Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Corona kom inte bara in i Sverige från Italien, utan även från Österrike, Holland, England, Frankrike och USA. Som jag minns det var man knappt medveten om var smittan fanns när sportlovsresenärerna kom hem och ännu mindre när de lämnade Sverige.
Folkhälsomyndigheten gjorde en helt vansinnig prioritering, genom att satsa alla resurser på att testa och smittspåra kring resenärer från kända infektionshärder. Dessa resurser borde istället ha använts till att försöka hitta smitta bland andra grupper.
Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Nu kommer det väl sådär 50 till 100 tusen utrikespassagerare till Arlanda varje dag och det blir ju rätt snabbt ett förvaringsproblem om man inte släpper ut dem så det man kunde ha gjort var möjligen att tvinga alla att sitta i karantän plus alla andra i samma hushåll. På några dagar skulle stora delar av Stockholms befolkning suttit i karantän!
I början handlade det främst om resenärer från Italien och Iran.
Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Om man hade viljat stoppa hemvändare på semesterorterna så skapar man ju liknande problem där. De som blir kvar har ingenstans att bo ...
Turisterna hade kunnat bo kvar på samma hotell som dom bodde på redan innan. Jag tvivlar på att det fanns en kö av nya gäster som väntade på att flytta in i hotellrummen i fråga. När ett land drabbas av en epidemi, så upphör inflödet av besökare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
... och det är troligen inte så lätt att hitta lediga platser på flygen några dagar senare.
Låt Folkhälsomyndigheten hyra in flygplan för att ordna hemresor under trygga former. När epidemin bröt ut, så minskade efterfrågan på flygresor drastiskt. Det hada knappast varit svårt för Folkhälsomyndigheten att hyra in flygplan då. Kostnaden för hotellrum och resor, bör bli förhållandevis låg, ifall man jämför med kostnaden för att bekämpa en epidemi som har tagit sig in i Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Det är inte så lätt som det låter att stoppa resenärer och/eller tvinga dem att sitta i karantän.
Det stora problemet var att viljan saknades. Folkhälsomyndigheten hade redan bestämt att viruset skulle in till Sverige, för att på så sätt bygga upp immunitet bland befolkningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Fortfarande kvarstår frågan om det finns lagrum för att frihetsberöva friska svenskar som kommer hem från sportlovssemester
Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Jag är övertygad om att varje land gjorde vad man kunde för att förstå om smittan tagit sig in i landet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Jag har ingen aning om vilka lärdomar man drog av digerdöden framfart.
Här på FB frodas olika teorier om corona och dess spridning och det är ju en likhet med digerdöden och kanske en lärdom. I övrigt tror jag inte man dragit några lärdomar av digerdöden.
Man visste redan då att smittsamma sjukdomar sprids med hjälp av människor som förflyttar sig. Man insåg även att en individ är smittsam redan innan individen får tecken på sjukdom. Man räknade fram en trolig inkubationstid, och utifrån denna upprättades karantän. Karantän kommer från italienskans ord "quarantina", som betyder 40 dagar. 40 dagar var den tid som en anländande fartygsbesättning fick tillbringa i karantän, innan dom fick kliva iland.
Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Om man bortser från ev. lärdomar från 1300-talets smittspridning av bakterier som till stor del spreds mha. loppor så tänker jag kanske på mera ptaktiska lärdomar som tex. vikten av att ha beredskapslager.
Det är en stor fördel att sitta på beredskapslager. Beredskapslager kan vara användbara i andra sorters kriser än enbart epidemier. Det kan även vara en fördel att sitta på inhemsk tillverkning av viktiga varor.