Citat:
Sjukvårdens katastrofala läge har jag försökt förklara i flera veckor, men medelsvensken är döv och blind.
Jag var själv verksam i covidvården i våras och har jobbat 20 + år inom Landstinget (en av Sveriges största dyraste och sämsta arbetsgivare), men det är knappt någon som lyssnar på mig iaf.
Sjukvården var i kris redan innan coronakrisen, och är nu totalt trasig. Den sk vårdskulden kommer aldrig att försvinna (och ingen har tänkt göra nåt åt den heller), personalen är sopslut, liksom pengarna och de materiella resurserna.
Samtidigt flyr vettiga erfarna anställda, trötta på kassa chefer, kassa löner osv.
Kommer det en till virusvåg redan i höst är vi så körda ...
Jag kommer garanterat inte att kliva in i covidvården igen.
Samtidigt kan staten inte hjälpa att svenskar är dumma i huvudet.
Några av mina släktingar åkte nyss till Spanien ... tre av dom är rökare, en av rökarna är dessutom överviktig, och bara en har antikroppar ... vilka j-a idioter .... alla fyra jobbar dessutom inom vården ....
Och samtidigt demonstrerar människor mot restriktioner ...
Med såna här medborgare är det svårt att navigera i kris.
Finns det nåt sämre land att åka till än Spanien just nu?
Jag var själv verksam i covidvården i våras och har jobbat 20 + år inom Landstinget (en av Sveriges största dyraste och sämsta arbetsgivare), men det är knappt någon som lyssnar på mig iaf.
Sjukvården var i kris redan innan coronakrisen, och är nu totalt trasig. Den sk vårdskulden kommer aldrig att försvinna (och ingen har tänkt göra nåt åt den heller), personalen är sopslut, liksom pengarna och de materiella resurserna.
Samtidigt flyr vettiga erfarna anställda, trötta på kassa chefer, kassa löner osv.
Kommer det en till virusvåg redan i höst är vi så körda ...
Jag kommer garanterat inte att kliva in i covidvården igen.
Samtidigt kan staten inte hjälpa att svenskar är dumma i huvudet.
Några av mina släktingar åkte nyss till Spanien ... tre av dom är rökare, en av rökarna är dessutom överviktig, och bara en har antikroppar ... vilka j-a idioter .... alla fyra jobbar dessutom inom vården ....
Och samtidigt demonstrerar människor mot restriktioner ...
Med såna här medborgare är det svårt att navigera i kris.
Finns det nåt sämre land att åka till än Spanien just nu?
Förstår din frustration. Tyvärr tar många inte det här viruset på särskilt stort allvar, även fast de borde göra det.
Om det finns värre länder än Spanien vet jag inte. Vet inte var det är absolut värst just nu, men även i Frankrike verkar ju läget just nu vara minst sagt ansträngt. Även Storbritannien ser ut att få det svårt. USA är fortfarande hårt drabbat. Hela sydamerika lyser ilrött. Nu ser vi ju också ut att få en andra våg även i Sverige. Detta samtidigt som många har invaggats i någon slags tro att det skulle vara över. Ivrigt påhejade av sk "experter" som låtit meddela att det är osannolikt med en andra våg. Dessvärre lyssnar många på sk "experter" och har noll och ingen egen kritisk analysförmåga. Då går det som det går.
"Den andra vågen anländer fortare än vi trott" - så står det nu i Aftonbladet. Vet inte om man ska gråta, eller bara sucka. Det känns ju som att ett barn hade kunnat räkna ut det här.
"Det kommer inte att finnas tillräckligt med personal och Frankrikes vårdsystem kommer att vara oförmöget att uppfylla de krav som ställs på det. Vårdpersonalen som i våras utförde "mirakel" kommer inte att kunna fylla luckorna den här gången, enligt Bouet.
– Många av dem är utmattade, traumatiserade.
I lördags registrerades drygt 14 400 nya fall av covid-19 i Frankrike, vilket är något lägre än de 16 000 som konstaterades i torsdags och fredags, de hittills högsta registrerade siffrorna per dygn.
Senaste veckan har över 4 100 personer lagts in på sjukhus och 760 av dem får intensivvård."
Jag tycker svenska myndigheter och inte minst regeringen borde titta på vad som händer i vår omvärld och fundera på vad det innebär för svenskt vidkommande. Sedan borde man ta det säkra före det osäkra och agera förebyggande. Man borde även ta med sig erfarenheterna från i våras. Så att man inte står där igen med byxorna neddragna.