2020-09-27, 10:54
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ola, poängen är inte att som Tegnell rulla tummarna och hoppas på Flockimmunitet och se skiten skena iväg. Poängen är att agera tidigt på ökad smitta innan det skenar iväg. Om man agerar tidigt behöver inte restriktionerna bli så hårda samt man förhindrar sjukdom och död.

Ökningen är ingen testing-epidemic. Det där har du kopierat från Tegnell och Trump.

Från lägesrapporterna i Stockholm

"Under vecka 36 genomfördes 23 394 av dessa tester. Av dessa var 1,2 procent positiva."
"Under vecka 37 har det analyserats 23 187 tester. Av dessa var 1,3 procent positiva."
"Under vecka 38 har det analyserats 27 051 tester. Av dessa var 2,2 procent positiva."

Nu har inte test-statistiken för vecka 39 (nuvarande) kommit än men du kan inte förklara den enorma ökningen (nästan faktor 4) på två veckor i Stockholm med ökad testning.

Sluta att lägg ord i Tegnells mun som han inte har sagt och framförallt försök inte citera honom utanför det sammanhang och kontext han säger saker. Tegnell är absolut inte felfri, men han är heller ingen elak diktator, som du verkar tro.

Sant är att andelen positiva test i Stockholmsregionen ökat kraftigt på sistone. Men lika sant är att detta, i alla fall än så länge, inte påverkat antalet iva-fall och sjukhusinläggningar. Om vi hade testat lika många för den vanliga säsongsinfluensan så kanske en liknande ökning skett, redan under försäsongen. Men nu bryr sig väldigt få om den vanliga influensans tidiga underliggande smittspridning.

Men jag utesluter inte alls att den nuvarande ökningen av rapporterade covid-19 fall kan vara preludiumet till en allvarlig och mycket omfattande säsong av SARS-COV2, om nu smittan är säsongsbunden. Jag försöker bara peka på de olika möjligheter som finns. Till dem kan läggas mittenalternativet: Att smittspridningen iof kommer att öka men att den inte alls kommer att få så allvarliga konsekvenser, för framförallt iva och andra sjukdomsfall samt dödsfall, som i våras.
Citera
2020-09-27, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja. Många länder säger samma sak. Att skolorna driver smittan. I Israel har man sett jättetydligt samband mellan öppna skolor och ökad smittspridning. Är väl egentligen bara i Sverige man förnekar sambandet. Intressant dock att smittan börjat öka exponentiellt i Stockholm 3 veckor efter skolorna öppnade. Jag tror ju inte att det är någon slump. Det funkar inte att hålla avstånd i skolan och barn är barn. De skrattar, busar och umgås tätt inpå varandra.

Barn är nog även generellt slarvigare med hygienen samtidigt som de delar på samma toaletter.
Citera
2020-09-27, 10:57
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Barn är nog även generellt slarvigare med hygienen samtidigt som de delar på samma toaletter.

Exakt, sen är barn inte lika duktiga på att berätta när man faktiskt är snorig eller förkyld och borde ha stannat hemma, så dem går till skolan ändå och sprider smittan.
Citera
2020-09-27, 10:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Ja hur kunde man inte räkna ut det i Frankrike?

Samma trend i Sverige tyvärr. Tredje veckan i rad som antalet fall ökar. 5 veckor efter skolstart. Knappast en slump.
Citera
2020-09-27, 10:59
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Mitt fetade:

Han sa att risken för smitta är mindre när man sitter ner och sitter still, därför är en meter tillräckligt avstånd sittande medan två meter är att föredra när man är ute och går. Fråga mig inte hur han tänker.🤷🏼‍♀️

Edit: uttalandet jag återger var i samband med att de skulle öka gränsen för sittande publik på olika evenemang. Har han nu gjort ett uttalande som du återger i ditt inlägg visar det ju återigen på hur inkonsekvent han är. Vilken dåre.

Han säger det som passar i stunden. Precis som han väljer sina källor till information så det passar hans agenda för givet tillfälle.
Undra vad för slags medicin han äter. Tänker mest på att han svajade något oerhört vid de första presskonferenserna och nu kan han stå som folk. Kan ju i för sig ha varit nervositet inför pressuppbådet.

För övrigt så hoppas jag att WHO snart sätter gemensamma regler/ restriktioner i hela världen för att försöka stoppa denna smitta. Som det är nu är det bara kaos överallt.
Citera
2020-09-27, 11:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Förstår din frustration. Tyvärr tar många inte det här viruset på särskilt stort allvar, även fast de borde göra det.
Om det finns värre länder än Spanien vet jag inte. Vet inte var det är absolut värst just nu, men även i Frankrike verkar ju läget just nu vara minst sagt ansträngt. Även Storbritannien ser ut att få det svårt. USA är fortfarande hårt drabbat. Hela sydamerika lyser ilrött. Nu ser vi ju också ut att få en andra våg även i Sverige. Detta samtidigt som många har invaggats i någon slags tro att det skulle vara över. Ivrigt påhejade av sk "experter" som låtit meddela att det är osannolikt med en andra våg. Dessvärre lyssnar många på sk "experter" och har noll och ingen egen kritisk analysförmåga. Då går det som det går.

"Den andra vågen anländer fortare än vi trott" - så står det nu i Aftonbladet. Vet inte om man ska gråta, eller bara sucka. Det känns ju som att ett barn hade kunnat räkna ut det här.

"Det kommer inte att finnas tillräckligt med personal och Frankrikes vårdsystem kommer att vara oförmöget att uppfylla de krav som ställs på det. Vårdpersonalen som i våras utförde "mirakel" kommer inte att kunna fylla luckorna den här gången, enligt Bouet.
– Många av dem är utmattade, traumatiserade.
I lördags registrerades drygt 14 400 nya fall av covid-19 i Frankrike, vilket är något lägre än de 16 000 som konstaterades i torsdags och fredags, de hittills högsta registrerade siffrorna per dygn.
Senaste veckan har över 4 100 personer lagts in på sjukhus och 760 av dem får intensivvård."

Jag tycker svenska myndigheter och inte minst regeringen borde titta på vad som händer i vår omvärld och fundera på vad det innebär för svenskt vidkommande. Sedan borde man ta det säkra före det osäkra och agera förebyggande. Man borde även ta med sig erfarenheterna från i våras. Så att man inte står där igen med byxorna neddragna.
Vad har Sverige att lära av Frankrikes misstag då tycker du?
Citera
2020-09-27, 11:01
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Stockholms kurvor vände ner långt innan maj. Skälet var flockimmunitet. Om man använder begreppet på rätt sätt.

FHM var tidigt ute med uppskattningar som pekade på ungefär de dödstal vi ser.

Själv så skrev jag att sextusen skulle dö Sverige, den 28:e mars, här i tråden, och har stärkt den prognosen efter hand:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

För den som har bra minne dömdes det ut av alarmisterna som rent önsketänkande.

Om ni hade vetat att min uppskattning skulle ligga 2% från faktiskt resultat, såhär ett halvår senare, och där det fortfarande finns rum för att bli < 1% felprognos för helåret, så hade ni kanske betraktat det här viruset lite mer som jag.

Nu jobbar inte jag för FHM. Men att ni har mage att komma sex månader senare och hävda att såna som JAG missbedömde viruset i våras, när jag satte antalet döda till sextusen i ett skede då bara tvåhundra hade dött (samtidigt som ni dillade om att tio procent av Sverige skulle dö) det är en efterkonstruktion av rang.

Det är väl relativt ointressant för Sveriges befolkning vad du har sagt? Det som är oroande är alla katastrofala feltagelser som har gjorts av FHM med Tegnell i frontlinjen? Det är dårskap av rang skulle jag vilja påstå.

Dessutom menade Tegnell att vi peakat redan i mars. 🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️
Citera
2020-09-27, 11:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.

Utan tvekan är det så. Tyvärr har många inte minst FHM tagit det faktum att yngre sällan blir lika svårt sjuka som äldre som en slags intäkt för att barn inte smittar, eller skulle smitta mindre. Finns dock ingen fakta att backa upp det med.

Tycker de senaste veckornas ökande smittspridning i Sverige sammanfaller rätt väl med skolstarten.
Citera
2020-09-27, 11:04
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om man tittar på seroprevalencen hos blodgivare som är 7,1% i snitt för riket så betyder det i runda slängar 700K smittade och då åker ditt värde ner under 1% vilket känns mer rimligt. Räknar man sedan in att det kommer fler och fler rapporter om personer som varit sjuka men inte uppvisar antikroppar så sjunker värdet ytterligare. 0,6% känns rimligt men är ff högt. Det tråkiga är att det är mycket "tinder" kvar att bränna igenom.

Väldigt tveksam till att Blodgivare är en speciellt bra grupp att representera hela Sverige.

Min fördom är att det är vid medelklass som lämnar blod och att kvinnor är överrepresenterade.

Jag får också intrycket att den gruppen är friskare än övriga i samhället.

Men det kanske bara är fördomar?
Citera
2020-09-27, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Första lediga dagen på Stockholms sportlov måste väl ha varit lördag den 22:a februari? Sportlovet började måndag 24:e.

Enligt Wikipedias timeline hade Italien totalt tjugo registrerade fall efter fredagen. Så den som åkte till Alperna på lördagmorgon reste till ett land med tjugo fall av c19.

20 fall, men det var ett känt faktum att smittan spred sig otroligt snabbt då i februari, det ökade med en tiopotens varje vecka.
Citera
2020-09-27, 11:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vettiga människor har i alla tider undvikit att träffa sina gamla släktingar om man varit förkyld. Ni är ju helt otroliga, tror helt plötsligt att innan corona så levde vi utan förnuft och reson när det kommer till sjukdom och gamlingar.
Nåja, det hände ju allt innan Corona också att äldre dog av att bli smittade av sina snuviga barnbarn.

Så egentligen kanske det alltid borde vara besöksförbud på äldreboende?
Citera
2020-09-27, 11:10
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Han säger det som passar i stunden. Precis som han väljer sina källor till information så det passar hans agenda för givet tillfälle.
Undra vad för slags medicin han äter. Tänker mest på att han svajade något oerhört vid de första presskonferenserna och nu kan han stå som folk. Kan ju i för sig ha varit nervositet inför pressuppbådet.

För övrigt så hoppas jag att WHO snart sätter gemensamma regler/ restriktioner i hela världen för att försöka stoppa denna smitta. Som det är nu är det bara kaos överallt.

Ja, jag håller med. Det som är mest anmärkningsvärt är hans envisa uttalanden om ”vetenskapliga studier” och brist därpå samtidigt som han uttalar sig om att det finns ett STARKT samband mellan mild influensa säsongen innan och hög dödlighet i covid-19. Då hänvisar han till ett youtube-klipp samt en artikel av tre ekonomer vilka är kända lockdown motståndare.

Han är en proffspratare av hög rang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in