2020-09-27, 23:48
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
I Italien arbetar dom hårt nu för att det inte ska öka mer

https://twitter.com/BengtHojer/status/1310163211405135874

Sverige testar väldigt lite fortfarande!

Test/befolkning
Danmark 640,100
USA 314,601
Belgien 267,975
Spanien 252,795
Norge 186,183
Finland 173,317
Sverige 151,530
I tweeten länkas till en artikel i AB där den italienske läkaren på ISS (Italiens FHM) säger såhär:
Citat:
– Det var svårt när man frågade mig i mars om varför antalet smittade steg och det är svårt att svara på varför situationen nu är den motsatta, säger hon, och understryker att Italien inte har vunnit kampen mot smittan.
Citat:
– Resor och semesteraktiviteter påverkade slutet av vår sommarsäsong. Men nu sjunker den typen av smitta igen. Det vi ser nu är återigen olika kluster som är relaterade till hushållen.
Citat:
Sedan maj har butiker, restauranger, transportsystem och nu senast skolor öppnat successivt i Italien, utan att det har lett till en andra våg, noterar Flavia Riccardo. Strategin är att arbeta intensivt med att upptäcka, kontaktspåra och avbryta smittkedjorna i alla nya så kallade kluster, det vill säga lokala utbrott.
– Nu vet vi till exempel att smittan sprids väldigt fort på sjukhus, och vi ser mer bevis på mönster för smittospridning inom befolkningen. Det hjälper oss när vi försöker ge proportionella råd, så att vi inte stänger mer än vad vi måste men ändå ger rekommendationer för att minska smittan där det behövs, säger hon.
Citat:
Om Sveriges strategi: "Vi har med intresse sett vad som händer i Sverige, eftersom vi har olika tillvägagångssätt. Våra länder är väldigt olika, om man ser till befolkning, åldersstruktur och system som finns att tillgå. Det går inte att jämföra men det är intressant att se hur olika lösningar fungerar i olika kontexter. Vi har samma mål och når det på sätt som reflekterar den kontext i vilken vi befinner oss i. Det är tydligt att det finns olika lösningar i olika länder och det är svårt att säga vilken som är den bästa. Det kommer att finnas mer än en. Och vissa kommer att vara bättre för vissa kontexter. Det finns så många variabler och vi har alla olika situationer så det skulle vara extremt svårt att ändå peka ut den bästa strategin. Jag tror att vi alla kan lära oss från våra olika erfarenheter."
Ödmjuk inställning till pandemin och sin roll.

Länk till artikeln.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kyv4X6/italiensk-expert-nu-forstar-vi-smittan-mer
Citera
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jo, håller med om att han lyfter bort fokus lite, vilket jag tycker är lite oväntat. Sedan, vet inte om jag håller med om resten. Ja, vi vet att det finns andra sjukdomar som folk dör av, kanske måste vi inte påminnas om det. Men, alla som är äldre än, säg fyra år, vet också att det dör människor i corona, så måste vi påminna oss om det hela tiden? Och tro mig, det finns människor som tar detta på alldeles för stort allvar, som i grunden av olika anledningar är överdrivet oroliga, och för dem skapar denna hysteri total panik, som också går ut över folk i deras omgivning. Så på det sättet är det bra om Tegnell lyfter blicken, och inte överdriver hotet. Sedan finns det förstås personer som tar det på för litet allvar, som bara väntar på att det ska komma besked om att allt är som vanligt igen. Det är onekligen en grannlaga uppgift Tegnell och hans motsvarigheter runtom i världen har, inte bara att hantera pandemin, utan även olika personligheters psyken.
Tack. Första sansade inlägget jag har sett på sistone.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det var denna artikel som vi diskuterade.
https://www.svt.se/nyheter/over-en-miljon-doda-i-covid-19
När vi nu står för en ökad smittspridning kunde Tegnell lyft fram allvaret i situationen. Vi har ju fått höra att vi följer rekommendationerna sämre och då kunde han istället uppmanat till försiktighet och distans bland folket men istället förminskar han pandemin. Vi behöver inte påminnas att det dör folk i andra sjukdomar också, jag tror att de flesta känner till det fenomenet. Däremot kanske det är dags att påminna oss om att situationen mer på allvar igen. Denna artikeln kommer snarare öka smittspridningen en minska den. Ett val som Tegnell tog när han yttrade detta.

I synnerhet när man synar hans uttalande om "många" sjukdomar där det dör 1.000.000 människor på 9 månader.
Citera
2020-09-27, 23:52
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Hörni, börjar Kinapesten (China Originated Viral Influenza Disease-2019, eller som den också kallas, Covid-19) dö ut nu?

Nä. Ser inte ut så.

Citat:
I Stockholm har det nästan skett en fördubbling av antalet coronafall på två veckor. Region Stockholms tillförordnare smittskyddsläkare Maria Rotzén Östlund säger att ökningen är ”oroande”.

https://www.expressen.se/nyheter/nya-oron-stockholm-kan-ga-samma-vag-som-europa/
Citat:
Dubblering av antalet intensivvårdspatienter i Stockholm

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/

Den andra vågen har just börjat, ser det ut som.
Citera
2020-09-27, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
Tack. Första sansade inlägget jag har sett på sistone.

Tack för dina vänliga ord. Finns en del sansade inlägg tycker jag, även från personer som jag inte håller med om allt. Men alldeles för många är tyvärr bara allmänt hatiska.
Citera
2020-09-27, 23:57
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Givetvis har du helt rätt. Igår var det våldsvänstern som visade sitt fula tryne. De högerextrema var inte lika aktiva igår som i demonstrationerna i Tyskland där man våldsamt stormade riksdagen.
Det är politiska manifestationer som egentligen inte har med covid att göra, men som handlar om covid.
Det finns ju ingen röd höger-vänster-tråd att utläsa beträffande inställningen till restriktioner, utan det verkar mer handla om vem som styr och vem som befinner sig i opposition.
Citera
2020-09-27, 23:57
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nä. Ser inte ut så.
[citat]
Den andra vågen har just börjat, ser det ut som.
Tack för info. Då förstår jag ännu mindre varför stora passagerarflygplan (+200pers) kineser flygs in lite då och då per dsg till Stockholm Arlanda.
Citera
2020-09-27, 23:58
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Om nu resande från Italien inte riskerade sprida smittan till Sverige, varför gjordes då smittspårning på dem?

När smittan finns överallt i alla länder även i det egna landet spelar resandet ingen större roll.
Varför uttalar Tegnell sig så då?
Citera
2020-09-27, 23:59
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
I tweeten länkas till en artikel i AB där den italienske läkaren på ISS (Italiens FHM) säger såhär:

Ödmjuk inställning till pandemin och sin roll.

Länk till artikeln.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kyv4X6/italiensk-expert-nu-forstar-vi-smittan-mer

"Majoriteten av de fall som nu upptäcks är bland smittade personer som är symtomfria"

Oj!
Citera
2020-09-28, 00:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag har inget minne av vad han sa. Jag klippte och klistrade ur en artikel som du länkade.
Exakt, du verkar faktiskt ha glömt det mesta som FHM och Tegnell sagt som får dem att framstå som inkompetenta dårar.
Citera
2020-09-28, 00:02
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jo, håller med om att han lyfter bort fokus lite, vilket jag tycker är lite oväntat. Sedan, vet inte om jag håller med om resten. Ja, vi vet att det finns andra sjukdomar som folk dör av, kanske måste vi inte påminnas om det. Men, alla som är äldre än, säg fyra år, vet också att det dör människor i corona, så måste vi påminna oss om det hela tiden? Och tro mig, det finns människor som tar detta på alldeles för stort allvar, som i grunden av olika anledningar är överdrivet oroliga, och för dem skapar denna hysteri total panik, som också går ut över folk i deras omgivning. Så på det sättet är det bra om Tegnell lyfter blicken, och inte överdriver hotet. Sedan finns det förstås personer som tar det på för litet allvar, som bara väntar på att det ska komma besked om att allt är som vanligt igen. Det är onekligen en grannlaga uppgift Tegnell och hans motsvarigheter runtom i världen har, inte bara att hantera pandemin, utan även olika personligheters psyken.
Du tänker så ja. Det kan säkert vara ett problem för många själv känner jag ingen som fått total panik över pandemin. Det finns säkert en del som har latenta psykoser som detta kan vara ytterst jobbigt för. Lika så finns det människor som har mycket att förlora, någon nära som betyder allt eller sitt eget liv. För dessa tror jag dok inte uttalandet lugnar. De skulle nog hellre sett att Tegnell uppmanade till försiktighet. Liksom han ”nonchalans” mot pandemin istället skrämmer mer då man lättare oroas hur han och FoHM kommer till att sköta pandemin den kommande tiden. Men det är ju fint att han tänker på alla som kan få psykos.
Citera
2020-09-28, 00:03
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Såg TV4:s 19-nyheter,

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13293429

plötsligt finns ett samband mellan smittspridning i samhället och lärares hälsa,

som inte gick att se i våras nu när allmänheten kan/ska testa sig.

De tar även upp FHMs undersökning som visade att just lärare skulle vara omöjliga att smitta.

Vet inte vilket jag tycker är värst,

att styrande i Sverige öppnat gymnasieskolorrna och samtidigt duckat risker för lärare

eller att det har tagit 6 månader innan detta överhuvudtaget nämns.

Busschaufförer var väl hårt drabbade i London har jag för mig.

Earlier lockdown 'would likely have saved' bus drivers
https://www.bbc.com/news/uk-england-london-53554597

Daughter urges inquiry into Covid-19 deaths of bus drivers in England
https://www.theguardian.com/world/2020/jul/27/earlier-lockdown-could-have-saved-lives-of-london-bus-drivers-says-report-coronavirus

Sålänge inte jag blir sjuk skiter jag väl i om andra blir sjuka och dör

och de som jobbar i vården jobbar sönder sig dag och natt

bara jag får festa/gå på fotboll/handla på Ullared.
Ja, det är närmast groteskt att bevittna alla dessa egoister. Sorgligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in