2020-09-26, 17:37
Medlem
När Sagan gjorde nåt liknande i touren blev han placerad sist i klungan han var med i, om Longo Borghini får samma straff så blir hon... trea
Lika bra det, hur kul vore det med bara orange på pallen.
Senast redigerad av wejo 2020-09-26 kl. 17:39.
Citera
2020-09-26, 23:11
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Van der Breggen valde samma taktik som van Vleuten i Yorkshire i fjol, gå loss solo med flera mil kvar. Det blev ungefär lika spännande, alltså inte alls. Sånt här visar tyvärr också hur tunn toppen är bland damerna. Nu återstår det bara att se om det blir orange på hela prispallen.

När en av de stora stjärnorna i damcykling rycker och får en minut eller mer så är det närmast 100% sannolikhet att denna vinner, oavsett om det är 20 km eller 80 km kvar. Jag menar, hur ofta händer det att en stjärna går loss ensam och det INTE håller? Typ noll gånger.
Citera
2020-09-26, 23:13
Medlem
ingetbranicks avatar
Vad tror vi om herrarnas linjelopp? Långt (258 km), ett par rejäla backar på det 28,8 km långa varvet som körs nio gånger och så målgång på en racerbana. Att det bara har gått en vecka sen Touren avslutades gör att det känns extra osäkert att tippa. Hur har de som åkte Touren återhämtat sig, fysiskt och psykiskt? I vanliga fall hade både Pogacar och Roglic hört till favoriterna, men ingen av dem har haft en normal vecka (av rakt motsatta skäl).

Om Roglic återhämtat sig fysiskt och lyckas vända besvikelsen till revanschlusta så blir han farlig. Men hur är det med dynamiken i det slovenska laget? De säger själva att det inte finns nån given ledare, men Pogacar tillstår att det "vore en saga" om Roglic skulle vinna.

Det vore fel att nånsin räkna bort Wout van Aert, som verkar kunna göra det omöjliga. Silvermedaljen på tempot bara fem dagar efter målgången i Touren var extremt imponerande, men vilka spår har det satt? Att han klarar att hänga med i tuffa stigningar har han bevisat, och i en spurtstrid inne på racerbanan är det få (ingen?) som slår honom.

Alaphilippe vet man aldrig var man har, och Kwiatkowski visade stundtals fina takter på Touren med dubbelsegern med Carapaz som höjdpunkten.

Men om vi tittar utanför de största namnen, då? Minns hur vädret ställde till det för framför allt sydeuropéerna i Yorkshire förra året. Nu blir det knappast samma ruskväder, men prognoserna talar om regn, vilket kan bli en faktor. Dags för en ny dansk att överraska? Valgren var sexa förra året, är det hans tur den här gången? Eller tar Fuglsang det?

Räkna inte bort hemmaåkarna, framför allt Bettiol och Ulissi. En riktig outsider är Lutsenko från Kazakhstan, som tog en fin soloseger på Touren. Matthews har visat att han klarar av långa lopp och kan gå med i kortare stigningar, och i en spurt är han livsfarlig. Han har heller inte kört Touren och borde vara utvilad. Valverde tror jag inte på, även om banan passar honom utmärkt. Men till slut tar åldern ut sin rätt, och 40-åringen har inte sett lika vass ut i år som tidigare.

Favoriter: van Aert, Alaphilippe, Roglic, Pogacar

Utmanare: Bettiol, Ulissi, Kwiatkowski, Fuglsang

Outsider: Valgren, Lutsenko, Matthews
Citera
2020-09-27, 00:18
Medlem
Månsans avatar
Citat:

Alaphilippe vet man aldrig var man har, och Kwiatkowski visade stundtals fina takter på Touren med dubbelsegern med Carapaz som höjdpunkten.

Jag anade oråd direkt när det framgick att Alaphilippe plötsligt gått och skaffat flickvän. Det kan bara gå åt pipan. Förra året var han ju mestadels magiskt bra. Inte alls att rekommendera att en snubbe på 28, som ägnat all vaken tid sen 7-årsåldern åt cykling, hux flux ska krångla med motsatta könet. Sjukt snygg är hon också -- förvärrar förstås problemet.

Nä, jag tror inte på Alaphilippe.
Citera
2020-09-27, 11:36
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Jag anade oråd direkt när det framgick att Alaphilippe plötsligt gått och skaffat flickvän. Det kan bara gå åt pipan. Förra året var han ju mestadels magiskt bra. Inte alls att rekommendera att en snubbe på 28, som ägnat all vaken tid sen 7-årsåldern åt cykling, hux flux ska krångla med motsatta könet. Sjukt snygg är hon också -- förvärrar förstås problemet.

Nä, jag tror inte på Alaphilippe.

Du vet inte hur rätt du har. Förhållandet har redan lett till en skandal, då en krönikör på en fransk tidning under pågående TdF skrev en krönika som illustrerades med en något ekivok teckning på dem båda föreställandes hur Alaphilippes flickvän (f.d. cyklist och numera tv-expert) intervjuade honom i sängen. Ett drev med feministiska förtecken tog fart, vilket ledde till att både krönikören och illustratören omgående fick sparken från tidningen.

www.cyclingnews.com/news/lhumanite-criticised-for-publishing-sexist-cartoon-of-marion-rousse/
Citera
2020-09-27, 11:39
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Du vet inte hur rätt du har. Förhållandet har redan lett till en skandal, då en krönikör på en fransk tidning under pågående TdF skrev en krönika som illustrerades med en något ekivok teckning på dem båda föreställandes hur Alaphilippes flickvän (f.d. cyklist och numera tv-expert) intervjuade honom i sängen. Ett drev med feministiska förtecken tog fart, vilket ledde till att både krönikören och illustratören omgående fick sparken från tidningen.

www.cyclingnews.com/news/lhumanite-criticised-for-publishing-sexist-cartoon-of-marion-rousse/

Marion Rousse var tidigare gift med Tony Gallopin, om någon är intresserad att veta. 😄
Citera
2020-09-27, 11:41
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Marion Rousse var tidigare gift med Tony Gallopin, om någon är intresserad att veta. 😄

Så klart vi är Jag har ett ord för såna som hon, men det vågar jag inte säga för då ryker väl jag också
Citera
2020-09-27, 11:44
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Så klart vi är Jag har ett ord för såna som hon, men det vågar jag inte säga för då ryker väl jag också

Wheelsucker?
Citera
2020-09-27, 11:56
Medlem
ingetbranicks avatar
Jaha, där försvann en av mina outsider. Lutsenko kom inte till start efter att ha lämnat ett positivt test för Covid-19 för två dagar sen, liksom Arndt och Berhane. Fatta hur smittsamt detta virus är, när cyklister trots alla rigorösa förberedelser ändå drabbas.

www.cyclingnews.com/news/lutsenko-out-of-worlds-after-positive-test-for-covid-19/
Citera
2020-09-27, 12:55
Medlem
TilleyHats avatar
Ganska ointressant lopp än så länge. Utbrytarna har 6-7 minuter sedan ett par timmar tillbaka. Snart bör det hända någonting. Jag ser gärna att de börjar ta in på utbrytarna innan regnet kommer så att det inte blir för nervöst om det nu blir skyfall som det har sagts.
Citera
2020-09-27, 13:17
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Ganska ointressant lopp än så länge. Utbrytarna har 6-7 minuter sedan ett par timmar tillbaka. Snart bör det hända någonting. Jag ser gärna att de börjar ta in på utbrytarna innan regnet kommer så att det inte blir för nervöst om det nu blir skyfall som det har sagts.

Ja, går det för lugnt för länge i klungan får vi ju inte den här uttröttningseffekten som banan annars inbjuder till. Visst, 258 km är alltid 258 km, och backarna finns ju där, men cyklisterna är så vältränade att de klarar av det utan problem om tempot är tillräckligt lågt. Framför allt borde lagen som inte har en spurtare av typen Matthews, van Avermaet och van Aert vara intresserade av att skruva upp tempot för att trötta ut dem. Slovenerna, t.ex.
Citera
2020-09-27, 13:53
Medlem
TilleyHats avatar
Danskarna och schweizarna verkar intresserade av att hålla farten uppe i klungan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in