2020-09-28, 09:27
Medlem
Albert.Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Yttre
Marinens dykare som var där dagarna efter förlisningen säger sprängning inifrån.

https://www.swebbtv.se/blogg/337-lordagsintervju-63-med-f-d-dykare-i-marinen-hakan-bergmark-om-ett-spranghal-pa-estonia
Citera
2020-09-28, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Östersjön var fullt med minor under kriget. Tusentals människor drunknade efter kollision med sjöminor. Om en mina har orsakat hålet måste bogvisiret ha slitits loss när båten fick slagsida och extrema krafter sattes i rörelse. Hålet ligger både över och under vattenlinjen, med andra ord i nivå med vattenytan.

Då hade folk som överlevt hört denna explosion garanerat
Citera
2020-09-28, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Var är stenen nu då?
Eftersom Estonia rört sig bör man se att hålet flyttas med. Av dte dom visat tycker inte jag att det ser ut så

Vad menar du med att hålet skulle flyttas med? En sten eller bergsknalle kan vara täckt av dy och nu har båten rullat av den.
Citera
2020-09-28, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albert.D
Marinens dykare som var där dagarna efter förlisningen säger sprängning inifrån.

https://www.swebbtv.se/blogg/337-lordagsintervju-63-med-f-d-dykare-i-marinen-hakan-bergmark-om-ett-spranghal-pa-estonia

Sprängning inifrån avfärdas helt. Då hade skeppet buktat utåt istället för, som det är nu, inåt.

Skadorna som hittats tyder på att någonting tryckt in skeppet utifrån. Båt, ubåt eller någonting annat av modell större.
Citera
2020-09-28, 09:34
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albert.D

Men det här är ju nya uppgifter och jag citerar bara vad som står i AB. Vad som skett vet jag inte.
Citera
2020-09-28, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Att bogvisiret lossnade och var det som orsakade olyckan är ju fastslaget sedan länge. Alla andra spekulationer känns långsökta och är definitivt konspirationsteorier. För ingen tänkande människa tror väl på att man avsiktligt avlägsnat bogvisiret för att dölja en reva i skrovet.

Hur förklarar en tänkande som dig skadan på bogvisiret. Det är ju intryckt. Hur tänker du då?
Citera
2020-09-28, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Vad menar du med att hålet skulle flyttas med? En sten eller bergsknalle kan vara täckt av dy och nu har båten rullat av den.
Hur jag menar med att det flyttar sig = med att det blir större o större. Men var är stenen nu? Hur stor är chansen att dumpar ner på en stor sen ?
Citera
2020-09-28, 09:41
Medlem
Albert.Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Men det här är ju nya uppgifter och jag citerar bara vad som står i AB. Vad som skett vet jag inte.

Ja, Håkan Bergmark vet man ju inte om han pratar sanning eller bara hittar på.

Men hålet verkar ju vara ett faktum i alla fall.

Man kanske får hoppas att Ingvar Carlsson biktar sig på det yttersta.
Citera
2020-09-28, 09:41
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Bogvisiret är också intryckt. Någon som vet anledningen till det?

https://medier.talentum.com/ponIltIpIv-1563524706/media/Nyteknik/9igqc9-estonia-bogvisir-700-394-ny-teknik.jpg/alternates/FREE_640/estonia-bogvisir-700-394-ny-teknik.jpg
Citera
2020-09-28, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Hur förklarar en tänkande som dig skadan på bogvisiret. Det är ju intryckt. Hur tänker du då?

Nu kan jag inga detaljer runt skadorna på bogvisiret, men vad jag förstår var infästningarna rejält rostskadade innan olyckan. Naturligtvis släppte inte alla infästningar direkt pga krafterna från sjögången utan successivt under en tidsperiod. Att det under den processen blivit brytskador på själva visiret låter inte så konstigt i mina öron.
Citera
2020-09-28, 09:57
Medlem
Jag hoppas innerligt Mona muslim och Carl Bildt svettas jävligt mycket nu. Undra vad regeringen kommer göra, damage control, de vet kommer sanningen fram kommer detta drabba hela jävla regeringen, i Sverige och Estland.
Hoppas gravfriden rivs upp och bevisar att det skedde explosioner på bildäck.

Sanningen kommer komma fram förr eller senare
Citera
2020-09-28, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlaceToBe
Sprängning inifrån avfärdas helt. Då hade skeppet buktat utåt istället för, som det är nu, inåt.

Skadorna som hittats tyder på att någonting tryckt in skeppet utifrån. Båt, ubåt eller någonting annat av modell större.

Utifrån deras grafik verkar det åtminstone bukta innåt, annars svårt att se från materialet de visar.

Och då är väl det troliga att det uppkommit när hon stött emot bottnen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in