2020-09-26, 13:25
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terror-Ister-Band
Kan nagon forklara for mig hur det kommer sig att Kina's siffror ar lagre an Sveriges?

Därför att Kinas strategi är att trycka tillbaks smittspridningen. Folk måste bära munskydd, folk kontrolleras på olika sätt och smittade sätts i karantän med tvångsåtgärder. Och det funkar! Covid-19 är inte ett ostoppbart virus.

I Sverige har man aldrig försökt och nu vet vi ju tom att Giesecke som sannolikt är ansvarig för den svenska strategin har rekommenderat irländarna att låta viruset cirkulera okontrollerat bland befolkningen under 60. Det är total galenskap!

Runt hälften av alla som blivit svårt sjuka och behövt vård har varit under 60 och även om dödligheten inte är jättehög bland de under 60, så behöver man inte vara ett geni för att förstå vad okontrollerad smittspridning innebär för samhälle och sjukvård.

Jag anser att det går att trycka tillbaks smittan utan att stänga ner hela samhället. Det kommer att kosta och kräva resurser, men alternativet med tiotusentals döda i vinter är så ofantligt mycket värre. De asiatiska länderna och även våra grannar Norge och Finland har visat att det går.

Vår obefintliga strategi med skyhöga dödstal är inget annat än en jävla skamfläck för vårt land! Förr utmärkte sig Sverige positivt, Nu ska vi istället ligga i europatoppen när det gäller coronadöda och skjutningar och bombdåd. Vad fan har hänt?
Senast redigerad av fernebo 2020-09-26 kl. 13:29.
Citera
2020-09-26, 13:29
Medlem
Terror-Ister-Bands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Därför att Kinas strategi är att trycka tillbaks smittspridningen. Folk måste bära munskydd, folk kontrolleras på olika sätt och smittade sätts i karantän med tvångsåtgärder. Och det funkar! Covid-19 är inte ett ostoppbart virus.

I Sverige har man aldrig försökt och nu vet vi ju tom att Giesecke som sannolikt är ansvarig för den svenska strategin har rekommenderat irländarna att låta viruset cirkulera okontrollerat bland befolkningen under 60. Det är total galenskap!

Runt hälften av alla som blivit svårt sjuka och behövt vård har varit under 60 och även om dödligheten inte är jättehög bland de under 60, så behöver man inte vara ett geni för att förstå vad okontrollerad smittspridning innebär för samhälle och sjukvård.

Jag anser att det går att trycka tillbaks smittan utan att stänga ner hela samhället. Det kommer att kosta och kräva resurser, men alternativet med tiotusentals döda i vinter är så ofantligt mycket värre. De asiatiska länderna och även våra grannar Norge och Finland har visat att det går.

Ja okay tack, lite som kontinenten Afrika da, kom darifran forra veckan, tvang pa munskydd 24H. Borde vi inte ocksa ha det har?
Citera
2020-09-26, 13:32
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terror-Ister-Band
Ja okay tack, lite som kontinenten Afrika da, kom darifran forra veckan, tvang pa munskydd 24H. Borde vi inte ocksa ha det har?

Ja naturligtvis! Det är ju liksom inte som så att Sverige har rätt och alla andra fel när det kommer till frågan om munskydd. Det är snarare ännu ett exempel på det svenska storhetsvansinnet.
Citera
2020-09-26, 13:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Du kanske inte tänker på att många människor försöker hålla avstånd när du har din gasmask på dig, de gångerna du vågar dig ut ifrån ditt gömsle?

Det är förstås bra att många håller avstånd, men jag har ännu inte hört talas om något som blivit åtalad för att de vistats för nära någon annan på ICA. Men jag håller med om att de flesta sköter det här bra när man är ute och promenerar. I butikerna däremot är det lite värre. Kan ändå rekommendera dig att ha mask på dig när du handlar. Då brukar folk ta ett steg tillbaka. Speciellt om du bär en sådan där gasmask från kalla kriget. Behöver antagligen inte ens vara ett filter i den. Folk backar undan ändå. De tror att de har att göra med en fullständig galning.

Så det där med att masker ingjuter folk i falsk trygghet och inte håller avstånden , den teorin vill jag med bestämdhet avfärda. Det är inte mina erfarenheter.

FFP2/FFP3 skulle jag ändå rekommendera i butiker eller andra platser inomhus där det vistas främmande människor. De ger inget 100% skydd, men rätt använda skulle jag ändå säga att de skyddar till 90%. Mycket tyder dessutom på att de virusnivåer vi får i oss också påverkar hur sjuka vi blir. Har någon precis nyst inne i en butiksgång och du går där utan din mask och andas in aerosoler riskerar du att bli rejält sjuk. Vill minnas att du sa att du redan haft covid19, men tyvärr finns det ju rapporter på att flera har blivit betydligt sjukare vid sitt återinsjuknande.
Citera
2020-09-26, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja fast nu gällde frågan om skägg kunde ge skydd mot virus utan munnskydd/mask.
Det borde vara lätt att kolla, testa alla hipstrar och kolla om de utmärker sig på något sätt jämfört med en slätrakad kontrollgrupp.
Citera
2020-09-26, 13:37
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej. Nivån där man når flockimmunitet vid naturlig smitta är en avancerad funktion av hur snabbt befolkningen smittas, hur homogen den sociala kontakten är och vilka åtgärder man tar till för att bromsa smittan.

I extremfallet bromsar man R-värdet till under 1, då uppnår man flockimmunitet vid 0% smittade. Om man istället bromsar till 1.1, så krävs det 9% smittade för samma sak.
Ja, det tror jag. Men du missar att den redan är uppnådd. Räkna inte in andra faktorer i detta än de medicinska för det gör inte studien och gör den inte mindre valid.

Studien handlar alltså inte om hur flockimmuniteten är uppnådd utan var gränsen går. Stämmer för övrigt med liknande studier där så har skett som i favelorna i Brasilien.

I Stockholm har det inte skett är jag ganska övertygad om. Alltså inom en klart avgränsad grupp av betydande storlek.
Senast redigerad av arbetet 2020-09-26 kl. 13:54.
Citera
2020-09-26, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, det tror jag. Men du missar att den redan är uppnådd. Räkna inte in andra faktorer i detta än de medicinska för det gör inte studien och gör den inte mindre valid.

Studien handlar alltså inte om hur flockimmuniteten är uppnådd utan var gränsen går. Stämmer för övrigt med liknande studier sär så har skett som i favelorna i Brasilien.

I Stockholm har det inte skett är jag ganska övertygad om. Alltså inom en klart avgränsad grupp av betydande storlek.
Och om vi mår flockimmunitet så kommer vi att lätta på restriktionerna och då har vi inte längre flockimmunitet.
Citera
2020-09-26, 13:48
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Det kan vara så att de testar sig i mindre utsträckning. Men det gällde ju tidigare också. Så att smittspridningen inte ökar i dessa områden beror på något annat !
Du får försöka med någon ny bortförklaring.

Under våren testades dom som hamnade på sjukhus. Vi har en lite bredare testning nu, åtminstone i vissa områden.
Citera
2020-09-26, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jo, men det här är väl inte det enda fallet? Det har väl skrivits om en mängd fall runt om i världen nu? Dessutom lär väl mörkertalet vara betydande kan man förmoda. Men vi får väl hoppas på att det generellt råder en betydligt längre tid av immunitet än några månader. Ställer mig dock väldigt tveksam om det går att någonsin uppnå en flockimmunitet genom nedsmittning vad gäller detta virus.

Det är väl det enda fallet i Sverige? För att det ska påverka flockimmuniteten värt namnet så skulle jag säga minst 1% av bekräftade fall, dvs. när vi börjar närma oss tusen bekräftade fall av återinfektion i Sverige, då finns det skäl till oro.
Och vi vet ju inte ens att detta är återinfektion. Följande alternativ finns, kanske inte jättetroliga om man först tänker efter, men att det händer på 1 person av 90 000 är absolut inte omöjligt för något av följande:

- Rester av döda virusrester finns kvar efter första infektionen.
- Hon blev utsatt för viruset en andra gång, men blev inte sjuk. Det råkade sammanfalla att hon testades samtidigt som hon också hade en helt vanlig förkylning..
- Vid något av sjukdomstillfällena visade testet fel.
- Vid något av sjukdomstillfällena förväxlades hennes test med en annan person.
- Hon ljuger, och har manipulerat testresultaten, antingen med hjälp av aftonbladet, någon läkare, eller fotoshopskunning vän.
Citera
2020-09-26, 13:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det är väl det enda fallet i Sverige? För att det ska påverka flockimmuniteten värt namnet så skulle jag säga minst 1% av bekräftade fall, dvs. när vi börjar närma oss tusen bekräftade fall av återinfektion i Sverige, då finns det skäl till oro.
Och vi vet ju inte ens att detta är återinfektion. Följande alternativ finns, kanske inte jättetroliga om man först tänker efter, men att det händer på 1 person av 90 000 är absolut inte omöjligt för något av följande:

- Rester av döda virusrester finns kvar efter första infektionen.
- Hon blev utsatt för viruset en andra gång, men blev inte sjuk. Det råkade sammanfalla att hon testades samtidigt som hon också hade en helt vanlig förkylning..
- Vid något av sjukdomstillfällena visade testet fel.
- Vid något av sjukdomstillfällena förväxlades hennes test med en annan person.
- Hon ljuger, och har manipulerat testresultaten, antingen med hjälp av aftonbladet, någon läkare, eller fotoshopskunning vän.

Dessutom är det inte så jätteintressant, om någon enstaka individ avviker från normalfallet. Så är det ju ALLTID, vad det än gäller i medicinens värld.
Citera
2020-09-26, 13:53
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
"Christiania corona-lukker

I dag fylder Christiania 49 år. Fødselsdagen bliver normalt fejret med masser af besøgende gæster.

Men i år har Christiania valgt at lukke fristaden ned, fordi man frygter at spontane fester vil opstå.

Fristaden er lukket helt ned fra lørdag klokken 8.00 frem til søndag klokken 8.00"
Ja, det var ju tråkigt. Annars har väl munskydd inte varit ett problem där utan tvärtom fyllt flera funktioner.
Citera
2020-09-26, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Dessutom är det inte så jätteintressant, om någon enstaka individ avviker från normalfallet. Så är det ju ALLTID, vad det än gäller i medicinens värld.

Exakt, även om jag tagit upp andra möjligheter, så utesluter jag inte att detta faktiskt är en återinfektion. Men så det inte rör sig om hundratals på en kort tid ser jag det inte som ett problem på belfokningsnivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in