2020-09-26, 21:15
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, detta för mig är anmärkningsvärt ignorant, att så många inte begriper att man köper sig tid för att på så sätt få mer kunskap om viruset och dess verkningar osv.

Jag förstår inte varför detta är så svårt att begripa för så många?

Menar du att dödligheten gått ner markant?
Citera
2020-09-26, 21:15
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag förstår principen, men inget land har ännu kunnat demonstrera att det fungerar. Man är fortfarande i "uppskjutarfasen" som man desperat känger sig fast vid.
Ta Danmark t. ex. De har inte så många döda, nu ökar fallen och de som då hamnar på sjukhus får optimal vård eftersom de lärt sig hur de ska behandlas. Ny kunskap kommer hela tiden.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-26 kl. 21:18.
Citera
2020-09-26, 21:17
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Menar du att dödligheten gått ner markant?
Vi behöver naturligtvis följa de länder vilka har kvalifiserad sjukvård och som hade kraftiga utbrott i våras. De som nu hamnar på sjukhus där bör rimligen få optimal behandling varför överlevnaden bör öka.
Citera
2020-09-26, 21:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Mm, men återinfektion förekommer än så länge i ca ett fall på 100 000. Den dag vi kommer upp i % av återinfekterade så finns det anledning att bli orolig på rikitigt, även om min gissning är att det aldrig händer.
Sex månader som allra minst för i princip alla kan vi dessutom veta, hade det varit kortare hade de som smittades i mars nu blivit återinfekterade på löpande band.
Du är medveten om att de flesta som blev sjuka för sex månader sedan inte fick testa sig?
Citera
2020-09-26, 21:24
Medlem
Citat:
Du är medveten om att de flesta som blev sjuka för sex månader sedan inte fick testa sig?

Ja, men Sverige hade 4835 bekräftade fall den 31 mars. Ingen av dem har testat positivt en andra gång.
Citera
2020-09-26, 21:27
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Vi behöver naturligtvis följa de länder vilka har kvalifiserad sjukvård och som hade kraftiga utbrott i våras. De som nu hamnar på sjukhus där bör rimligen få optimal behandling varför överlevnaden bör öka.

Men har den ökat den så mycket att det motiverar alla negativa effekter av lockdown?
Citera
2020-09-26, 21:28
Medlem
Citat:
Det är nog inte så enkelt. Både antalet bussar och chafförer är anpassat för en viss trafikintensitet.

Självklart. Även depåer, trafikstråk, servicepersonal etc är naturligtvis anpassat. Jag är bara intresserad av hur de som skriker högst om antalet bussar resonerar.
Citera
2020-09-26, 21:36
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag beundrar dom. Jag är inte socialdemokrat, men jag applåderar Sanna Marin.

Ifall Sverige hade kopierat Finlands strategi, så hade det varit mycket mindre problem med att resa över gränsen.

Kan det ha att göra med smittspridning utan symtom? Myndigheterna vilseledde folket med uppmaningen "stanna hemma när du är sjuk". Uppmaningen är förvisso inte fel; men den är otillräcklig för att stoppa Covid-19. Covid-19 har omfattande smittspridning redan innan individen får symtom på sjukdom. Folkhälsomyndigheten har ljugit för svenska folket om detta. Folkhälsomyndighetens information har förklarat att smittspridning utan symtom bara står för en minimal del av smittspridningen. Svenska folket har trott att man inte smittar ifall man inte känner sig sjuk, vilket har lett till att viruset snabbt nådde in till ålderdomshemmen.

Nej, det tror jag inte på. Antingen så har vi sjukvårdare inom äldrevården som har lätt att ta in ny smitta eller så hade vi redan en stor spridning och det tror jag inte på.
Så vart kom denna nya smitta ifrån? Ja självklart inom det egna leden med släktingar som smittade patienter och även personal som sedan spred smittan, någon annan fungerande förklaring har jag inte funnit.
Citera
2020-09-26, 21:37
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det här är jag intresserad av. Menar du att man ska sätta in fler bussar?
Citat:
I Stockholm parkerar nu motorcyklar och mopeder med regskylt gratis. Beslutet gäller till årsskiftet.

Jag håller med om att man borde göra mer.
Problemet tror jag ligger lite i att det kan bli jäkligt jobbigt att återinföra skatter och avgifter.

Eftersom denna diskussion har rört sig bort från det medicinska området, så har jag lagt mitt svar i politik-sektionen, i tråden "Tomas Enroth (s) ställer krav på kollektivtrafiken -- med vilka medel?".

Lägg gärna eventuella svar där.
Citera
2020-09-26, 21:40
Medlem
Död o återfödds avatar
.
Behöver hjälp att förstå en sak:

Hur kommer det sig att ingen som helst publik får sitta med i programmet "Postkodmiljonären"?

Om det har med bluff-coronan att göra, så får man väl ta in 50 om inte till och med 500 personer?

OBS! De senaste programmen är faktiskt inspelade nu i höst, då ingen epidemi längre råder...
Senast redigerad av Död o återfödd 2020-09-26 kl. 21:43.
Citera
2020-09-26, 21:40
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Men är verkligen spridningen så konstig? Jag tycker det verkar spridas som vilken förkylning som helst. Den enda skillnaden är ju att vissa drabbas av svår sjukdom.

Även droppsmitta kan smitta på större avstånd än en meter, eller genom kontaktytor som dörrhandtag, om förhållandena är optimala.

Javisst är det så, men det jag vill säga att i Asien har man lyckats bromsa olika influensor med munskydd sedan 80-talet, så varför ska det vara så svårt att förstå att munskydd är bra när man är ex. åker kollektivt.
Citera
2020-09-26, 21:45
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Vad svamlar du om? Diskussionen avsåg att data, som vi har idag, indikerar på att den generiska IFRen för covid i storleksordningen motsvarar en tuff säsongsinfluensa. Behövs ingen framtidsmaskin för att konstatera det 😂.

Lyssna på vad jag säger nu, "säsongsinfluensa", om jag säger att Covid-19 inte är en sådan borde väl även du förstå att jag menar att det är ingen tuff säsongsinfluensa som går över efter ett år utan denna får vi lära oss att leva med tills det kommer ett fungerande vaccin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in