2020-09-27, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Den historiebeskrivningen skulle jag gärna vilja ha en källa på. Jag känner folk som hade bokat resa till Italien under sportlovet (stockholmare) men som valde att inte åka pga det höga smittläget på orten. Så det var absolut känt vid tidpunkten att det rådde en stor allmän smittspridning i norra italien vid den tidpunkten. Möjligen kände inte FHM till det (eller valde att blunda), men det var ändå uppgifter som var allmänt kända.
Första lediga dagen på Stockholms sportlov måste väl ha varit lördag den 22:a februari? Sportlovet började måndag 24:e.

Enligt Wikipedias timeline hade Italien totalt tjugo registrerade fall efter fredagen. Så den som åkte till Alperna på lördagmorgon reste till ett land med tjugo fall av c19.
Citera
2020-09-27, 10:38
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Jag tror du kan ha rätt ifråga om säsongsbundenhet. Om toppen kommer i nov, dec eller kanske i mars är förstås svårt att säga. Beror också på vilka åtgärder som vidtas eller inte vidtas. Jag tror dessvärre inte det kommer sättas in några motåtgärder och tror därför att vi går mot en mycket snabb smittspridning nu. Var det stoppar vet jag inte, men tror det är en bra bit kvar. Tror det kommer bli mycket värre.

Kan förstås bli så. Dock tror jag, om så fall, att toppen, liksom i våras, kommer att nås i april. Dessutom: Även om ett vaccin kommer att kunna distribueras innan april så kommer det, med all sannolikhet, att bita dåligt på de äldre äldre och andra med dåligt immunförsvar.

Men som jag tidigare skrivit: Just nu och fram till december kan det främst röra sig om en "testningepidemic" snarare än en ny, allvarlig, smittspridning. Men det återstår att se om ens smittan är säsongsbunden och hur allvarlig den blir.
Citera
2020-09-27, 10:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Första lediga dagen på Stockholms sportlov måste väl ha varit lördag den 22:a februari? Sportlovet började måndag 24:e.

Enligt Wikipedias timeline hade Italien totalt tjugo registrerade fall efter fredagen. Så den som åkte till Alperna på lördagmorgon reste till ett land med tjugo fall av c19.

Jag tror inte de uppgifterna stämmer. Jag känner personligen de som valde att inte resa till Italien under sportlovet pga smittsprudningen. Så smittspridningen måste varit allmänt känd redan vid den tidpunkten.
Citera
2020-09-27, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Iof så kan ditt gasmaskbärande påminna folk om att vi, faktiskt fortfarande, lever under en pandemi. Annas så kanske det är som du skriver, att folk betraktar dig som en galning och väjer undan av den orsaken.

Jag utgår ifrån att du tillhör en riskgrupp, eller är en potentiell superspridare och är därför är extra försiktig. Är inte så fallet så vill jag, än en gång, påminna dig om att covid-19 vare sig är spanska sjukan 2.0 eller en ny digerdöden.

Den som huvudsakligen skiljer covid från många tidigare pandemier är ju vår nu väl utvecklade sjukvård.

Vi kan ju anta att samtliga som legat på intensivvård med covid-19 skulle ha dött med den sjukvård som fanns för 100 år sedan.
Citera
2020-09-27, 10:42
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
Va, vad surrar du om? "Skadedjur & kackerlackor"...? Har du helt tappat det?

Organismer som aktivt arbetar för att skada andra och förstöra för alla andra, är skadedjur. Har du nån mer lämplig beteckning på skadedjuren så är du varmt välkommen att dela med dig i tråden.
Senast redigerad av GaretheGOLFERbale 2020-09-27 kl. 11:25.
Citera
2020-09-27, 10:42
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, 16 april sa Tegnell detta. Hur någon kan fortsatt lita på FHM och Tegnell efter ett sådant här fatalt misstag är för mig en gåta.

”Tegnell: Stockholm kan nå flockimmunitet i maj
Smittspridningen i Sverige har nått en nivå där man börjar kunna se tecken på flockimmunitet. Det säger statsepidemiolog Anders Tegnell till norska nyhetsbyrån NTB.
Han tillägger dock att det fortsatt är en bra bit kvar till fullständig flockimmunitet i landet.
– Vi vet inte exakt när, det beror på hur utvecklingen fortskrider, säger Tegnell.
I en intervju med NRK senare på torsdagskvällen säger Tegnell att Folkhälsomynighetens matematiska modeller visar att Stockholm skulle kunna uppnå flockimmunitet redan under maj.”

https://omni.se/tegnell-stockholm-kan-na-flockimmunitet-i-maj/a/zGJjjb

Originalartikeln från NRK:

”Tegnell: – Det kan bli flokkimmunitet i Stockholm i mai

Sveriges statsepidemiolog Anders Tegnell sier at mye tyder på at de vil oppnå flokkimmunitet mot korona i Stockholm i løpet av mai. Andre forskere og smitteeksperter mener Sverige står foran en katastrofe.”

https://www.nrk.no/urix/tegnell_-_-det-kan-bli-flokkimmunitet-i-stockholm-i-mai-1.14984679

Så djävla fel FHM hade!!!!!

Se mitt inlägg ovan, användaren aw pratar i nattmössan. Jag svarade aw’s inlägg att - tidigt ute? FHM och Tegnell påstod i april att Stockholm skulle ha flockimmunitet i maj.

Därefter blev jag citerad av surtruten som bad om en källa till mitt påstående om flockimmunitet i maj, uttalat av Tegnell i april.

Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Har du någon länk till det där påståendet att FHM skulle förutsett dagens 6000 döda samt att det skulle följas av en ännu större utmaning till hösten?
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-27 kl. 10:58.
Citera
2020-09-27, 10:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Kan förstås bli så. Dock tror jag, om så fall, att toppen, liksom i våras, kommer att nås i april. Dessutom: Även om ett vaccin kommer att kunna distribueras innan april så kommer det, med all sannolikhet, att bita dåligt på de äldre äldre och andra med dåligt immunförsvar.

Men som jag tidigare skrivit: Just nu och fram till december kan det främst röra sig om en "testningepidemic" snarare än en ny, allvarlig, smittspridning. Men det återstår att se om ens smittan är säsongsbunden och hur allvarlig den blir.

Men testningen har ju varit ganska så konstant senaste veckorna ifråga om antal tester. Däremot har ju antalet positiva test i runda slängar fördubblats varje vecka senaste tre veckorna. Fortsätter den trenden blir det snabbt besvärande.
Citera
2020-09-27, 10:44
Medlem
Citat:
Förstår din frustration. Tyvärr tar många inte det här viruset på särskilt stort allvar, även fast de borde göra det.
Om det finns värre länder än Spanien vet jag inte. Vet inte var det är absolut värst just nu, men även i Frankrike verkar ju läget just nu vara minst sagt ansträngt. Även Storbritannien ser ut att få det svårt. USA är fortfarande hårt drabbat. Hela sydamerika lyser ilrött. Nu ser vi ju också ut att få en andra våg även i Sverige. Detta samtidigt som många har invaggats i någon slags tro att det skulle vara över. Ivrigt påhejade av sk "experter" som låtit meddela att det är osannolikt med en andra våg. Dessvärre lyssnar många på sk "experter" och har noll och ingen egen kritisk analysförmåga. Då går det som det går.

"Den andra vågen anländer fortare än vi trott" - så står det nu i Aftonbladet. Vet inte om man ska gråta, eller bara sucka. Det känns ju som att ett barn hade kunnat räkna ut det här.

"Det kommer inte att finnas tillräckligt med personal och Frankrikes vårdsystem kommer att vara oförmöget att uppfylla de krav som ställs på det. Vårdpersonalen som i våras utförde "mirakel" kommer inte att kunna fylla luckorna den här gången, enligt Bouet.
– Många av dem är utmattade, traumatiserade.
I lördags registrerades drygt 14 400 nya fall av covid-19 i Frankrike, vilket är något lägre än de 16 000 som konstaterades i torsdags och fredags, de hittills högsta registrerade siffrorna per dygn.
Senaste veckan har över 4 100 personer lagts in på sjukhus och 760 av dem får intensivvård."

Jag tycker svenska myndigheter och inte minst regeringen borde titta på vad som händer i vår omvärld och fundera på vad det innebär för svenskt vidkommande. Sedan borde man ta det säkra före det osäkra och agera förebyggande. Man borde även ta med sig erfarenheterna från i våras. Så att man inte står där igen med byxorna neddragna.
Ja hur kunde man inte räkna ut det i Frankrike?
Citera
2020-09-27, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Den som huvudsakligen skiljer covid från många tidigare pandemier är ju vår nu väl utvecklade sjukvård.

Vi kan ju anta att samtliga som legat på intensivvård med covid-19 skulle ha dött med den sjukvård som fanns för 100 år sedan.
En annan stor skillnad är internet och socialamedier
Citera
2020-09-27, 10:48
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Hmmm ... Förre labourledaren Corbyns bror är tongivande (behöver förvisso inte vara ”vänster” för det). Vidare så finns det många anti-BoJo/pro-labour bland motståndarna.
Annars kan du lägga till huligan-mentalitet i din uppräkning.

Givetvis har du helt rätt. Igår var det våldsvänstern som visade sitt fula tryne. De högerextrema var inte lika aktiva igår som i demonstrationerna i Tyskland där man våldsamt stormade riksdagen.
Citera
2020-09-27, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Tidigt ute? De menade ju att i maj skulle Stockholm ha flockimmunitet? Det var väl i april de sa det?
Stockholms kurvor vände ner långt innan maj. Skälet var flockimmunitet. Om man använder begreppet på rätt sätt.

FHM var tidigt ute med uppskattningar som pekade på ungefär de dödstal vi ser.

Själv så skrev jag att sextusen skulle dö Sverige, den 28:e mars, här i tråden, och har stärkt den prognosen efter hand:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

För den som har bra minne dömdes det ut av alarmisterna som rent önsketänkande.

Om ni hade vetat att min uppskattning skulle ligga 2% från faktiskt resultat, såhär ett halvår senare, och där det fortfarande finns rum för att bli < 1% felprognos för helåret, så hade ni kanske betraktat det här viruset lite mer som jag.

Nu jobbar inte jag för FHM. Men att ni har mage att komma sex månader senare och hävda att såna som JAG missbedömde viruset i våras, när jag satte antalet döda till sextusen i ett skede då bara tvåhundra hade dött (samtidigt som ni dillade om att tio procent av Sverige skulle dö) det är en efterkonstruktion av rang.
Citera
2020-09-27, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
En annan stor skillnad är internet och socialamedier

Ja du har rätt det finns fler faktorer som tex kosten. Vi kan nog även anta att färre personer idag har brist på vissa näringsämnen och vitaminer.

Sen har ju och andra sidan spridningen idag skett med en större hastighet och utbredning eftersom folk reser mer. Ingen åkte till Italien på skidresa för 100 år sedan osv.

Här blir det ju lite komiskt med hur Tegnell i våras sa om historiska erfarenheter av nedstängda flyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in