2020-09-27, 14:26
Medlem
Mitt AB håller på att gå i Coronakonkurs. När anstånden ska betalas tillbaka i vår kommer det inte finnas pengar. Återhämtningen som krävs är för stor. Verksamheten bedrivs både i fysisk & digital form.

Jag funderar därför på att starta ett nytt AB, invänta konkurs, låta skulder förfalla och sedan köpa inkråm/del av verksamhet och köra det vidare i ett nytt AB, med endast den digitala biten som har väldigt låga fasta kostnader med endast mig själv som anställd.

I det blivande konkursade företaget har jag lån från Almi & checkkredit hos bank som kommer att kunna återbetalas vid likvidation. Kan jag då med mitt nybildade bolag ansöka om kapital på nytt tror ni eller är jag som VD bränd av en konkurs?
Känns åtminstone som att villkoren kommer vara bättre än tidigare då Sverige förmodligen gärna ser att covid-kursade företagare ska våga satsa igen om jag skulle bli beviljad lån.
Tar gärna emot feedback eller tips om upplägget!
Citera
2020-09-27, 14:47
Medlem
Om bolag ett går i konkurs får du förhandla med konkursförvaltaren om köp däri. Det blir kanske budgivning, om fler är intresserade, på det som är värt något.
Citera
2020-09-27, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Om bolag ett går i konkurs får du förhandla med konkursförvaltaren om köp däri. Det blir kanske budgivning, om fler är intresserade, på det som är värt något.
Ja det vet jag, men jag tänker väl snarare på lånemöjligheterna i ett nytt bolag?
Citera
2020-09-27, 15:14
Medlem
Blingons avatar
Ett mycket vanligt scenario under 90-talskrisen, exakt enligt det upplägg du beskriver.

Konkursförvaltaren ville många gånger ha ett snabbt avslut, framför bättre betalt för inkråmet. Det är därför det i många leverantörskontrakt står att inventarier, varor, maskiner etc. är leverantörens egendom tills de är till fullo betalda.

Det var heller inte ovanligt att man även passade på att ta med sig personal till det nya företaget.

Stinker dock att blåsa ev. underleverantörer. Det är inte självklart att de vill ha dig som kund igen. Så se till att sköta den biten snyggt. Om kreditbolag åker på sig en smäll är det ingen som gråter över.
Citera
2020-09-27, 15:17
Medlem
Konkursförvaltaren kanske hittar någon som vill köpa helheten, då är det alltid bättre än att dela upp det. Att utgå från att inkråmet går att köpa i valda delar är inget du bör göra.

Glöm inte att du i ditt nya bolag även måste på nytt förhandla om nya avtal med såväl eventuell hyresvärd som med leverantörer.
Citera
2020-09-27, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Ett mycket vanligt scenario under 90-talskrisen, exakt enligt det upplägg du beskriver.

Konkursförvaltaren ville många gånger ha ett snabbt avslut, framför bättre betalt för inkråmet. Det är därför det i många leverantörskontrakt står att inventarier, varor, maskiner etc. är leverantörens egendom tills de är till fullo betalda.

Det var heller inte ovanligt att man även passade på att ta med sig personal till det nya företaget.

Stinker dock att blåsa ev. underleverantörer. Det är inte självklart att de vill ha dig som kund igen. Så se till att sköta den biten snyggt. Om kreditbolag åker på sig en smäll är det ingen som gråter över.
Personal ska inte tas över.

Förhoppningsvis ska ingen förlora något i den här konkursen, förutom Skatteverket/moms som jag fått anstånd för, och dess förfallodag i mars -21, så det är ju innan dess jag måste ansöka om frivillig konkurs.
Citera
2020-09-27, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Konkursförvaltaren kanske hittar någon som vill köpa helheten, då är det alltid bättre än att dela upp det. Att utgå från att inkråmet går att köpa i valda delar är inget du bör göra.

Glöm inte att du i ditt nya bolag även måste på nytt förhandla om nya avtal med såväl eventuell hyresvärd som med leverantörer.
Det är ingenting jag tar för givet nej, men det var jag som byggde upp verksamheten från scratch och även byggt den digitala delen, så jag har lite svårt att se att någon skulle orka med att köpa det som det är.

Ja det förstår jag, men hyresvärd är inte aktuellt.
Citera
2020-09-27, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av less.is.bore
Det är ingenting jag tar för givet nej, men det var jag som byggde upp verksamheten från scratch och även byggt den digitala delen, så jag har lite svårt att se att någon skulle orka med att köpa det som det är.

Ja det förstår jag, men hyresvärd är inte aktuellt.
Inga planer på att försöka få ett ackord?
Citera
2020-09-27, 15:43
Medlem
Citat:
Inga planer på att försöka få ett ackord?
Rekonstruktion tänker du?
Vet inte om Skatteverket pysslar med ackord 🤨
Citera
2020-09-27, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av less.is.bore
Rekonstruktion tänker du?
Vet inte om Skatteverket pysslar med ackord 🤨
Det är rekonstruktörens uppgift att förbereda!
Skatter är knappast undantagna, tankegången är ju att ett ackord skall ge bättre utdelning än om man väntar tills en konkurs står för dörren.
Citera
2020-09-27, 16:01
Medlem
Citat:
Det är rekonstruktörens uppgift att förbereda!
Skatter är knappast undantagna, tankegången är ju att ett ackord skall ge bättre utdelning än om man väntar tills en konkurs står för dörren.
Tror inte en rekonstruktion är aktuell, företaget är för litet. 3 anställda, 3-4m oms, ingen vinst att tala om direkt.
Citera
2020-09-27, 17:27
Medlem
Det jag vill veta är om detta är genomförbart? Att det konkursar må så vara, det är ingenting jag kunnat påverka, viruseländet. Jag vill rädda de vitala delarna så enkelt och ”billigt” som möjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in