2020-09-26, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du tänker på folksamlingar och evenemang på större grupper om 50?

Rekommendationer som gällt i 6 månader, eftersom du oroväckande nog inte kände till dem (förutom rekommendationen om att tvätta händerna):

Stanna hemma även om du bara känner dig lite förkyld.
Har du nytillkomna symptom på covid-19 som inte går över inom ett dygn bör du kontakta 1177 för att se vad som gäller i den region där du bor för att lämna prov för covid-19, förutsatt att symtomen inte kan förklaras av andra sannolika orsaker så som känd allergi, migrän eller spänningshuvudvärk.
Tvätta händerna ofta med tvål och vatten, i minst 20 sekunder.
Håll en armlängds avstånd till andra både inomhus och utomhus.
Om det är möjligt, färdas på ett annat sätt än med allmänna färdmedel eller kollektivtrafiken, till exempel gå eller cykla.
Välj ett färdmedel där du kan boka plats eller ett där du kan undvika trängsel.
Håll avstånd till andra på bussen, tunnelbanan, spårvagnen och andra allmänna färdmedel.
Undvik att delta i större sociala sammanhang som fester, begravningar, dop, kalas eller bröllop. När det gäller begravningar har Svenska kyrkan och Myndigheten för stöd till trossamfund information om hur dessa kan genomföras för att förhindra smitta av covid-19.
Håll avstånd till andra på idrottsplatser, badhus och gym och undvik att byta om i allmänna omklädningsrum.
Är du 70 år eller äldre är det extra viktigt att du undviker platser där människor samlas och att du begränsar dina fysiska kontakter.
Citera
2020-09-26, 15:18
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det dör normal ca 1700 personer varje dag i UK. Att få panik över 100-200 är makalöst. Vad händer med världen, inser ni hur mycket skit denna panik kommer att skapa framöver.

Jag menade mer att en dödlighet på 0,8-1,0% låter väldigt högt.
Citera
2020-09-26, 15:41
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
I Sverige var det å andra sidan 100 år sen en flunsa dödade fler än Covid. Nåt som indikerar att vi gjort nåt fel. Vad är det som skiljer Sverige från jämförbara länder med lägre spridning? Varför är smittspridningen och dödstalen så låga i Asien??
Nästan alla dödsfall i Sverige (5 200) har drabbat 70+
Endast 600 dödsfall 0 - 69 år.
Strategin att hålla samhället någorlunda öppet och samtidigt skydda våra äldre har totalt misslyckats.

Vissa länder i Asien klarar sig med enstaka dödsfall (eller färre) per 100 000 invånare, men inte (i fallande ordning) dessa:
Iran, 30,8 döda/100 000
Irak
Oman
Kirgizistan
Israel
Bahrain
Kuwait
Ryssland
Saudiarabien
Turkiet, 9,5/100 000
Kazakstan
Qatar
Indien
Maldiverna
Azerbajdzjan
Filippinerna
Libanon
Förenade Arabemiraten
Afghanistan
Indonesien, 3,8 döda/100 000
Osv, osv

Källa:https://coronavirus.jhu.edu/data/mortality
Senast redigerad av Surtruten 2020-09-26 kl. 15:55. Anledning: Jag råkade placera Ukraina och Belarus i Asien!
Citera
2020-09-26, 15:43
Medlem
trailblasers avatar
Bara jag som är frustrerad över att det är helt tomt på läktarna i en SHL-match medan det just nu trängs tusentals personer på IKEA-varuhus?
Citera
2020-09-26, 15:46
Medlem
trailblasers avatar
Just nu pratas det bara om spridning, aldrig om dödsfall.

Jag är helt säker på att viruset har muterat till en snällare/lindrigare form.

Bara öppna upp och återgå till det normala.
Citera
2020-09-26, 15:53
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Bara jag som är frustrerad över att det är helt tomt på läktarna i en SHL-match medan det just nu trängs tusentals personer på IKEA-varuhus?
Jag blir alltid frustrerad om jag av någon outgrundlig anledning hamnar på IKEA.

Nej, jag blir inte frustrerad, men håller med om att det är konstigt att arrangerade evenemang inte får genomföras medan sådant som inte är arrangerat fortgår.

En skillnad är att arrangerade evenemang börjar och slutar på bestämda tider, så det är inte bara under evenemanget som man ska ha koll på smittspridningen utan även under publika transporter till och framför allt från evenemanget. En förklaring, men?
Citera
2020-09-26, 15:58
Medlem
Citat:
Det är svårt att se någon röd tråd i strategin iaf.
Har vi övergett "plana ut kurvan" strategin?
Kurvan är väldigt olik nu mot hur den var tidigare.
Och sen öppnar vi dessutom upp äldreboenden snart där den absoluta majoriteten av dödsfall inträffat.
Men vi får inte ha fler än 50 på en arena som tar 10k
Samtidigt är köpcentrum och kollektivtrafiken proppfulla.
Citera
2020-09-26, 15:59
Medlem
Citat:

Är du säker på att det är tusentals personer på något IKEA varuhus. En kompis var ifärd med att köpa en tv bänk men fick vänta på att få komma in pga trängsel. Men det kanske har ändrats ?
Citera
2020-09-26, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så många som 50% av de sjuka bedöms ju vara asymptomatiska. Asymptomatiska sprider ändå smitta omkring sig. Jag tror det är en viktig anledning till att denna sjukdom har fått så stor spridning i många länder. Folk går runt och smittar, men de vet inte ens om själva att de är sjuka. Den som blir smittad kan bli svårt sjuk och tom avlida.
Är en märklig ordning där det är de friska som är farliga och ska kontrolleras.

Vad jag förstår stödjer sig förresten den brittiska regeringen på Public Health (Control of Disease) Act 1984.
https://www.legislation.gov.uk/ukpga/1984/22/contents

1984

...symboliken kan inte gå någon förbi.
Citera
2020-09-26, 16:06
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

Kanske bara du som misstolkar situationen och inte kan ge någon källa för det du påstår?

Indien räknas inte.
Citera
2020-09-26, 16:08
Medlem
Merwinnas avatar
En annan sak angående denna Sabrina, som säger sig ha blivit smittad fyra gånger. Även om det nu skulle vara något knasigt med hennes immunförsvar som gör det möjligt, hur bär man sig RENT PRAKTISKT åt för att bli smittad fyra gånger..? En gång är ingen gång, det kan vara ren otur. Men FYRA?
Citera
2020-09-26, 16:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Rekommendationer som gällt i 6 månader, eftersom du oroväckande nog inte kände till dem (förutom rekommendationen om att tvätta händerna):

Stanna hemma även om du bara känner dig lite förkyld.
Har du nytillkomna symptom på covid-19 som inte går över inom ett dygn bör du kontakta 1177 för att se vad som gäller i den region där du bor för att lämna prov för covid-19, förutsatt att symtomen inte kan förklaras av andra sannolika orsaker så som känd allergi, migrän eller spänningshuvudvärk.
Tvätta händerna ofta med tvål och vatten, i minst 20 sekunder.
Håll en armlängds avstånd till andra både inomhus och utomhus.
Om det är möjligt, färdas på ett annat sätt än med allmänna färdmedel eller kollektivtrafiken, till exempel gå eller cykla.
Välj ett färdmedel där du kan boka plats eller ett där du kan undvika trängsel.
Håll avstånd till andra på bussen, tunnelbanan, spårvagnen och andra allmänna färdmedel.
Undvik att delta i större sociala sammanhang som fester, begravningar, dop, kalas eller bröllop. När det gäller begravningar har Svenska kyrkan och Myndigheten för stöd till trossamfund information om hur dessa kan genomföras för att förhindra smitta av covid-19.
Håll avstånd till andra på idrottsplatser, badhus och gym och undvik att byta om i allmänna omklädningsrum.
Är du 70 år eller äldre är det extra viktigt att du undviker platser där människor samlas och att du begränsar dina fysiska kontakter.

Frågan är hur pass bra det hjälper att uppmana sjuka människor att stanna hemma när 50% uppträder asymptomatiskt? Här känns det som att FHM nät är alldeles för grovmaskigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in