2020-09-27, 18:27
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Japp. Även om det stämmer att det är mildare smitta just nu. Vet inte hur det blir framöver. Så varför komma ut med sånt skit just nu? Att göra damage control? Samma sak med att hon försökte säga att viruset inte var luftburet när 19 forskare sa att den var det. Och att hon sa att det var bara struntprat.

Virus brukar aldrig vara luftburet, och vaccin brukar inte hjälpa mot virus, så varför skulle det vara annorlunda med cooovid?
Citera
2020-09-27, 18:28
Medlem
Jag sökte ett program (3 år) på högskola just pga Corona och jag bor med mina äldre föräldrar. Om corona är över vid nästa år. Var det lönlöst?
Citera
2020-09-27, 18:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Jag sökte ett program (3 år) på högskola just pga Corona och jag bor med mina äldre föräldrar. Om corona är över vid nästa år. Var det lönlöst?

Räkna med att vi kommer att känna av covid-19, åtminstone i två år till. Det kommer att ta tid att vaccinera hela befolkningen och vaccinet kommer inte att ta på de som behöver det mest,(äldre och de andra med taskigt immunförsvar). Jag räknar inte med någon normal semester nästa år. I bästa fall kan man åka utomlands sommaren 2022, utan allt för mycket krångel.
Citera
2020-09-27, 18:29
Medlem
.Dostoj.s avatar
Även om 'smittan har fördubblats i Stockholmsregionen den senaste tiden har smittspridningen lugnat ner sig i landet' säger Agnes Wold.

Begriper inte detta. Smittan har ju alltid varit som högst i Stockholmsregionen. Det borde betyda högre immunitet om Wold påstår att vi hade så många smittade i våras. De senaste 2 veckorna har smittan fördubblats i Stockholm samtidigt som den har lugnat sig i landet enligt Wold.

Landsbygden ligger efter Stockholm. Det handlar om klustersmitta och lokala utbrott. Stockholm är redan inne i våg 2, flockimmunitet existerar inte och immuniteten är kortare än 1 år. Landsbygden får våg 2 om inom några månader.
En uppdatering kring hur immunitet i stort ser ut för C-19, hade varit intressant. Men det är något märkligt med immuniteten beträffande COVID-19.
Senast redigerad av .Dostoj. 2020-09-27 kl. 18:33.
Citera
2020-09-27, 18:31
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Virus brukar aldrig vara luftburet, och vaccin brukar inte hjälpa mot virus, så varför skulle det vara annorlunda med cooovid?

Rotavirus? Vaccin ges ju mot detta så gör hemläxan.
Citera
2020-09-27, 18:31
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Sen, helt ärligt, lördagmorgon då Stockholmarnas sportlov började så hade Italien bara 150 bekräftade fall. Det är ju inte direkt nån risk att springa in i någon av dessa, i en population på sextio miljoner. Problemet var hela tiden att Italien egentligen hade ett par hundratusen fall redan då, men det visste inte ens italienarna själva.

Anders Tegnell borde ha varit medveten om smittsamma sjukdomar sprider sig. Anders Tegnell borde även ha varit medveten om fenomenet inkubationstid. I så fall hade han kunnat förutse att det fanns många fler smittbärare än dom som hade identifierats.

Att smittan förekom i Italien borde ha utlöst larm, långt innan antalet bekräftade fall hade nått upp till 150. Omvärlden hade redan fått beskåda krisen i Wuhan. Omvärlden hade fått beskåda hur kineserna bekämpade viruset, med ganska brutala medel. Europa borde ha tagit varning av händelserna i Asien.

Citat:
Frågan är vem man bryr sig om när man går emot folkets vilja. Det här är en naturkatastrof, och kanske är den bara ämnad att ske.

Oj. Nu har du sjunkit långt ner i oundviklighets-filosofin.

Citat:
Man skapar ett problem när man bestämmer sig för att försöka stoppa en naturkatastrof, på ett sätt som drabbar en stor del av befolkningen hårdare än sjukdomen.

Åtgärderna mot epidemin svider onekligen. Därför bör man åtala den som bestämde att epidemin inte skulle bekämpas i ett tidigt skede, när det hade kunnat göras med mindre smärtsamma åtgärder.
Citera
2020-09-27, 18:32
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Inte försvarar jag henne om hon inte menade Stockholm, en vecka tillbaka.

Men vad gäller antalet verkligt smittade, när det var som värst, verkar rimlig.
Hon underdriver och ljuger uppenbart när hon om de nationella siffrorna påstår:

Nu är vi nere på en nivå mellan ungefärlig 200 och 400 fall per dag, säger Agnes Wold.

Varför ska jag tro på vad hon påstår för övrigt? Varför gör du det?
Senast redigerad av Madagascar 2020-09-27 kl. 18:34.
Citera
2020-09-27, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Då tycker jag fhm borde officiellt gå ut och ändra siffran till en mer realistisk siffra då.

Du menar att de borde gissa?

FHM har aldrig påstått att siffran över konstaterat smittade i Sverige har någon betydelse.
Citera
2020-09-27, 18:35
Medlem
Enligt expressen säger WHO att dödligheten globalt minskade med 10% under veckan 14-20 september, jämfört med veckan innan:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/en-miljon-doda-i-corona-dodstalen-okar-i-europa/

Tyvärr ökade 7-dagars glidande medelvärde hos worldometers från 5051 döda per dygn den 13 september, till 5267 per dygn den 20 september.
Någon som vet vilka siffror expressen hänvisar till?
Citera
2020-09-27, 18:35
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Vad får du allt ifrån? Förutom AIDS och Ebola så smittar virus nästan alla virus genom droppsmitta och/eller genom att vara mer eller mindre luftburna. Se bara på den vanliga säsongsinfluensan eller förkylningsvirus.

Det enda som verkligen just kan bekämpa virus är vaccinering.
Citera
2020-09-27, 18:36
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men när hon påstår att smittan för närvarande är 200-400 nya fall om dagen så är de alltså lika många eller färre än de officiellt rapporterade??

I fredags rapporterades 600+ smittade. Hela veckan 2600+.

Kom igen nu Ola, försvara inte Wold. Hon är en ovetenskaplig charlatan och gubbgissare.

Jag vill aldrig höra av henne och Giesecke igen.

Frågan vem som är sämst? Tegnell eller Wold?

Wold efter kraven på munskydd: "Så trött"
Citat:
Agnes Wold, professor i klinisk bakteriologi vid Göteborgs universitet, tycker att diskussionen om munskyddet som ett verktyg för att motverka smitta har blivit för stor.
– Jag blir så trött på det ämnet. Jag förstår inte att detta kunde bli en så stor fråga. Om man räknar på det kan munskydd knappast ha någon påtaglig effekt på smittspridningen i samhället. Det är svårt att få exakt data men av all smitta, så har den absoluta majoriteten skett i hemmet, på arbetsplatsen eller på fester och evenemang. Det vill säga där munskydd inte används, säger Wold.

källa expressen

Agnes Wold sågar förslaget om familjekarantän
Citat:
– Åtta av tio som stannar hemma kommer nog att göra det helt förgäves, säger hon.
Agnes Wold, läkare och professor i klinisk bakteriologi vid Göteborgs universitet, är inte så säker på att förslaget om hemisolering av hushållskontakter är särskilt effektivt. Det stora flertalet, 80 procent, smittas inte av någon närstående. Och det är oklart hur länge en familjekarantän skulle pågå.

Wold hävadar att absoluta majoriteten av smittan skett i hemmet - när hon sågar munskydd som smittbekämningsåtgärd.

Wold hävdar 80 procent inte smittas av någon närstående - när hon sågar familjekarantän som smittbekämpningsåtgärd.

Är hon senil?
Citera
2020-09-27, 18:36
Avslutad
Citat:

Aldrig? Hört talas om mässlingen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in