2020-09-27, 17:39
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag tycker tvärtom att det finns en väldigt tydlig överdödlighet (hittills) i år:

Antal dödsfall

Sverige:
https://i1.wp.com/emanuelkarlsten.se/wp-content/uploads/2020/09/image.png?w=616&ssl=1
https://i1.wp.com/emanuelkarlsten.se/wp-content/uploads/2020/08/image-10.png?w=637&ssl=1

Stockholm:
https://i1.wp.com/emanuelkarlsten.se/wp-content/uploads/2020/09/image-2.png?w=629&ssl=1

Hela blogginlägget (med förklaringar mm):
https://emanuelkarlsten.se/antalet-doda-2020-hittills-ett-tiotal-over-snittet-per-dag/

I influensatider så ökar dödligheten veckovis ja, men jag pratar om hela året. Normalt dör ca: 80-100.000 människor per år i Sverige. Jag tror inte fler än så kommer att ha dött i år.

Ett dödligt virus med omfattande spridning bör öka den siffran med 50-100% för att matcha prognoserna från mars/april.
Citera
2020-09-27, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror inte de uppgifterna stämmer. Jag känner personligen de som valde att inte resa till Italien under sportlovet pga smittsprudningen. Så smittspridningen måste varit allmänt känd redan vid den tidpunkten.
Jag har inget minne av hur det var, men det står så på Wikipedia.
Citera
2020-09-27, 17:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/86wMA2/smittan-okar--men-wold-lugnar-50-ganger-mindre-smitta

”Under den svenska epidemins topp hade vi uppskattningsvis mellan 10 000 och 30 000 fall per dag”

Det är ju totalt bullshit enligt Worldmeter så var högst antal på en dag. 1698 den 24:e juni om inte staten mörkat de riktiga siffrorna ( skulle inte förvåna mig men) . Kvinnan verkar inte riktig klok
Citera
2020-09-27, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
20 fall, men det var ett känt faktum att smittan spred sig otroligt snabbt då i februari, det ökade med en tiopotens varje vecka.
Samtidigt som Stockholmarna hade sportlov så gick det snabbt uppåt. Men innan dess så fanns knappt några bekräftade fall i västvärlden.

Så när Stockholmarna vände hem var det ett helt annat läge än när de åkte.
Citera
2020-09-27, 17:46
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Du är väldigt ensam i världen om att vilja stänga ner skolor. Inte ens de mest hårdnackade lock-downförespråkarna i världen vill stänga skolor numera. DE flesta har insett vilken enorm social kostnad det är att stänga ner samhällen.

Jag har inte skrivit att jag vill stänga skolorna - jag har skrivit att skulle vara det mest effektiva sättet att stoppa en skenande smitta på kort sikt. Det jag ifrågasätter är den falska informationen kring att smittan inte sprids av barn och i skolor då jag tror detta är just drivande. Sedan skriver jag även att vi endast kan låta smittan bränna igenom värst drabbade områden och vi får sätta vår tilltro till att viruset blir mildare i sin form. Öka läsförståelsen.
Däremot om dödligheten i ett virus skulle gå upp i procent och vi närmar oss på nivåer i likhet med ebola eller mässling eller dylikt så skulle det vara absolut nödvändigt att stänga skolorna.
Senast redigerad av .Dostoj. 2020-09-27 kl. 18:08.
Citera
2020-09-27, 17:49
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
”Under den svenska epidemins topp hade vi uppskattningsvis mellan 10 000 och 30 000 fall per dag”

Det är ju totalt bullshit enligt Worldmeter så var högst antal på en dag. 1698 den 24:e juni om inte staten mörkat de riktiga siffrorna ( skulle inte förvåna mig men) . Kvinnan verkar inte riktig klok

I våras testades ju endast de som var så sjuka att de behövde vård. Det har väl stor betydelse i hur många antal bekräftade fall man upptäckte?
Citera
2020-09-27, 17:50
Medlem
Citat:

Va? såg inte riktigt att det stod så, åh jävlar. Så många fall var det förfan inte. Då skulle vi haft så många fler fall just nu. Hur tänker hon? Samma kvinna som går emot forskarna hela tiden också. Hon är emot familjekarantän för någon anledning, emot att det skall vara en luftburen virus trots att majoriteten av forskarna är överrens om det.
Citera
2020-09-27, 17:51
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Det har aldrig slagit dig att hon räknar med 10-30 fall per officiellt rapporterat? Förmodligen ligger siffran närmare just 30 000 covid-19 fall när det var som värst. Orsaken är, naturligtvis, det begränsade testning som utfördes i mars till mitten av maj.

När jag låg sjuk i covid-19 i slutet av april, början av maj, (bekräftat av antikroppstest i augusti), så hade jag inte en tanke på att ens ringa 1177. Och varför skulle jag göra det? Jag hade ju inga andningsbesvär och testade blev bara de som var så sjuka att de måste läggas in på sjukhus.
Citera
2020-09-27, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Vad har jag drömt? Den 6 mars uttalar sig Tegnell om att vi har peakat:

”Antalet svenska fall av coronaviruset kan ha nått sin topp, sade statsepidemiolog Anders Tegnell i går till DN.
– Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat
.
Men uttalandet kritiseras av epidemiologen Joacim Rocklöv för att vara riskfyllt.”

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-kritiseras-for-uttalande-riskfyllt/
Du glömde:

"... om det inte dyker upp nya områden i världen där det är stor smittspridning och som folk reser till väldigt mycket"

Och det gjorde också.

Men oavsett. Hur sega FHM än har varit att reagera, så har deras syn på sjukdomen varit såpass nykter som den kan bli. De som reagerat snabbast och hårdast valde ju den vägen för att de grovt överskattade sjukdomens dödlighet.
Citera
2020-09-27, 17:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
1 miljon dödsfall
(Worldometers)
Jag såg det!

Och jag har en kuslig känsla att det värsta inte är över. Jag har varit motståndare till flockimmunitet och sådana resonemang. Har hävdat att det inte kommer att uppnås. Förutom flera studier som hamnar i den slutsatsen har jag observerat utvecklingen i t.ex. Brasilien som först nu på slutet ser ut att bromsa in. Detta trots att man i flera områden främst favelorna verkligen har uppnått flockimmunitetsgränsen. Det har inte känts som det spelar någon större roll.

Men det här som kommer nu i Spanien, Frankrike, UK kommer för snabbt och det är oroande. Jag tror att utvecklingen de närmaste veckorna kommer att ge oss signaler om resten av säsongen. Jag är faktiskt bekymrad. Speciellt det att man också kanske kan skönja en tredje våg i USA:

Coronavirus cases grow in more than half of U.S. states pushing nationwide number higher

https://www.cnbc.com/2020/09/22/coronavirus-cases-grow-in-more-than-half-of-us-states.html

Kurva: https://image.cnbcfm.com/api/v1/image/106712218-1600779415658-20200922_us_new_cases_curve_updated.png?v=16007794 54&w=1910

Någon frågade mig om New York:

Coronavirus Updates: Concern grows over increase of cases in New York City, New Jersey

https://abc7ny.com/health/covid-updates-concern-grows-over-increase-of-cases-in-nyc-nj/6597134/

Det ser inte bra ut!
Citera
2020-09-27, 18:01
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:

Eller hur? Förnekarna gapar 30000 fall per dag, några har snackat om vi haft 2 miljoner smittade. Om detta stämmer, vart är alla med antikroppar då?
Citera
2020-09-27, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det var kanske inte dömt att misslyckas. Men det blev dömt att misslyckas, med hjälp av bland annat Anders Tegnell.

Livet sätts inte på paus bara för att man stoppar flygtrafiken från Kina och Iran.

I stora delar av Europa har livet satts på paus på grund av att flygtrafiken upprätthölls, även från länder med pågående epidemi.

"Stake" var ett märkligt ord för att beskriva dårskapen. Anders Tegnells strategi hade kunnat vara en reservstrategi att ta till på slutet, ifall inget annat fungerar. Men det var vansinne att tillämpa reservstrategin redan från början. Att tillämpa slutstrategin redan från början, medförde att Sverige snabbt sjönk djupt ner i träsket.

Ifall flockimmuniteten inte fungerar, så har Anders Tegnell försatt svenska folket i en besvärlig knipa. Sjukdomen har fått så djupt fäste att det blir svårt att kväsa smittspridningen. Ifall immuniteten inte fungerar såsom Anders Tegnell har hoppats, så har vi ingen utväg bort från misären.
Jag anser att det är dömt att misslyckas. Att försöka stoppa en sån är smitta är aldrig något annat än en tillfällig åtgärd.

Fast det fina med Sveriges vägval är att det är korrekt strategi även om man inte får nån längre immunitet. Då fungerar ju inte vaccinen, så då skjuter man bara upp det ofrånkomliga med en lockdown.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in