2020-09-27, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Kort uttryckt. Jag sympatiserar med sonen. Jag begriper mig inte alls på dottern men hon får såklart göra som hon vill. Det är dock svårt att komma runt att hon i praktiken valt bort hela sin övriga släkt och säkerligen en än vidare krets genom att välja pappan för att, vad det verkar, det vore allt för obekvämt att bryta med honom.

Kanske lika bra för alla inblandade.

Vi vet inte hela sanningen. Det kan vara så att han hotat ta livet av sig och manipulerar henne. Hon kan känna ett ansvar.
Citera
2020-09-27, 10:46
Medlem
Ett litet urklipp från artikeln idag. Dottern har valt att ha en relation med honom men sonen har klippt banden.

Citat:
Barnamorden på Dalarö är ett av de mest brutala och omskrivna dåden i Sverige under 2000-talet. Två uppmärksammade rättegångar har hållits och Lotta, mamma till de mördade barnen, har tidigare berättat i Kanal 5-programmet ”Sofias änglar” om sin kamp för att gå vidare i livet.
Philip och Amanda har både med- och motvilligt varit distanserade från fallet. De har inte gjort några intervjuer, fick inget skadestånd i rättegången eftersom de inte ansågs vara närstående. När de behövde professionell hjälp för att ta sig igenom traumat fick de uppsöka den själva.
Ibland har de känt sig bortglömda.
Nu – 25 och 23 år gamla – vill de berätta sin historia.
Morden för sju år sedan har kört en kil mellan bror och syster.
Amanda har stadig kontakt med pappan i fängelset och längtar till den dag han försätts på fri fot.
Philip är fortfarande arg – och vill aldrig mer träffa honom.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/pappa-dodade-deras-tva-sma-broder-gar-inte-att-forlata/
Citera
2020-09-27, 10:48
Bannlyst
Finns det bild på fanskapet?
Citera
2020-09-27, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Vi vet inte hela sanningen. Det kan vara så att han hotat ta livet av sig och manipulerar henne. Hon kan känna ett ansvar.
Manipulerat henne har han uppenbarligen gjort och det är väldigt troligt att han fortsätter än idag. Jag skulle tro att han överöser henne med tacksamhet och uppmuntran för hennes uppmärksamhet och ofta påpekar hur viktigt det är och vad som skulle hända om han inte fick den. Hon är garanterat trasig och det är väl inte så konstigt efter att ha växt upp i den kontexten. Men det är en sak att förstå hennes val och en helt annan att acceptera dem.
Citat:
Jag vill inte gå runt och tänka på min pappa som en mördare. Han sitter i fängelse – och mina bröder är döda. Men jag försöker inte sammankoppla de faktumen med varandra för då mår jag bara dåligt. Det är inte för hans skull jag tänker så – det är för min egen.
Hon vet hur snedtänkt det är men pallar ändå inte att bryta med sin pappa, inte konfrontera honom eller ens tänka på det faktum att han är en pappa som bränner sina barn levande. Hon må vara rejält tillknycklad psykiskt men hon är vuxen och myndig och har ansvar för sina egna val. Det har också brodern som med samma erfarenheter har samma ansvar för sitt eget väl och ve. Jag kan inte se att någon av dem skulle tjäna på att han tvingade sig själv att ens delvis acceptera hennes prioriteringar utan det bästa (eller minst dåliga) kanske är att låta far och dotter leva sina liv i fred, på sin självvalda kant. Pappan agerar som han gör för sin egen skull. Dottern uppger att hon agerar som hon gör för sin egen skull. Det finns inte mycket utrymme för sonen att göra något annat heller i det läget. Det är inget lyckligt slut men det är nog det bästa som går att få till under de här omständigheterna.
Citera
2020-09-27, 10:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Usch.
Vad kan en mördare som Jonas tänkas göra på sin permis?
Jag hoppas att han snubblar och dör.

Citat:
Ursprungligen postat av vigusa
Det känns ju inte bra med tanke på att han är dömd till livstids fängelse.
Vet du vad han kommer att göra att under sin permission?
En psykopat som Jonas som gjort det värsta man kan göra,mörda sina barn,varför skall han ut på permission?
Han behöver knappast återanpassas till samhället,för där har han inget att göra.Psykopati går inte att bota,så låt honom för guds skull vara inlåst hela livet.
Långsittare får söka lufthålspermission 4 timmar om år. Den är bevakad och den intagne får inte själv veta när eller var permissionen blir av. Däremot lämna önskemål om vad denne vill göra - handla, fika etc.

Permissionen sker av mentalhygieniska skäl och är inte ett led i de permissioner som sker med syftet återanpassning.
Citera
2020-09-27, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken1
Finns det bild på fanskapet?

Bild finns på Aftonbladets lista över livstidsdömda i Sverige. Där står han under namnet Lars Westerlund
Citera
2020-09-27, 11:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av marda
Bild finns på Aftonbladets lista över livstidsdömda i Sverige. Där står han under namnet Lars Westerlund
Länka gärna. Hittar inget via google.
Citera
2020-09-27, 11:11
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken1
Länka gärna. Hittar inget via google.
Jag hittade en direkt, men den ligger bakom en betalvägg.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/Rxr9pa/har-ar-de-som-sitter-inlasta--pa-livstid
Citera
2020-09-27, 11:41
Medlem
Facades avatar
Har missat detta fallet helt och hållet eftersom jag inte bodde i Sverige när det var aktuellt.
Fyfan vad hemskt att läsa om det... förstår den äldre sonen helt och hållet, förstår mig inte på dottern som vill ha kontakt men det känns som att en sådan person är rätt bra på att manipulera och det verkar ju inte alls som att dottern mått så värst bra (vilket är förståligt) så hon kanske är mer mottaglig för manipulation då.
Vad vet jag..
Hur som helst, horribel handling.. blir spyfärdig...
Citera
2020-09-27, 12:09
Avslutad
Här är domen i hov- och tingsrätten: https://forumfiles.com/x8xfs8bfba/bbf3c029-1575918741/B%202741-14%20(HovR).pdf
Citera
2020-09-27, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Har missat detta fallet helt och hållet eftersom jag inte bodde i Sverige när det var aktuellt.
Fyfan vad hemskt att läsa om det... förstår den äldre sonen helt och hållet, förstår mig inte på dottern som vill ha kontakt men det känns som att en sådan person är rätt bra på att manipulera och det verkar ju inte alls som att dottern mått så värst bra (vilket är förståligt) så hon kanske är mer mottaglig för manipulation då.
Vad vet jag..

Hon har helt enkelt kvinnligt tänk, tänker på samma sätt som kvinnor som vill ha hit män från länder som ser kvinnor som skräp och behandlar kvinnor därefter. Finns ju kvinnor som fått döttrar våldtagna av sina flyktingar men inte vilat anmäla då dom inte vill riskera att våldtäktsmannen blir utvisad. Sjukt JA
Citera
2020-09-27, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Vad vet jag..
All respekt till sonen som brutit med monstret. Att kalla en sådan psykopat pappa fattar jag inte, än mindre hur man som dottern gör, kan älska och besöka honom.
En så brutal handling kräver att man bryter alla band och låter fanskapet lida i resten av sitt eländiga liv.
Han har ju behandlat alla barn illa tidigare också, korsförhör osv
Nej, låt honom ruttna ensam i sin cell
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in