2020-09-28, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Hålet är ju inte ointressant och det är märkligt att man inte kollat vraket och skadorna tidigare. Å andra sidan så tycker jag inte att det är ett mysterium att en färja sjunker snabbt i storm om vatten okontrollerat forsar in på ett bildäck, vilket får fartyget att kantra. Därefter fortsätter fartyget att fyllas med vatten tills det sjunker. Att en mina skulle ha orsakat hålet känns helt osannolikt, med tanke på vilken enorm explosionskraft minor har. Det hade hörts vida omkring och alla överlevande från Estonia skulle ha vittnat om en mycket kraftig explosion.

De tyngre konspirationsteorierna vill ju framhålla att bogvisiret inte alls lossnade och inte heller var orsaken till förlisningen utan att detta svetsats loss och flyttats medvetet för att dölja den verkliga orsaken. Denna kategori verkar begripa att en ro-ro färja av Estonias snitt förliser om hon inte har något bogvisir i grov sjö. Eftersom haverirapporten är så pass gedigen finns det bara ett sett för konspirationsteoretikerna att skjuta ner den och det är genom att göra bogvisiret till konspirationens kärna.

Sen finns det folk som visst förstår att bogvisiret lossnade men som inte förstår konsekvenserna och som hittar på andra konspirationsteorier för att "fylla i" vad de inte kan begripa.
Citera
2020-09-28, 12:32
Medlem
okok1s avatar
Två tekniker som jobbade på båten såg att rampen var upp när Estonia lutade 90 grader. Från dokumentären avsnitt 3.
Citera
2020-09-28, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
4m motsjö skottade in stora mängder vatten i fartyget och fordonen där inne (som inte var surrade) började flytta på sig. Estonia stannade inte upp förrän de fick slagsida (omrking 40 grader på grund av vatten och lastförskjutning) och då låg bildäcket inte längre helt över vattenlinjen.
Det är inget mystiskt över att ett fartyg med ett bildäck som förvandlas till ett welldäck sjunker.

Om man går i motsjö javisst. Men de gjorde man inte.
Om bildäcket är under vatten då som du påstår så vändeg sig estonia upp o ner.
Citera
2020-09-28, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Om det var en ubåtskollission så borde väl även ubåten ha sjunkit tänker jag?

Ja precis . O någon sådan har ej hittats.
Citera
2020-09-28, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Om det var en ubåtskollission så borde väl även ubåten ha sjunkit tänker jag?

Beror på hur de kolliderade, stora skador på ubåten blev det iallafall.
Citera
2020-09-28, 12:34
Medlem
Någon här inne som själva var med vid olyckan eller blivit berörda på annat sätt?
Skicka PM till mig!
Citera
2020-09-28, 12:37
Medlem
Citat:
Hålet är ju inte ointressant och det är märkligt att man inte kollat vraket och skadorna tidigare. Å andra sidan så tycker jag inte att det är ett mysterium att en färja sjunker snabbt i storm om vatten okontrollerat forsar in på ett bildäck, vilket får fartyget att kantra. Därefter fortsätter fartyget att fyllas med vatten tills det sjunker. Att en mina skulle ha orsakat hålet känns helt osannolikt, med tanke på vilken enorm explosionskraft minor har. Det hade hörts vida omkring och alla överlevande från Estonia skulle ha vittnat om en mycket kraftig explosion.

Visst kan man tänka sig att skador uppstår när ett fartyg träffar botten, men å andra sidan är det inte särskilt djupt på platsen. Estonia är betydligt längre än det är djupt på platsen (80 meter djupt) så det är lite svårt att se att fartyget skulle ha träffat botten med nån särskilt stor kraft. Att jämföra med Titanic håller inte då Titanic sjönk flera tusen meter och träffade havsbotten med avsevärd kraft och fart.

Jag vet inte vad jag ska tro om detta.

Jag tycker de konstigt jag . Enligt vittnen kom vatten in under bildäck. Hur?
Citera
2020-09-28, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engelitz
Den är ju helt annorlunda konstruerad... Tänk dig dessutom en ölburk... Det är ju inte så lätt att tillfoga den skador genom är trycka på kortsidorna eller försöka trycka ihop kortsidorna(stängd burk) Att däremot knöla ihop burken med kraft mot långsidorna är inte särskilt svårt..

Sant, förutsatt att det är själva skrovet som har tagit smällen. Men om det är tornet som har träffat så borde det vara mycket sårbart även för ubåten.
Citera
2020-09-28, 12:38
Medlem
TupolevTu-144s avatar
En stor drivande container låter som det mest troliga trots allt. Men vad beror upplevelsen av mörkandet kring allt med Estonia? Var det en dumpad container som tillhörde mäktiga krafter som inte etablissemanget ville/vågade röja av någon anledning? Eller vad var anledningen till bristande transparens i utredningen?

Hur stora är de största containrarna av standardiserad storlek? Kan en sådan åsamka en så stor skada vid kollision att ett fartyg av Estonias storlek sjunker ? Vilken marschfart hade Estonia?
Senast redigerad av TupolevTu-144 2020-09-28 kl. 12:44.
Citera
2020-09-28, 12:39
Medlem
Citat:

Visst kan man tänka sig att skador uppstår när ett fartyg träffar botten, men å andra sidan är det inte särskilt djupt på platsen. Estonia är betydligt längre än det är djupt på platsen (80 meter djupt) så det är lite svårt att se att fartyget skulle ha träffat botten med nån särskilt stor kraft. Att jämföra med Titanic håller inte då Titanic sjönk flera tusen meter och träffade havsbotten med avsevärd kraft och fart.

Jag vet inte vad jag ska tro om detta.

Skulle inte beskriva några krafter som små när det rör sig om 15.000 ton. Ojämnheter i bottennedslaget borde ganska enkelt kunna orsaka deformation.
Senast redigerad av Storbob 2020-09-28 kl. 12:41.
Citera
2020-09-28, 12:40
Medlem
Ok om det är en skada på skrovet akteröver.
Det är väl också klart att bogvisiret har släppt.
Skulle det ha uppstått två skador samtidigt?
Citera
2020-09-28, 12:40
Medlem
Hegamons avatar
En lastbil på däck skulle kunna slå hål på däcket inifrån då färjan sjönk. Sedan har lastbilen inte fastnat i hålet utan trillat in i fartygsvraket igen, när Estonia lagt sig på botten.

Det borde gå se om hålet orsakats av kraft inifrån Estonia eller utifrån, iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in