeringens skadebegränsande åtgärder har nått Flashback ser jag.

1) Hålet är precis i vattenlinjen, alltså precis där ett hål skulle vara om något kolliderat med fartyget på havets yta. Sannolikheten att fartyget skadats när det "landat" på botten känns helt orimlig beträffande skadans position.

2) Om fartyget kolliderat med något så kan det så klart ha haft två kollisionspunkter, alltså först fören (visiret ramlar bort) och sedan en träff på sidan av fartyget.

Klart som korvspad att detta är sensationellt, då det finns så många oklarheter och frågetecken om vad som egentligen hände natten när M/S Estonia sjönk. Men du kanske inte ens var född då, am i right?
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Jag tycker de konstigt jag . Enligt vittnen kom vatten in under bildäck. Hur?

Fartyget fylldes med vatten. Det forsade in vatten i korridorerna också. Att vattnet snabbt spreds och fyllde upp alla däck är inget konstigt. En passagerarfärja har inte riktigt samma säkerhet som ett krigsfartyg där dörrar stängs av en väldrillad personal.
Senast redigerad av fernebo 2020-09-28 kl. 12:55.
Citera
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det borde gå se om hålet orsakats av kraft inifrån Estonia eller utifrån, iaf.

Ja, man hoppas att det går att fastlå om kraften kom inifrån eller utifrån.
Citera
2020-09-28, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Om man går i motsjö javisst. Men de gjorde man inte.
Om bildäcket är under vatten då som du påstår så vändeg sig estonia upp o ner.

Du har alltså inte koll på att det var rejäl motsjö?
Det blåste sydväst vridande till västlig den aktuella natten. Man gick på en västnordvästlig kurs med vågorna över barbords bog i 17knops fart som man sedan sänkte till 15knop kring midnatt. Vid haveriet girade man barbord (dvs rakt mot sjön) för att försöka häva slagsidan. Detta hade man förmodligen INTE gjort om man vetat om att hela bogvisiret saknades men nu blev det som det blev. Signifikativ våghöjd var 4m vid tillfället (då med enstaka vågar som var 5-10m, det sistnämnda uppmätt med radar från HKP under räddningsaktionen). Kommer det 4m höga vågor rakt in på bildäck är dessa mer än halva bildäcket i höjd. Resten är inget mysterium.
Senast redigerad av Bladstall 2020-09-28 kl. 12:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in