2020-09-27, 11:11
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Precis, där sa du något klokt, coronan kom ju till Europa och nordöstra USA på en tid på året när den redan börjar få en hel del emot sig (mer sol, vi är mer utomhus) ... vi vet egentligen inte de relativa bidragen från restriktioner, säsong, och immunitet till kurvan. Risken finns ju att man övertolkat effekter av restriktioner och immunitet - och vad vi egentligen såg i april och maj mest var en naturlig säsongsmässig nedgång (undantaget kanske Järvafältet i Stockholm, Södertälje och någa platser till där man nog helt klart fick en herd immunity effekt tidigt).
Tiden får utvisa hur det står till... och hur det blir.

Instämmer: Det kan finnas många, både i Sverige och utomlands som klappat sig själva på axeln och sett just sina egna restriktioner och rekommendationer som orsaken till att smittspridningen började bromsa in i mitten av april, när det i själva verket kan ha rört sig om en naturlig minskning pga de säsongsvariationer som SARS-COV2 kan ha.

Kanske har mänsklig aktivitet inte sådan överdrivet stor effekt på SARS-COV2 som vi vill tro. Det var ju så redan under den spanska sjukan med det svininfluensa viruset som härjade då. Det som begränsade smittspridningen då var att många äldre fått immunitet genom "den ryska snuvan" som spreds i slutet av 1800-talet. Men det som verkligen satte stopp för den spanska sjukan var viruset självt som muterade till en mildare variant, så det kunde spridas effektivare.

Människan spår men SARS-COV2 rår.
Citera
2020-09-27, 11:12
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
20 fall, men det var ett känt faktum att smittan spred sig otroligt snabbt då i februari, det ökade med en tiopotens varje vecka.

Börsen sjönk som en sten måndagen den 24 februari på oroväckande nyheter från Italien som kom sent fredagen den 21 februari. Antalet dåliga nyheter fortsatte under lördagen och söndagen.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: När börsen rasade förstod alla smittan inte skulle gå att stoppa i Kina. Börsen är det närmaste vi kommer en kollektiv intelligens idag. Insikten om att detta inte var ett asiatiskt problem utan skulle drabba även Europa och USA kom just den där helgen.
Citera
2020-09-27, 11:12
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
20 fall, men det var ett känt faktum att smittan spred sig otroligt snabbt då i februari, det ökade med en tiopotens varje vecka.
Dessutom hade den ju snabbt spridit sig från Kina till Italien vid det tillfället.
Citera
2020-09-27, 11:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Väldigt tveksam till att Blodgivare är en speciellt bra grupp att representera hela Sverige.

Min fördom är att det är vid medelklass som lämnar blod och att kvinnor är överrepresenterade.

Jag får också intrycket att den gruppen är friskare än övriga i samhället.

Men det kanske bara är fördomar?

Jag säger inte att det är ett perfekt urval, men det är data som finns.
Citera
2020-09-27, 11:14
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Dessutom hade den ju snabbt spridit sig från Kina till Italien vid det tillfället.

Det fick man klarhet i 21-23 februari. Innan det så var det inte mycket till panik.
Citera
2020-09-27, 11:14
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag säger inte att det är ett perfekt urval, men det är data som finns.

Jag kan ha fel. Det borde finnas statistik?
Citera
2020-09-27, 11:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag kan ha fel. Det borde finnas statistik?

Gå du in och rota på FHM:s hemsida, där finns massor att ta del av.
Citera
2020-09-27, 11:21
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Stockholm med Björn Eriksson har en del handlingskraft och kanske kan göra något regionalt i strid med FHM och Tegnell.

Tegnell vill ju driva på det här för att uppnå flockimmunitet (vilket han inte medger). Han förminskar läget till "långsam ökning", "viss ökning" och vi "testar mycket mer". Han tycker det är ett bra läge att ta bort besöksförbudet på äldreboenden samt höja sammankomstgränsen från 50 till 500.

Nu handlar det inte om något utbrott i alpbyar som i våras.

EU, USA och WHO har varnat i veckor för kritisk utveckling.

I detta kunskapsläge rekommenderar idioten Tegnell att lätta på restriktioner.

Tegnell om höjd gräns: Behöver inte öka risken
Citat:
Statsepidemiolog Anders Tegnell tycker att man kan höja 50-personersgränsen vid sammankomster, skriver Göteborgs-Posten.
Folkhälsomyndigheten har föreslagit en maxgräns på 500 personer, men under torsdagen gick regeringen ut med att gränsen på 50 personer ligger kvar.

Inkompetente Anders Tegnell styr oss mot en katastrof och ingen reagerar.
Citera
2020-09-27, 11:21
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Gå du in och rota på FHM:s hemsida, där finns massor att ta del av.

Var det inte du som påstod att 5-10% av alla sjuka behöver intensivvård?
Citera
2020-09-27, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är väl relativt ointressant för Sveriges befolkning vad du har sagt? Det som är oroande är alla katastrofala feltagelser som har gjorts av FHM med Tegnell i frontlinjen? Det är dårskap av rang skulle jag vilja påstå.

Dessutom menade Tegnell att vi peakat redan i mars. 🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️
Det där har du drömt.

Varför tror du jag har försvarat FHM i sex månader?Det stod tidigt klart för mig att FHM bedömde det här viruset på precis samma vetenskapliga grunder som jag. Sen har jag sagt rakt ut sånt som en myndighet inte kan säga. Som att gissa hur många som kommer dö.

Jag har precis postat källa på att jag bedömde det här viruset helt korrekt redan den 28:e mars, och uppskattade ett dödstal på 600-650 döda/1M.

Det här var i ett skede då världens hårdast drabbade land (Italien) bara hade 150 döda/1M, UK hade 11 döda/1M och Sverige hade 10 döda/1M.

När peaken skedde är en definitionsfråga. Sverige peakade i antal fall i månadsskiftet mars/april, och döda/dag peakade två veckor senare.

Jag har sagt det förr, och säger det igen. Inget land skulle ha pantsatt sitt samhälle och sin demokrati för att utrota det här viruset, om de hade vetat från början att man kunde göra som Sverige, och "bara" få 600 döda/1M.
Citera
2020-09-27, 11:24
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ja, jag vet två som dött MED trafikolycka faste de dog ju inte av trafikolycka utan de dog ju av skallskador bägge två faktiskt.

Fast det är, förstås, en stor skillnad gentemot någon som ligger dödssjuk i någon annan sjukdom än covid-19 men råkar testa positivt för covid-19 i samma veva.
Citera
2020-09-27, 11:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vad har Sverige att lära av Frankrikes misstag då tycker du?

Flera saker:

- Att den höga smittspridningen i våras inte har skapat flockimmunitet
- Att bromsa i tid innan vården överbelastas
- Sätt in restriktioner i tid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här