2020-09-27, 09:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Sjukvårdens katastrofala läge har jag försökt förklara i flera veckor, men medelsvensken är döv och blind.

Jag var själv verksam i covidvården i våras och har jobbat 20 + år inom Landstinget (en av Sveriges största dyraste och sämsta arbetsgivare), men det är knappt någon som lyssnar på mig iaf.

Sjukvården var i kris redan innan coronakrisen, och är nu totalt trasig. Den sk vårdskulden kommer aldrig att försvinna (och ingen har tänkt göra nåt åt den heller), personalen är sopslut, liksom pengarna och de materiella resurserna.

Samtidigt flyr vettiga erfarna anställda, trötta på kassa chefer, kassa löner osv.

Kommer det en till virusvåg redan i höst är vi så körda ...

Jag kommer garanterat inte att kliva in i covidvården igen.

Samtidigt kan staten inte hjälpa att svenskar är dumma i huvudet.

Några av mina släktingar åkte nyss till Spanien ... tre av dom är rökare, en av rökarna är dessutom överviktig, och bara en har antikroppar ... vilka j-a idioter .... alla fyra jobbar dessutom inom vården ....

Och samtidigt demonstrerar människor mot restriktioner ...

Med såna här medborgare är det svårt att navigera i kris.

Finns det nåt sämre land att åka till än Spanien just nu?

Förstår din frustration. Tyvärr tar många inte det här viruset på särskilt stort allvar, även fast de borde göra det.
Om det finns värre länder än Spanien vet jag inte. Vet inte var det är absolut värst just nu, men även i Frankrike verkar ju läget just nu vara minst sagt ansträngt. Även Storbritannien ser ut att få det svårt. USA är fortfarande hårt drabbat. Hela sydamerika lyser ilrött. Nu ser vi ju också ut att få en andra våg även i Sverige. Detta samtidigt som många har invaggats i någon slags tro att det skulle vara över. Ivrigt påhejade av sk "experter" som låtit meddela att det är osannolikt med en andra våg. Dessvärre lyssnar många på sk "experter" och har noll och ingen egen kritisk analysförmåga. Då går det som det går.

"Den andra vågen anländer fortare än vi trott" - så står det nu i Aftonbladet. Vet inte om man ska gråta, eller bara sucka. Det känns ju som att ett barn hade kunnat räkna ut det här.

"Det kommer inte att finnas tillräckligt med personal och Frankrikes vårdsystem kommer att vara oförmöget att uppfylla de krav som ställs på det. Vårdpersonalen som i våras utförde "mirakel" kommer inte att kunna fylla luckorna den här gången, enligt Bouet.
– Många av dem är utmattade, traumatiserade.
I lördags registrerades drygt 14 400 nya fall av covid-19 i Frankrike, vilket är något lägre än de 16 000 som konstaterades i torsdags och fredags, de hittills högsta registrerade siffrorna per dygn.
Senaste veckan har över 4 100 personer lagts in på sjukhus och 760 av dem får intensivvård."

Jag tycker svenska myndigheter och inte minst regeringen borde titta på vad som händer i vår omvärld och fundera på vad det innebär för svenskt vidkommande. Sedan borde man ta det säkra före det osäkra och agera förebyggande. Man borde även ta med sig erfarenheterna från i våras. Så att man inte står där igen med byxorna neddragna.
Citera
2020-09-27, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
FHM var tidigt ute och sa att sextusen eller fler skulle dö, och att hösten skulle bli en stor utmaning.

På den tiden kallades jag för FHM-shill i tråden, för att jag vågade påstå att virus spreds mer på hösten. Det har hänt en del sen dess.

Har du någon länk till det där påståendet att FHM skulle förutsett dagens 6000 döda samt att det skulle följas av en ännu större utmaning till hösten?
Citera
2020-09-27, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Dödligheten varierar ju förstås mellan olika platser, grupper och individer, konstigt vore det nu annars, beroende på att så många olika faktorer spelar in vad gäller dödlighet. Dessutom tillkommer de olika sätt som död i/med covid-19 rapporteras.

Ja, jag vet två som dött MED trafikolycka faste de dog ju inte av trafikolycka utan de dog ju av skallskador bägge två faktiskt.
Citera
2020-09-27, 09:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
På torsdag öppnar vi upp alla äldreboenden för besök igen. Då kan mormor och morfar äntligen få träffa sina anhöriga och krama om barnbarnen igen.

"-Ingen fara mamma, Lucas är bara lite snuvig, som han brukar vara så här på hösten. Ingen feber alls"

Utan åtgärder mot smittspridning kommer öppningen av äldreboenden bli en katastrof anser jag.
Nu har man minsann kommit med riktlinjer inför öppnandet och personalen ska ha en "pedagogisk roll" om någon dyker upp med märkbara symptom.

Så det ska nog ordna sig!
Citera
2020-09-27, 09:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Ja, jag vet två som dött MED trafikolycka faste de dog ju inte av trafikolycka utan de dog ju av skallskador bägge två faktiskt.

Eller hur. Själv känner jag till flera fall där personer dött MED skottskada, men de flesta dog INTE AV skottskada utan av blodförlust....

(hela den där diskussionen har sådant löjets skimmer över sig. det är sådan uppenbar skendebatt med sådant uppenbart uttalat syfte. nämligen att förringa såväl sjukdomen som Sveriges brist på förebyggande åtgärder för att förhindra smittspridning).
Citera
2020-09-27, 09:38
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
På torsdag öppnar vi upp alla äldreboenden för besök igen. Då kan mormor och morfar äntligen få träffa sina anhöriga och krama om barnbarnen igen.

"-Ingen fara mamma, Lucas är bara lite snuvig, som han brukar vara så här på hösten. Ingen feber alls"

Utan åtgärder mot smittspridning kommer öppningen av äldreboenden bli en katastrof anser jag.

Vettiga människor har i alla tider undvikit att träffa sina gamla släktingar om man varit förkyld. Ni är ju helt otroliga, tror helt plötsligt att innan corona så levde vi utan förnuft och reson när det kommer till sjukdom och gamlingar.
Citera
2020-09-27, 09:39
Medlem
arbetets avatar
Dr. Fauci säger att SCoV2 är luftburet. Lång Twittertråd om detta:

Eric Feigl-Ding
📍FAUCI SAYS THE CORONAVIRUS IS AIRBORNE—it’s not official until the Fauci sings. And Dr Fauci has come out strongly:

“Bottomline, there’s much more aerosol 💨 than we thought”. #COVID19

Moreover, #SARSCoV2 also found in:

📌Stool
📌Blood
📌Semen
📌Eye secretions

➡️ Thread🧵
2) We are also certain that masks reduce aerosol airborne transmission—older June article below. But the new revelation by Fauci is that bigger particles >5 microns (traditionally “droplets” also stay in air long time). Hence why virus is more airborne. science.sciencemag.org/content/368/64…
Image

Reducing transmission of SARS-CoV-2
Respiratory infections occur through the transmission of virus-containing droplets (>5 to 10 µm) and aerosols (≤5 µm) exhaled from infected individuals during breathing, speaking, coughing, and sneezi…
https://science.sciencemag.org/content/368/6498/1422
3) And there is quite a bit of evidence built up on aerosols vs large droplets that usually get gravity pulled down and fomites (surface contact transmission).

4) So what does this mean? Ventilation & masks to start. But 6 feet rule still important even with masks/vent, because aerosol plume is more concentrated short range, even if aerosol can transmit both short & long. Figure by @ShellyMBoulder. Indoors, we really need to ventilate.
Image
5) How else to visualize the difference? Aerosols can stay in the air for many hours depending on ventilation. Typical air exchange every 20 min to 4 hrs.
6) And this is how masks are important. Watch the aerosols under laser night light with and without masks.
7) But once a droplet or particle lands on something, it can maybe also be picked back up into the air too. A recent study that show fomites (infectious particles on a surface) can also *become* aerosolized. Details in earlier thread🧵 on aerosolized fomites.
Unroll available on Thread Reader
https://twitter.com/drericding/status/1296503184572243969
8) How do you quickly ventilate a room! There are many right and wrong ways. This video explains what is truly needed to clear a room with fresh air. Note it was made by Japanese researchers who recognized the coronavirus was airborne long ago. #COVID19
9) Also, don’t hate the messenger—but tissue paper w/ influenza can also be aerosolized. “We further demonstrate that aerosolized fomites can be generated from inanimate objects, such as by manually rubbing a paper tissue contaminated w/ influenza virus.”

Influenza A virus is transmissible via aerosolized fomites
Influenza viruses are believed to transmit through the air as respiratory droplets or aerosols. In the guinea pig model, Asadi et al. show that influenza virus can also be transmitted as aerosolized f…
https://www.nature.com/articles/s41467-020-17888-w
10) And they go on: “During #COVID19 pandemic in China, air sampling in various hospitals found the highest airborne genome counts of #SARSCoV2 in rooms where health care workers doffed their PPE, hinting that virus was possibly being aerosolized where clothing being removed” ⚠️
11) To be clear — the coronavirus is MOST DEFINITELY aerosol & airborne. Long thread 🧵 detailing 🏔of evidence and reasons why & how we know. If anyone doubts and wants to see more studies. - use this 🧵 below as an explainer👇 (note it was written before weird CDC retraction).
https://twitter.com/drericding/status/1308008060854599686
12) And yes, Dr Fauci mentioned semen fluid having infectious virus. This has been known for a few months. There is also mention of “privileged immunity of the testes” being shielded from rest of body. Wont spoil anyone’s day here—read thread 🧵 below to get the scoop.
https://twitter.com/drericding/status/1258818134959689734
13) FECAL AEROSOLS—We already test wastewater for the coronavirus, so what about fecal aerosols? And yes, there is a study that suggests “fecal aerosol transmission may have caused the community outbreak of COVID-19 in high-rise building” via septic pipes.
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/P…
Image

Probable Evidence of Fecal Aerosol Transmission of SARS-CoV-2 in a High-Rise Building
The role of fecal aerosols in the transmission of severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 has been suspected.To investigate the temporal and spatial distributions of 3 infected families in a h…
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7464151/
14) Toilet plume—I don’t want to beat poop too much, but:

Flushing the Toilet May Fling Coronavirus Aerosols All Over

A new study shows how turbulence from a toilet bowl can create large plume that is potentially infectious to a bathroom’s next visitor.

A new study shows how turbulence from a toilet bowl can create a large plume that is potentially infectious to a bathroom’s next visitor.
https://www.google.com/amp/s/www.nytimes.com/2020/06/16/health/coronavirus-toilets-flushing.amp.html
15) My other worry is that US don’t have a toilet lid (it’s weird), and often bathrooms are poorly ventilated. So even if you enter a bathroom alone, you never know what plume someone left in the air before you. I think wearing premium mask good precaution for public restrooms.
16) Bathrooms are a bigger issue than people realize. There was another case of a Korean woman who carefully wore an N95 mask on a plane entire time *except when using the ✈️ bathroom 🚽*—and then contracted the coronavirus. Assuming she handwashed, it suggests aerosol.
https://twitter.com/drericding/status/1298726519259443200
Image
17) Speaking of airplanes, there are now many other transmission cases. First documented one involved a man who wore a mask, but let the mask SLIP UNDER HIS NOSE... and then caught #COVID19 from his neighbors across the aisle. It’s a tricky virus.
https://twitter.com/drericding/status/1288115219823091715
Image
18) BOTTOMLINE: What we should remember is AEROSOL being airborne completely changes #COVID19 infection prevention. 6 feet insufficient. Indoors avoid any other groups, ventilate, HEPA filtrate (MERV13 or better), consider premium masks if others not wearing, & careful bathrooms!
https://threadreaderapp.com/thread/1309829079152111616.html
Citera
2020-09-27, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så kan det säkert vara. Förstår mig inte riktigt på folks prioriteringar där. Att man hellre vill ha ett höj och sänkbart skrivbord och riskerar att drabbas av SARS-covid19. Vad är potentiellt värst?

Det är nog precis som du säger men de flesta tänker väl inte längre än vad näsan räcker. De tänker inte ens på sina egna föräldrar.

Det är svårt att göra ett bra jobb utan att träffa sina kollegor på många arbetsplatser. Personligen så saknar jag "överhörningen" vid lunch, kaffemaskinen mm mycket mer än vad jag trodde. Till en början gick det bra, men ju längre tid som går...
Citera
2020-09-27, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har vant mig, det är kanske mig du ser? Blir lite beklämd när jag ser videos från andra länder där det är ett krav med mask, de flesta har näsan framme, andra har den på hakan. Såg en video idag från England med David Icke och en igår från Israel, verkar som hälften eller troligtvis mer är idioter som inte begriper hur en mask fungerar. Tro fan smittspridningen ökar. Jag gör ju inte det för min egen skull utan för min far. Hade det varit mig det handlade om hade jag skitit i masken och umgåtts med min flickvän. Som tur är så är hon förstående. Men jag är nog lite knäpp också, vem är inte det liksom?
Jag tycker det är lite knäppt som sagt, men tycker du kan köpa en mask till din pappa också.

Jag är som sagt en av FHM-förespråkarna i tråden, men var och en får göra det som känns bra för dem, och en FFP3-mask fungerar ju som skydd på individ-nivå. Det kan man inte argumentera med.
Citera
2020-09-27, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
70+ ?

Vad menar du? (Postkodmiljonären)

Att det är fler än 70 pers stämmer inte.

Att publiken är äldre än 70 stämmer inte heller, då det sitter bara 1 familjemedlem i publiken, förutom de 3 stjärnorna, alla under 70.
Det var lite ett skämt. Det känns som att prenumeration på "postkodlotter" korrelerar bra med riskgrupper för c19.
Citera
2020-09-27, 10:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Eric Feigl-Ding
📍FAUCI SAYS THE CORONAVIRUS IS AIRBORNE—it’s not official until the Fauci sings. And Dr Fauci has come out strongly:

📌Stool
📌Blood
📌Semen
📌Eye secretions

➡️ Thread🧵
2) We are also certain that masks reduce aerosol airborne transmission—older June article below. But the new revelation by Fauci is that bigger particles >5 microns (traditionally “droplets” also stay in air long time). Hence why virus is more airborne. science.sciencemag.org/content/368/64…
Image

Respiratory infections occur through the transmission of virus-containing droplets (>5 to 10 µm) and aerosols (≤5 µm) exhaled from infected individuals during breathing, speaking, coughing, and sneezi…
3) And there is quite a bit of evidence built up on aerosols vs large droplets that usually get gravity pulled down and fomites (surface contact transmission).

4) So what does this mean? Ventilation & masks to start. But 6 feet rule still important even with masks/vent, because aerosol plume is more concentrated short range, even if aerosol can transmit both short & long. Figure by @ShellyMBoulder. Indoors, we really need to ventilate.
Image
5) How else to visualize the difference? Aerosols can stay in the air for many hours depending on ventilation. Typical air exchange every 20 min to 4 hrs.
6) And this is how masks are important. Watch the aerosols under laser night light with and without masks.
7) But once a droplet or particle lands on something, it can maybe also be picked back up into the air too. A recent study that show fomites (infectious particles on a surface) can also *become* aerosolized. Details in earlier thread🧵 on aerosolized fomites.
8) How do you quickly ventilate a room! There are many right and wrong ways. This video explains what is truly needed to clear a room with fresh air. Note it was made by Japanese researchers who recognized the coronavirus was airborne long ago. #COVID19
9) Also, don’t hate the messenger—but tissue paper w/ influenza can also be aerosolized. “We further demonstrate that aerosolized fomites can be generated from inanimate objects, such as by manually rubbing a paper tissue contaminated w/ influenza virus.”

Influenza viruses are believed to transmit through the air as respiratory droplets or aerosols. In the guinea pig model, Asadi et al. show that influenza virus can also be transmitted as aerosolized f…
10) And they go on: “During #COVID19 pandemic in China, air sampling in various hospitals found the highest airborne genome counts of #SARSCoV2 in rooms where health care workers doffed their PPE, hinting that virus was possibly being aerosolized where clothing being removed” ⚠️
11) To be clear — the coronavirus is MOST DEFINITELY aerosol & airborne. Long thread 🧵 detailing 🏔of evidence and reasons why & how we know. If anyone doubts and wants to see more studies. - use this 🧵 below as an explainer👇 (note it was written before weird CDC retraction).
12) And yes, Dr Fauci mentioned semen fluid having infectious virus. This has been known for a few months. There is also mention of “privileged immunity of the testes” being shielded from rest of body. Wont spoil anyone’s day here—read thread 🧵 below to get the scoop.
13) FECAL AEROSOLS—We already test wastewater for the coronavirus, so what about fecal aerosols? And yes, there is a study that suggests “fecal aerosol transmission may have caused the community outbreak of COVID-19 in high-rise building” via septic pipes.
Image

Probable Evidence of Fecal Aerosol Transmission of SARS-CoV-2 in a High-Rise Building
The role of fecal aerosols in the transmission of severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 has been suspected.To investigate the temporal and spatial distributions of 3 infected families in a h…

A new study shows how turbulence from a toilet bowl can create large plume that is potentially infectious to a bathroom’s next visitor.

A new study shows how turbulence from a toilet bowl can create a large plume that is potentially infectious to a bathroom’s next visitor.
https://www.google.com/amp/s/www.nytimes.com/2020/06/16/health/coronavirus-toilets-flushing.amp.html
15) My other worry is that US don’t have a toilet lid (it’s weird), and often bathrooms are poorly ventilated. So even if you enter a bathroom alone, you never know what plume someone left in the air before you. I think wearing premium mask good precaution for public restrooms.
16) Bathrooms are a bigger issue than people realize. There was another case of a Korean woman who carefully wore an N95 mask on a plane entire time *except when using the ✈️ bathroom 🚽*—and then contracted the coronavirus. Assuming she handwashed, it suggests aerosol.
Image
17) Speaking of airplanes, there are now many other transmission cases. First documented one involved a man who wore a mask, but let the mask SLIP UNDER HIS NOSE... and then caught #COVID19 from his neighbors across the aisle. It’s a tricky virus.
Image
18) BOTTOMLINE: What we should remember is AEROSOL being airborne completely changes #COVID19 infection prevention. 6 feet insufficient. Indoors avoid any other groups, ventilate, HEPA filtrate (MERV13 or better), consider premium masks if others not wearing, & careful bathrooms!

Så många fler är smittade än vad man tidigare trott vilket ger en lägre dödlighet? Dessutom är restriktioner mindre effektiva. Sveriges strategi var alltså korrekt enligt dig?
Citera
2020-09-27, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Eric Feigl-Ding

📌Stool
📌Blood
📌Semen
📌Eye secretions

➡️ Thread🧵
Image

Image

Image

Image
Image

”18) BOTTOMLINE: What we should remember is AEROSOL being airborne completely changes #COVID19 infection prevention. 6 feet insufficient. Indoors avoid any other groups, ventilate, HEPA filtrate (MERV13 or better), consider premium masks if others not wearing, & careful bathrooms!”

Eftersom dessa åtgärder är fullständigt orealistiska för de allra flesta människor ger det stöd för att låta viruset ha sin gång, med allt vad det innebär. Om påtvingade åtgärder från statsmaktens sida är verkningslösa, saknas grund för lockdowns och munskyddstvång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in