2020-09-27, 18:19
Medlem
Ännu en olycka med en åkgräsklippare har inträffat - denna gång i Veddige.

Göteborgs-Posten skriver om olyckan som ska ha skett idag, söndag. På något sätt ska den 70-åriga kvinnan ha blivit påkörd och klämts fast under åkgräsklipparen. Ambulanspersonal kom till platsen, men kvinnans liv gick tyvärr inte att rädda.

Hur går sådana här olyckor till egentligen? Hur gick denna specifika olyckan till tro? Vem är den förolyckade kvinnan? Bör väl ha varit en ganska kraftigt sluttande gräsmatta för att klipparen ska välta och man ska få den över sig tänker jag?! Nu skrivs det dock att kvinnan har blivit "påkörd", så kanske var det hennes make som körde gräsklipparen.

Har själv en åkgräsklippare och ett litet område som jag klipper där marken lutar en del. Det känns inte helt bekvämt att klippa med åkgräsklipparen där..och hade det varit ännu mer lut på gräsmattan hade jag inte klippt med den åkbara utan valt en vanlig handgräsklippare istället. Nu vet jag inte om kvinnan i fråga klippte gräset i en kraftigt lutande backe, men det känns ändå troligt tycker jag. Gräsmattan lär ha klippts många gånger förr. Men kanske inte av henne?! Och kanske inte med en åkbar gräsklippare?!

En gräslig olycka hur som helst!

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/kvinna-d%C3%B6d-blev-p%C3%A5k%C3%B6rd-av-en-%C3%A5kgr%C3%A4sklippare-1.34691358
Senast redigerad av Blekingebon 2020-09-27 kl. 18:27.
Citera
2020-09-27, 18:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blekingebon
Hur går sådana här olyckor till egentligen? Hur gick denna specifika olyckan till tro? Vem är den

Hon kanske körde någon form av ghost riding som spåra ur.
https://www.youtube.com/watch?v=0cES5zdYVGM

Vanligtvis så brukar väl klipparen välta i backar.
Citera
2020-09-27, 18:30
Bannlyst
Kan det vara självmord?

Kanske skulle en närmare undersökning visa att alla dessa "olyckor" med gräsklippare, snöskotrar osv i själva verket är planerade självmord, maskerade som olyckor.
Citera
2020-09-27, 18:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yeo
Kan det vara självmord?

Kanske skulle en närmare undersökning visa att alla dessa "olyckor" med gräsklippare, snöskotrar osv i själva verket är planerade självmord, maskerade som olyckor.

Har hon alltså kört ghost riding då? För det står ju hon blivit just påkörd i artikeln.
Citera
2020-09-27, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Hon kanske körde någon form av ghost riding som spåra ur.
https://www.youtube.com/watch?v=0cES5zdYVGM

Vanligtvis så brukar väl klipparen välta i backar.

Japp, men i det här fallet skrivs det också om att hon blev "påkörd" av en åkgräsklippare. Det verkar inte riktigt vara klarlagt ifall hon själv körde gräsklipparen och välte eller ifall någon annan satt på gräsklipparen och körde på kvinnan. Det senare låter dock smått otroligt kan ju jag tycka. En klippare välter förstås oftast i backar, men jag tänker att det kan gå snett vid på-/avlastning på t.ex. ett släp också.
Citera
2020-09-27, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blekingebon
Japp, men i det här fallet skrivs det också om att hon blev "påkörd" av en åkgräsklippare. Det verkar inte riktigt vara klarlagt ifall hon själv körde gräsklipparen och välte eller ifall någon annan satt på gräsklipparen och körde på kvinnan. Det senare låter dock smått otroligt kan ju jag tycka. En klippare välter förstås oftast i backar, men jag tänker att det kan gå snett vid på-/avlastning på t.ex. ett släp också.

Kan det vara så tokigt att hon kör klipparen med motorn fortfarande igång hoppar av för att flytta på något föremål och lyckas bli överkörd? Normalt fall brukar de stanna när man reser sig upp men kanske något som inte fungerade riktigt.
Citera
2020-09-27, 18:39
Bannlyst
Citat:
Har hon alltså kört ghost riding då? För det står ju hon blivit just påkörd i artikeln.

Menar du att ett spöke kört gräsklipparen?
Citera
2020-09-27, 18:39
Bannlyst
Citat:
Kan det vara självmord?

Självmord med en gräsklippare, ja vilken snabb och framförallt smärtfri död man lär få
Citera
2020-09-27, 18:45
Bannlyst
Citat:
Menar du att ett spöke kört gräsklipparen?

Nix. Det var en trendig grej som dök upp för flera år sedan att låta en bil "köra sig själv" och sedan dansa eller göra något annat runt bilen vilket resultera i massa olyckor.
Citera
2020-09-27, 18:45
Medlem
Citat:
Kan det vara så tokigt att hon kör klipparen med motorn fortfarande igång hoppar av för att flytta på något föremål och lyckas bli överkörd? Normalt fall brukar de stanna när man reser sig upp men kanske något som inte fungerade riktigt.

Som du säger brukar åtminstone klippaggregatet stanna när man lämnar sätet, men det hindrar ju inte klipparen i sig att komma i självrullning. Min erfarenhet av min egen åkbara gräsklippare är dock att den rullar trögt och att det krävs en ganska kraftig lutning för att den självmant ska komma i rullning. Men ett helt otänkbart scenario är det dock inte!
Citera
2020-09-27, 20:15
Avslutad
Haha hur lyckas folk? Själv kör jag med min klippo från 80 talet? Den har inget dödmansgrepp, gasen sitter på själva klipparen inte handtaget vilket är lite jobbigt. Klipper i flipflops.

Jag gissar på att Bertil, 75 körde lite för fort och tanten kom fram utan förvarning så hon råkade bli påkörd. Bertil med sina sega reaktionsförmågor lät klipparn kötta upp henne i några sekunder innan han insåg vad som hänt. Då gick han iväg och ringde polisen medans tanten låg där och förblödde.
Citera
2020-09-27, 20:41
Medlem
Drozds avatar
Säkert har den börjat glida på det fuktiga gräset och rutschat nerför en slänt och vält. Såg en sån olycka när jag sommarjobbade på en golfbana. Killen som körde kastades dock av och klarade sig med blotta förskräckelsen och några blåtiror.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in