2020-08-17, 18:53
Medlem
Hej allesammans!

Sedan några månader tillbaka har jag blivit intresserad av att bygga en riktigt kraftfull och högkvalitativ PC, som klarar av i princip vad som helst utan problem. Till en början, och till viss del fortfarande, handlade detta om en "det skulle vara kul att ha"-anledning, eftersom jag spenderar en hel del tid framför min dator.

Med PS5 runt hörnet har intresset däremot blivit ännu starkare, eftersom en investering i en PC skulle innebära att jag kan flytta allt mitt spelande dit, och inte behöva köpa ett nytt PS. Som jag har förstått det erbjuder PC dessutom en bättre spelupplevelse, med moddar, bättre grafik, FPS, exklusivitet och reor. I nuläget spelar jag Civilization (mest V, men jag äger även VI), Football Manager, OSRS, Geometry Dash och diverse indiespel på datorn, och FIFA, Hitman och F1 på PS4. Spel som jag är intresserad av att skaffa är Cyberpunk 2077 och det nya Flight Simulator-spelet. Det är således dessa spel som jag vill att en eventuell ny dator ska klara av, och gärna med bravur (max eller nära max-inställningar).

Den laptop jag har tror jag inte skulle ha jätteroligt med spel som Cyberpunk, Hitman, F1 och MSFS. Datorn jag har är denna, och även om den kanske skulle klara spelen, tror jag inte att den skulle göra det så bra som jag önskar. Gångjärnen är dessutom trasiga på den, vilket ledde till att skalet runt skärmen gick sönder. Den är nu inne på reparation, vilket knappast gjort mig lycklig.

Som jag skrev inledningsvis strävar jag mot en riktigt kraftfull och högkvalitativ PC, vilket gör att jag gärna ser att den klarar av andra krävande uppgifter, som jag kanske gör mer sällan, exempelvis redigerar en video. Därutöver vill jag att den har bra lagring (1-2 TB) och 4K, kan vara förhållandevis tystgående vid spelande, och behärskar flera uppgifter samtidigt. Min budget för projektet skulle vara runt 25 000, inklusive pengar för en 4K, 144hz skärm, tangentbord och Windows.

Med detta sagt har jag ett antal frågor och funderingar:

1. Är det över huvud taget värt det? Ni som har gjort ett konsolbyte, eller byggt er egen dator, är ni nöjda? Givet det ni kan utläsa ur min beskrivning, tror ni att det är värt det för mig? Kanske bör jag sikta betydligt lägre i termer av budget och specifikationer? Jag kanske är helt snett på det med vad jag önskar?

2. Projektet att bygga själv verkar kul, men också som att det fordrar stor noggrannhet. Jag är säker på att jag skulle klara det, men är det bättre att låta någon mer kunnig sköta den delen?

3. Är detta en bra tid för att bygga en PC? Med det menar jag om det snart kommer ut nya komponenter som gör rådande generation billigare, eller om det kommer stora reor som har samma effekt. Ska jag bygga en dator för så här mycket pengar vill jag ändå vara säker på att den kommer vara riktigt bra i ett antal år framöver.

4. Utifrån det jag beskrivit att jag vill datorn ska klara, vad rekommenderar ni för bygge? Detta har jag använt som referens när jag kollar runt lite. Priset skenar dock för mycket för min smak, och jag har exempelvis redan singlat ut ut ett RTX 2070 Super som ett mer lämpligt grafikkortsalternativ. Jag förstår givetvis att det kommer behöva göras lite andra justeringar för att hålla budgeten.

5. Vad finns det för alternativ för Ethernet, när min router skulle vara två rum bort från där PC:n är?

6. Hur säkerställer man att man får ut maximalt av datorn när den väl är färdigbyggd? Jag tänker var man ska lägga drivrutiner/sådant som påverkar datorns olika uppgifter, hur man får ut mest av sin processor, sitt RAM, grafikkort o.s.v.

7. Om ni har andra tips som jag bör känna till? Kanske handlar det om att jag är bränd i skallen och helt fel ute med att ens bygga en PC, eller kanske något annat som jag verkar ha missat.

Tacksam för alla svar och råd jag kan få.
Citera
2020-08-17, 19:00
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Jag är i en väldigt liknande situation och planerar att köpa en ny dator, med ungefär samma budget, till Cyberpunk 2077.

Jag kommer att köpa AMD:s nya grafikkort och processor som släpps i höst (de släpper nya serier av både sannolikt i höst/vinter).

Datorn jag har nu är helt ok men har några år på nacken. Jag har alltid köpt "mest kraft per krona" och aldrig köpt toppskiktet av varken grafikkort eller process, men jag tänkte faktiskt köpa något av det bästa AMD kan lansera i höst både vad gäller grafikkort och processor. Känner att det är dags.

5: Jag har dragit nätverkskabel överallt där jag har datorer. Om du ska gejma så dra kabel. Det blir väl lite spikande längs lister och ett par borrhål i väggar men det är värt det. Glöm Wifi.

Tänk också på att en 4k 144hz skärm är rätt dyr i vettig storlek och kvalitet. Du kan absolut inte köpa en dator som klarar så hög uppdateringsfrekvens i 4k med pengarna du har kvar (i kommande spel du tänker dig). Jag köpte skärm nyligen inför att köpa dator senare i höst och jag betalade strax under 20 000kr. Men jag köpte också det absolut bästa jag kunde hitta i den storleken jag letade efter.
Citera
2020-08-17, 19:33
Medlem
jag-har-oxo-en-kuks avatar
Nu är det väl inte bara budget för datorn du skall väga in. Tänk efter lite, hur mycket kommer jag att spela på detta vidunder du ska lägga 25 lax på? Ska du sitta på golvet? Eller en kontorsstol från IKEA?

Hur kul kommer det vara att sitta i din jordkällare med bara denna burken som underhållning?

Det finns en anledning till att det kallas Command-Center, du måste ha en dumburk som har de rätta kanalerna.

Tänk till lite, innan du bestämmer dig för att kasta bort 25 lax på ett datorbygge, krävs annat också. Tex en städtant, om du ska sitta och spela hela tiden, det vet jag det.
Citera
2020-08-17, 20:27
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejsanHopsan123
3. Är detta en bra tid för att bygga en PC? Med det menar jag om det snart kommer ut nya komponenter som gör rådande generation billigare, eller om det kommer stora reor som har samma effekt. Ska jag bygga en dator för så här mycket pengar vill jag ändå vara säker på att den kommer vara riktigt bra i ett antal år framöver.

Det är aldrig rätt tid eftersom att Moores lag tickar på.
(Man får mer prestanda för pengarna ju längre tiden går.)

De stora landvinningarna för året brukar komma runt Q3/Q4.
Nvidia skall släppa sin 3000 serie alternativt 2100 serie beroende på vilket namn de väljer. Det brukar vara ett prestandahopp på 25-30% mellan generationerna så ett RTX 2070 S kommer definitivt få stryk av ett RTX 3070/2170.

https://www.tweaktown.com/news/74545/nvidia-geforce-rtx-3080-specs-10gb-gddr6x-2-1ghz-max-gpu-clock/index.html

Orkar du hålla i slantarna till 2021 så borde både Intel och AMD ha stöd för DDR5. DDR5 kommer att vara billigare per gigabyte än vad DDR4 är och vill du göra mer än bara att spela så vill du ha mycket minne och som inte det skulle vara nog så blir överföringshastigheten mer än dubbelt så hög.

https://www.anandtech.com/show/15912/ddr5-specification-released-setting-the-stage-for-ddr56400-and-beyond
Citera
2020-08-17, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
5: Jag har dragit nätverkskabel överallt där jag har datorer. Om du ska gejma så dra kabel. Det blir väl lite spikande längs lister och ett par borrhål i väggar men det är värt det. Glöm Wifi.

Tänk också på att en 4k 144hz skärm är rätt dyr i vettig storlek och kvalitet. Du kan absolut inte köpa en dator som klarar så hög uppdateringsfrekvens i 4k med pengarna du har kvar (i kommande spel du tänker dig). Jag köpte skärm nyligen inför att köpa dator senare i höst och jag betalade strax under 20 000kr. Men jag köpte också det absolut bästa jag kunde hitta i den storleken jag letade efter.
Hur är den dragen mer specifikt? Jag vet inte exakt vad som är möjligt i den lägenhet jag bor i, men kabeln skulle behöva gå genom hallen, och antingen passera ytterdörr eller dörrar till kök, toalett och badrum. Lite jobbig layout för att dra kablar, men jag har inte full koll på hur det funkar.

Angående skärmen, ursäkta, jag är virrig. 2560x1440 är det jag är ute efter. Där finns det ändå vad som verkar vara hyfsade skärmar som ger cirka 20 000 över till själva datorn. Antar att sådant sedan går att ställa in i spelen, exakt vilken upplösning man vill ha?
Citera
2020-08-17, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Det är aldrig rätt tid eftersom att Moores lag tickar på.
(Man får mer prestanda för pengarna ju längre tiden går.)

De stora landvinningarna för året brukar komma runt Q3/Q4.
Nvidia skall släppa sin 3000 serie alternativt 2100 serie beroende på vilket namn de väljer. Det brukar vara ett prestandahopp på 25-30% mellan generationerna så ett RTX 2070 S kommer definitivt få stryk av ett RTX 3070/2170.

https://www.tweaktown.com/news/74545/nvidia-geforce-rtx-3080-specs-10gb-gddr6x-2-1ghz-max-gpu-clock/index.html

Orkar du hålla i slantarna till 2021 så borde både Intel och AMD ha stöd för DDR5. DDR5 kommer att vara billigare per gigabyte än vad DDR4 är och vill du göra mer än bara att spela så vill du ha mycket minne och som inte det skulle vara nog så blir överföringshastigheten mer än dubbelt så hög.

https://www.anandtech.com/show/15912/ddr5-specification-released-setting-the-stage-for-ddr56400-and-beyond
Jo, så är det väl med mycket, att det alltid kommer något bättre om ett par månader. Att en ny generation grafikkort skulle slå ett från den aktuella förstår jag. Det jag är mest intresserad av där är hur priset på dagens alternativ påverkas, samt hur dessa förväntas stå sig i relation till spelens krav. Det vill säga, även om ett 2070S får stryka av ett 3070 är jag okej med det så länge ett 2070S fortfarande ger en bra spelupplevels 2-4 år framåt, där man sen kan uppgradera vid behov.

Vet inte om jag kommer ha tålamod nog för att vänta till DDR5 om jag nu bestämmer mig för att slå till. Och DDR4 kommer väl inte vara helt out of fashion om 1-2 år? Vad är det man skulle behöva uppgradera i framtiden om man vill göra ett byte till DDR5?
Citera
2020-08-17, 21:19
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Vad är det man skulle behöva uppgradera i framtiden om man vill göra ett byte till DDR5?

Moderkort och processor (minneskontrollern sitter i processorerna numera).
Citera
2020-08-17, 22:17
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Hur är den dragen mer specifikt? Jag vet inte exakt vad som är möjligt i den lägenhet jag bor i, men kabeln skulle behöva gå genom hallen, och antingen passera ytterdörr eller dörrar till kök, toalett och badrum. Lite jobbig layout för att dra kablar, men jag har inte full koll på hur det funkar.

Angående skärmen, ursäkta, jag är virrig. 2560x1440 är det jag är ute efter. Där finns det ändå vad som verkar vara hyfsade skärmar som ger cirka 20 000 över till själva datorn. Antar att sådant sedan går att ställa in i spelen, exakt vilken upplösning man vill ha?
1440 är inte 4k men det är absolut det du borde leta efter med din budget. Särskilt om du inte tänker ha en väldigt stor skärm.

Jag har dragit ganska mycket kabel i mitt hus. Antingen gör man det snyggt (med kabellister/-kanaler) eller så spikar man bara den längs lister/dörrkarmar. När man kommer till en dörr så borrar du genom väggen och fortsätter på andra sidan bara. Någon kanske påpekar att riktigt snyggt är det inte om man inte lägger kabeln i väggen men det är överkurs i det här fallet.
Citera
2020-09-27, 22:41
Medlem
Jag är verkligen ingen expert inom data. Men personligen så förstår jag inte varför folk bygger sin egen dator, mer än som en kul grej, då du ofta kan köpa en färdigbyggd billigare än vad alla enskilda komponenter kostar tillsammans. Jag kan dock förstå att man kan komplettera längre fram med exempelvis ett grafikkort istället för köpa en helt ny dator.

Sedan nej det är aldrig rätt tid, det är det som är så frustrerande med teknik överlag, man känner sig alltid blåst 1-2 år senare om inte tidigare. Så av den anledningen tycker jag personligen (ingen expert som sagt), att man inte ska ta i för kung och fosterland, utan det är väl bättre att köpa något för 10-15k för sedan komplettera senare. Jag tycker 25k är för mkt. Inga spel mig veterligen kräver en sådan beast.

RTX 2070 super klarar väl allt bra idag mig veterligen, och kommer nog göra det i flera år framöver, och är väl ett prisvärd kort anser jag. Men om du ska lägga 25k, så känns väl RTX 3080 som det givna valet. Viktigt är väl också att ha ett bra nätaggregat.

När det gäller PS4 vs PC. Konsol överlag erbjuder ju mkt mer bang for your bucks, om allt du ska göra är att spela casual spel. Du får ett brett utbud av casualspel (färre nischspel och moddar) de närmaste 5+ åren om inte mkt längre, där spelen är optimerade för din maskin och allt till ett lägre pris. PC spel erbjuder det lilla extra, mer nitsch, mer moddar och du lär väl göra annat än att spela spel på den.
Citera
2020-09-28, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Jag är verkligen ingen expert inom data. Men personligen så förstår jag inte varför folk bygger sin egen dator, mer än som en kul grej, då du ofta kan köpa en färdigbyggd billigare än vad alla enskilda komponenter kostar tillsammans.

Jag kan bara svara för mig själv, och jag tycker det är skitkul hela processen med att sätta ihop en egen data, just för att det går o komma undan så mycket billigare och få nästan precis samma prestanda som med en värsting dator om man vet precsi vad det är man gör.

Runt 2002-2005 någon gång, byggde jag min egen dator för absolut första gången för cirka 6 tusen kronor och blev helnöjd med hur den fungerade. 5 år senare så beslutade sig min bästa vän för att han också skulle skaffa en ny då han blev lite avundsjuk på att min fungerade så jäkla bra.
Han hade dock inte bollar nog att lägga tid på o sätta ihop en dator själv. Utan han frågade 2 stycken riktiga teknik nördar och dom två var typ dom mest insatta och dessutom dom bästa mattesnillena i klassen.. Det är alltså ett ämne jag inte ens var insatt i ifrån början o ett annat ämne där jag knappt klarade mig ifrån att få icke godkänt.

Dessa tre satte sig och byggde ihop en dator för 25 tusen åt han.. Det var bara det att när den kom sen så var det fortfarande min dator på 6 tusen kronor med fem år på nacken redan som fortfarande presterade bättre. Allting var snäppet snabbare med den..

Det är därför det här med teknik är både fascinerande och kul.

Ta den här datorn tex som jag satt ihop nu under bara 2 dagar https://i.imgur.com/T8wKkoq.jpg Det enda som fattas på den är grafikkort o burk men det har jag ju redan hemma. Med den räknar jag med att jag kommer kunna köra det mesta på cirka 160 fps konstant.. Och det är bara 20 fps mindre än en dator för 24 tusen. 40 fps mindre än en dator för 34.. Vad ska man med dom fpsen till? Behöver man ens en i9 processor idag om man inte har tankar om att streama?

Så det är mycket man kan ändra på lite här och där o bygga på för att datorn ska kännas mer som att den är din.

Citat:
Sedan nej det är aldrig rätt tid, det är det som är så frustrerande med teknik överlag, man känner sig alltid blåst 1-2 år senare om inte tidigare.

Man känner sig blåst när man köper färdiga paket ja. Men det är för att man blir blåst också.

Ta bara o kolla på en färdigbyggd dator för 25 tusen idag.. Har den en cd spelare med? En CD spelare kanske du använder 1 gång om året bara då allting sker online numera. Och bara den delen gör att datorn är dyrare med en konstnad på allt ifrån 800 - 1200..
Då är det inte så konstigt om man ett eller två år senare känner sig grundlurad. Med all jävla rätt skulle jag säga.
Citera
2020-09-28, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaKennyBody
Jag kan bara svara för mig själv, och jag tycker det är skitkul hela processen med att sätta ihop en egen data, just för att det går o komma undan så mycket billigare och få nästan precis samma prestanda som med en värsting dator om man vet precsi vad det är man gör.

Runt 2002-2005 någon gång, byggde jag min egen dator för absolut första gången för cirka 6 tusen kronor och blev helnöjd med hur den fungerade. 5 år senare så beslutade sig min bästa vän för att han också skulle skaffa en ny då han blev lite avundsjuk på att min fungerade så jäkla bra.
Han hade dock inte bollar nog att lägga tid på o sätta ihop en dator själv. Utan han frågade 2 stycken riktiga teknik nördar och dom två var typ dom mest insatta och dessutom dom bästa mattesnillena i klassen.. Det är alltså ett ämne jag inte ens var insatt i ifrån början o ett annat ämne där jag knappt klarade mig ifrån att få icke godkänt.

Dessa tre satte sig och byggde ihop en dator för 25 tusen åt han.. Det var bara det att när den kom sen så var det fortfarande min dator på 6 tusen kronor med fem år på nacken redan som fortfarande presterade bättre. Allting var snäppet snabbare med den..

Det är därför det här med teknik är både fascinerande och kul.

Ta den här datorn tex som jag satt ihop nu under bara 2 dagar https://i.imgur.com/T8wKkoq.jpg Det enda som fattas på den är grafikkort o burk men det har jag ju redan hemma. Med den räknar jag med att jag kommer kunna köra det mesta på cirka 160 fps konstant.. Och det är bara 20 fps mindre än en dator för 24 tusen. 40 fps mindre än en dator för 34.. Vad ska man med dom fpsen till? Behöver man ens en i9 processor idag om man inte har tankar om att streama?

Så det är mycket man kan ändra på lite här och där o bygga på för att datorn ska kännas mer som att den är din.

Man känner sig blåst när man köper färdiga paket ja. Men det är för att man blir blåst också.

Ta bara o kolla på en färdigbyggd dator för 25 tusen idag.. Har den en cd spelare med? En CD spelare kanske du använder 1 gång om året bara då allting sker online numera. Och bara den delen gör att datorn är dyrare med en konstnad på allt ifrån 800 - 1200..
Då är det inte så konstigt om man ett eller två år senare känner sig grundlurad. Med all jävla rätt skulle jag säga.

Då jag har tittat på själva komponenterna som finns i den färdigbyggda så är de ofta inte alltid dyrare att köpa separerat. Om du vill så kan jag ge exempel.

Det är ju mkt som saknas där, som du säger chassi, grafikkort, os. nätaggregat. Som du måste köpa om du bygger en dator ifrån scratch.
Citera
2020-09-28, 09:57
Medlem
Citat:
Då jag har tittat på själva komponenterna som finns i den färdigbyggda så är de ofta inte alltid dyrare att köpa separerat. Om du vill så kan jag ge exempel.

Det är ju mkt som saknas där, som du säger chassi, grafikkort, os. nätaggregat. Som du måste köpa om du bygger en dator ifrån scratch.

OS är också ett bra exempel på en onödig konstnad man måste punga ut när man köper datorer som är färdigbyggda. De flesta har en nyckel till ett OS redan.

Jag kan tänka mig att dom som köper färdigbyggda datorer istället för o bygga eget sitter på 4-5 olika windows nycklar. Det är 5000 spänn man är uppe i så fall.

Själv köpte jag min på g2play.net för 250 kronor och använder alltid den nyckeln när jag vill ha windows någonstans.

Sen fanns det redan ett nätagg där. Behöver inte mer än 500W har jag räknat.

Vill jag ha grafikkort och en burk på det där så kommer den hamna på cirka 10 000 spänn. Och då kommer den prestera i klass med några av dagens värsting byggen. Jag skulle vilja påstå att det är ganska bra investerat. Då har du med TS budget 15 000 du kan lägga ut på en ny skärm.

Men absolut, släng gärna upp något exempel där ett färdigbyggt blir lite billigare. Jag ställer mig starkt skeptisk till att man inte skulle kunna dra ner den kostnaden med typ 5000 spänn till iaf o knappt förlora något i kvalité.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in